قادربه حل بحران، تابع رهبر

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» ترسیم سرداران از ویژگی های رییس جمهور آینده

یک ماه و نیم مانده تا انتخابات ریاست جمهوری، سرداران سپاه و دیگر منصوبان آیت الله خامنه ای در مراکز نظامی که در افکارعمومی به شدت متهم به دستکاری در دو انتخابات گذشته هستند، یک بار دیگر با تاکید بر حساسیت زمان به میدان آمده و و با تاکید بر “انتظارات رهبری” اصرار می کنند که “رییس جمهور آینده” باید “تابع رهبری” و “سازگار” با معیارهای او باشد.

سرلشکر پاسدار رحیم صفوی انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را مرحله “عبور از یک گذر تاریخی” خوانده و گفت: “رئیس جمهور باید به عهد و پیمان و سوگندی که در قانون اساسی آمده است وفادار باشد. در جمهوری اسلامی ایران اصل بر تفکیک قوا است و قانون اساسی تنظیم روابط قوا و هماهنگی بین آن‌ها را مسئولیت رهبر انقلاب دانسته است و مهم‌ترین شاخصه رئیس جمهور آینده باید تبعیت از ولایت فقیه باشد.”

فرمانده پیشین سپاه و و مشاور نظامی فعلی آیت الله خامنه ای با ادعای اینکه “دشمنان خارجی به دنبال ایجاد اختلاف و تنش بین مردم و مسئولین هستند و به دنبال ایجاد تنش و ناآرامی در قبل و بعد از انتخابات هستند” گفت: “رئیس جمهور باید قادر باشد در مقابل تحریم‌ها ابتکار عمل داشته باشد و اقتصاد کشور را بهبود ببخشد. اداره کشور نیازمند خرد دسته جمعی است و رئیس جمهور علاوه بر وزرای کارآمد و قوی بایستی برای اداره کشور برنامه راهبردی مشخص و زمان بندی شده‌ای داشته باشد.”

سرلشکر پاسدار محمدعلی [عزیز] جعفری فرمانده فعلی سپاه نیز در همین ارتباط به اظهار نظر پرداخته و تاکید کرد که “ما هم‌اکنون در سخت‌ترین شرایط و ‌وضعیتی هستیم و دشمنان از همه حربه‌ها و تهدیدات سیاسی، نظامی، فرهنگی، تحریم‌های نفتی و بانکی استفاده می‌کنند که این موارد اثرات خود را در سال گذشته نشان داد و شاهد تورم سرسام‌آور و گرانی بودیم که برخی از آنها مربوط به تحریم‌های بانکی و بخشی دیگر به سوءمدیریت‌ها و حاشیه‌ها مرتبط بود.”

فرمانده کل سپاه اضافه کرد: “رئیس دولت آینده باید سابقه مدیریت بحران و تجربه مدیریت در عرصه بحرانی کشور را داشته باشد تا از این وضع خارج شویم. باید کارآمدی نظام را با وجود فشارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و با وجود جنگ در ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و عملیات روانی نشان دهیم. ما باید در جنگ نرم غلبه کنیم و حماسه سیاسی مدنظر مقام معظم رهبری را به وجود آوریم.”

وی همچنین در اظهارات خود در جمع بسیجیان از تعدد کاندیداهای ریاست جمهوری در این دوره با این مضمون که “بهتر است کاهش پیدا کنند” انتقاد کرده و البته تصریح کرد: “در انتخابات باید سلایق فردی و شخصی را کنار بگذاریم و با معیارهایی که اسلام و انقلاب به ما داده است، حرکت کنیم. مفسر و بیان‌کننده این معیارها رهبر انقلاب است و «ایشان قبل از هر انتخابات نکات شفاف را به ما می‌فرمایند» لذا ما باید برای انتخاب اصلح بیشترین توجه را انجام دهیم.”

محمدعلی جعفری همچنین با بیان اینکه “انتظار ایشان(آیت الله خامنه ای) انتخاب صحیح و درست رئیس‌جمهور آینده است تا دولت بعدی بتواند کشور را از شرایط و مشکلات خاصی که عمدتاً توسط دشمنان و نیز به علت برخی سوءمدیریت‌ها پیش آمده، خارج کند” از اعضای سپاه و بسیج خواست تا “با بصیرت‌افزایی و حضور پرشور در راستای محقق کردن انتظارات رهبرجمهوری اسلامی تلاش کنند.

همزمان با این اظهارات فرماندهان ارشد سپاه، نمایندگان آیت الله خامنه ای در این نهاد نظامی نیز بر گستره اظهارات خود درباره انتخابات پیش رو افزوده اند. در این میان آنها ضمن انتقاد از محمود احمدی نژاد به تعیین خطوط “حماسه سوز” پرداخته اند.

حجت الاسلام محمدرضا تویسرکانی در جمع اعضای سپاه و بسیج قم نکات منفی برخی افراد و گروه ها را که به گفته وی موجب “حماسه سوزی” خواهند شد تشریح کرده و گفت: “یک عده از این افراد کسانی هستند که کشور را دچار چالش و آشوب و بحران می‌کنند و دسته دوم کسانیکه با سیاه‌نمایی، وضعیت کشور را تیره و تار جلوه می‌دهند.”

نماینده آیت الله خامنه ای در بسیج در ادامه این اظهاراتش که بیشتر کنایه به محمود احمدی نژاد داشت بدون ذکر نام او افزود: “گروه سوم، کسانی‌اند که در میان مردم ایجاد اختلاف و تفرقه و بدبینی می‌کنند و چهارمین گروه هم افرادی هستند که به دنبال تحمیل فردی بر مردم ایران هستند. چرا که اگر مقام معظم رهبری می فرمایند من یک رای دارم بطور طبیعی رئیس جمهور هم یک رای دارد.”

