حوادث هوایی در ایران پایان ناپذیر است

نویسنده
اکونومیستا

» گزارش اکونومیستا

دلیل اینکه هواپیماهای ایرانی سقوط می کنند چیست؟ پاسخ به این سؤال مقوله جنجال برانگیزی است که معمولاً دلیل این سقوط ها را فرسودگی هواپیماهای ایرانی ذکر می کنند. آخرین مورد از این دست به هواپیمایی بازمی گردد که پس از ترک فرودگاه تهران یک موتور خود را ازدست داد و باعث مرگ ۴۸ نفر شد. این درحالی است که سران این کشور همچنان اصرار دارند چنین هواپیماهایی به پرواز درآیند.

سیاستمداران و دولتمردان ایرانی از سال ها پیش جامعه بین المللی را به دلیل اعمال تحریم های اقتصادی و بازرگانی در واردات قطعات یدکی ای که در این کشور تولید نمی شود، مقصر این رویدادها می دانند. 

ایران به دلیل وجود مشکلات در نوسازی هواپیماهای خود همچنان به استفاده از هواپیماهای فرسوده ای مبادرت می ورزد که میانگین عمرشان از ۲۲ سال می گذرد.

به علاوه، تهران اغلب اوقات برای تعویض قطعات یا رفع اختلالات فنی به بازار سیاه متوسل می شود: استفاده از تولیدات داخلی یا “بازیافت” قطعات دیگر هواپیماها.

با کاهش تحریم ها و یک شرایط نامعلوم در مذاکرات بین المللی، ممکن است برخی شرکت های آمریکایی مانند “بوئینگ” و “جنرال الکتریک” در آینده به صدور قطعات یدکی به مقصد ایران اقدام کنند. مدیر کل ایران ایر، به عنوان یکی از چهار شرکت بزرگ هوایی این کشور، خاطرنشان کرده که این شرکت در صورت لغو کامل تحریم ها به ۱۰۰ هواپیما نیاز خواهد داشت.

با این حال، ایران همچنان برای جمعیت ۷۶ میلیون نفری خود درحال استفاده از یک ناوگان هوایی فرسوده و سرهم بندی شده است.

منبع: ال اکونومیستا، ۱۷ اوت