حضور زنان تماشاگر در مسابقه پیشکسوتان؟

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» در پی هشدار رییس فدراسیون بین المللی فوتبال

ایران خواهان میزبانی رقابتهای فوتبال جام ملتهای آسیا در سال ۲۰۱۹ است. به همین دلیل برای شکستن طلسم ۴۳ ساله میزبانی، مسئولان فدراسیون فوتبال ایران از سپ بلاتر (رییس سوییسی فدراسیون بین المللی فوتبال) و شیخ سلمان (رییس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا) که اخیرا به تهران سفر کرده بوند، یاری خواسته است.اما به گزارش رویترز و آسوشیتدپرس رییس فیفا بار دیگر ممنوعیت ورود بانوان به ورزشگاهها برای تماشای مسابقه فوتبال مردان در جمهوری اسلامی را مطرح و تاکید کرده است که حذف این گونه محدودیت ها از شروط میزبانی این مسابقات بشمار می رود.

در فاصله ده روز پس از حضور بلاتر و شیخ سلمان به ایران، مسابقه خداحافظی پیشکسوتان دو تیم پرسپولیس و آس میلان ایتالیا فرصتی شد تا به گفته حمید استیلی (بازیکن پیشین تیم های ملی و پرسپولیس و سرمربی سابق سرخپوشان ) رسانه های داخلی در جریان تلاش برای آزادی ورود بانوان فوتبالدوست به ورزشگاه آزادی در روز هفتم آذر قرار گیرند.

به گزارش خبرگزاری مهر در جلسه هماهنگی مسئولان پرسپولیس با مسئولان برگزاری لیگ ایران، حمید استیلی به عنوان رییس کمیته پیشکسوتان پرسپولیس پینشهاد دهنده این طرح بوده است. به نوشته ایسنا “استیلی امیدوار است که بازی پرسپولیس و میلان تمرینی باشد برای حضور تماشاگران بانو در ورزشگاه‌ها.”

گفته می شود کاهش تماشاگر در مسابقه های این فصل پرسپولیس از جمله عواملی است که منجر به این پیشنهاد شده است. به این ترتیب شاید استقبال از مسابقه ای که بازی خداحافظی مهدی مهدوی کیا و دیگر پرسپولیسی های کناره گرفته از بازی ـ حتی کریم باقری و علی دائی ـ است، بیشتر شود. در خبرهای چند روز اخیر حضور بازیکنان گذشته ۴۰ تا ۴۵ ساله میلان و بازیکنان گذشته پرسپولیس در خبرها بوده اما اسامی بازیکنان میلانی هنوز اعلام نشده است.

 رو به نوشته خبرگزاری دانشجویان ایران استیلی گفته است: “این اتفاقات منوط به آن است که مردم و هواداران از این بازی استقبال خوبی داشته باشند. چنین رویدادهایی برای فوتبال ایران زیاد روی نمی ‌دهد و تنها استقبال مردم، بخش‌‎های مختلف و اسپانسرها می‌تواند باعث استمرار این حرکت بشود. اگر استقبال خوب نباشد، اگر آن شور و هیجانی که می‌تواند پیام فوتبال ایران را از آزادی به جاهای دیگر دنیا برساند، نباشد و اگر اسپانسرها و همه نهادها پای کار نیایند، این جریان ادامه پیدا نمی ‌کند.”

حمید استیلی همچنین بدون اشاره به هشدار سپ بلاتر، به پیشنهاد ایران برای میزبانی جام ملتهای آسیا، پرداخته و گفته است: “من فکر می ‌کنم این بازی فرصت خوبی برای یکسری اتفاقات خوب در فوتبال ایران است. ما می ‌خواهیم میزبانی جام ملتها را در اختیار بگیریم و چنان رویدادی فرصتی است تا قدرت مدیریتی، تدارکاتی، سخت افزاری و نرم‌افزاری کل کشور و نه فقط فوتبال را به رخ آسیا و همه دنیا بکشیم، آن هم در شرایطی که بسیاری تصور می‌کنند با بعضی ترفندها، مثل تحریم‌ها، پیشرفت و ترقی در ایران متوقف شده است. اگر این میزبانی را می‌خواهیم از الزاماتش حضور امن بانوان در ورزشگاه‌ها است. در چنین دیداری که بازتاب بین‌المللی دارد اما هیجان‌های کاذب و غیر قابل مهار را ندارد فرصت خوبی است که حضور خانواده‌ها در ورزشگاه را تمرین کنیم، هم به پر شدن ورزشگاه کمک کرده‌ایم، هم معایب کار خودمان را پیدا می‌کنیم. من امیدوارم این پیشنهاد از سوی فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش و جوانان و سایر نهادهای مسوول جدی گرفته شده و شجاعت و مدیریت پیگیری آن در تمام بخش‌ها وجود داشته باشد.”