محمود احمدی نژاد در اظهارات اخیر خود به صورت مکرر از عده ای که می خواهند نظر خود را تحت عنوان “نظر رهبری” در انتخابات پیش رو به مردم تحمیل کنند مورد انتقاد قرار می دهد و البته مدام با اشاره به گفته های آیت الله خامنه ای تاکید می کند که “رهبر معظم انقلاب فرمودند که من یک رای بیشتر ندارم و کسی نمی‌داند من به چه کسی رای می‌دهم و مردم انتخاب می‌کنند و این کشور و انتخابات متعلق به ملت است ولی می‌بینیم که برخی افراد از قبل از برگزاری انتخابات برای شورای نگهبان نسخه می‌پیچند. شما چه‌کاره هستید و به چه حقی در مورد دیگران اظهارنظر می‌کنید.”

احمدی نژاد همچنین دوشنبه هفته گذشته در سفرش به استان خوزستان از تهدید خود خبرداده و گفته بود: “پیغام دادند که فلانی اگه روت رو زیاد کنی پدرت را درمی‌آوریم. ما تا پایان جان در خدمت عدالت، انقلاب، مردم و راه ولایت و امامت هستیم و هزاران احمدی‌نژاد فدای یک قطره عدالت و یک موی سر مردم ایران.”

وی همچنین گفته بود: “می‌گویند باهات برخورد می‌کنیم، برخورد کنید؛ شما عددی نیستید در برابر ملت که بخواهید برخورد کنید. ملت ایران هیچگاه در برابر ابرقدرت‌ها جا نزد و توی دهن آنها زد و باز هم این کار را می‌کند و شما که کسی نیستید. اگر گوشه پرونده هر کدامتان را بالا بزنیم، دیگر جایی در بین ملت ایران نخواهید داشت.”

هرچند رییس دولت جمهوری اسلامی در این اظهارات خود از کسانی که او را “تهدید به برخورد” کرده اند نامی نبرد اما به نظر می رسید این بخش از گفته های وی متوجه برخی از فرماندهان ارشد نظامی و چهره های امنیتی کشور بود که در هفته های اخیر از بروز “فتنه جدید” خبرداده و گفته اند که با “دشمنان داخلی” در آستانه انتخابات “قاطعانه” برخورد خواهند کرد.

در همین راستا نماینده رهبرجمهوری اسلامی در سپاه پاسداران نیز در اظهاراتی که رسانه های رسمی سپاه آن را واکنش به اظهارات اخیر محمود احمدی نژاد خوانده اند گفت: “هر سخن و حرفی که موجب نگرانی مردم شود، با تدابیر و رهنمودهای رهبر انقلاب «سازگاری» ندارد، وظایف برای همه تعریف شده است؛ بنابراین دولتمردان وظیفه خود را انجام دهند و به فکر حل مشکلات اقتصادی و نیازهای عمومی مردم باشند.”

حجت الاسلام علی سعیدی همچنین با گفتن اینکه “سپاه در طول هفت سال اخیر بیشترین کمک‌ها را به دولت داشته است”، ادعا کرد که “سپاه هم در بخش اقتصادی و هم در بخش سازندگی و تامین نیروی انسانی در جهت تامین درخواست‌های فراگیر آقایان اقدام کرده است و هیچ‌گاه موضع منفی و خارج از چارچوب تدابیر و مصالح نظام نداشته است. اینگونه رفتارها برای این است که سپاه را از جایگاه اصلی خود خارج کنند و متاسفانه برخی در داخل این این مسیر را دنبال می‌کنند که به مصلحت نظام و انقلاب نیست.”

فرماندهان سپاه و منصوبان آیت الله خامنه ای که در دو انتخابات گذشته از حامیان اصلی محمود احمدی نژاد بودند و در به قدرت رساندن او بیشترین نقش را داشتند در ماه های اخیر با نزدیکتر شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری و در غیاب چهره های مطرح اصلاح طلب و منتقد با این تحلیل که محمود احمدی نژاد و نزدیکان وی با آیت الله خامنه ای و همچنین “اهداف انقلاب اسلامی” زاویه پیدا کرده و “منافق” و “منحرف” شده اند بصورت مکرر گفته اند که آنها پیش و پس از انتخابات ریاست جمهوری در صدد ایجاد “فتنه جدید” و چالش هایی برای جمهوری اسلامی هستند.

از دیگر سو آنها به صراحت برعلیه افرادی چون هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی که احتمال کاندیداتوری آنها از سوی منتقدان شرایط موجود در کشور وجود دارد، موضع گیری کرده و آنها را فاقد شرایط حضور در انتخابات دانسته اند.

یکی دیگر از چالش های کنونی انتخابات ریاست جمهوری برای فرماندهان و منصوبان رهبرجمهوری اسلامی در سپاه نگرانی آنها از تعداد بسیار زیاد کاندیداها به ویژه در میان اصولگرایان است که از آن به عنوان “ترافیک کاندیداها” یاد می کنند. این نگرانی تا جایی افزایش یافته است که علاوه بر تعیین تکلیف برای کاندیداها و خط کشی های فراقانونی مانند همسویی با رهبری، موضع گیری علیه اعتراضات انتخاباتی ۴ سال گذشته و خط کشی با رهبران جنش سبز و اصلاح طلبان سرشناس به آنها توصیه کرده اند به اجماع رسیده و کاندیدایی واحد را برای انتخابات پیش رو معرفی کنند.