دوبی ثروتمند، کلید مبارزه با ایران

نویسنده

» تحلیل یو‌اس‌ای تودی در مورد فروش تسلیحات به اعراب

تام واندن بروک

امارات متحده عربی، این کشور نفتی حاشیه خلیج‌فارس، بزودی سلاح‌های پیشرفته جدیدی برای مقابله با همسایه خود در اختیار خواهد گرفت.

چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا با شاهزاده محمد بن‌زاید دیدار کرد تا فروش 10 میلیارد دلاری سلاح به اسرائیل و کشورهای عرب دوست را نهایی کند.

هیگل همچنین روز پنجشنبه اعلام کرد که سوریه احتمالا از سلاح شیمیایی استفاده کرده و توجه ها را از معامله سلاح دور کرد.

هیگل گفت، بحران خاورمیانه همچنان مسئله امنیتی آمریکاست. وی گفت، توجه ما باید به این بخش از جهان باشد.

مقامات دفاعی در هفته گذشته فروش جت‌های جنگنده پیشرفته به امارات را مورد توجه قرار داده‌اند. در سال‌های گذشته نیز پنتاگون سلاح‌های بسیار پیشرفته‌ای را در اختیار این کشور پنج میلیون نفری گذاشته است.

لورن تامپسون، تحلیلگر نظامی موسسه لگزینگتون می‌گوید: “قراردادهای تسلیحاتی آمریکا در خاورمیانه همیشه توازنی بین نیازهای امنیتی کشورهای دوست عرب و نگرانی‌های اسرائیل برقرار می‌کند. در این مورد، سلاح‌هایی که در اختیار امارات قرار گرفته آشکارا به منظور مقابله با تهدید هوایی و موشکی ایران است.”

به عنوان مثال پنتاگون در ماه نوامبر به کنگره خبر داد که قصد دارد به امارات 48 موشک ردیاب به قیمت بیش از یک میلیارد دلار بفروشد. این موشک‌ها طوری طراحی شده‌اند که موشک‌های بالستیک در حال پرواز را هدف قرار دهند. پنتاگون اعلام کرده است یکی از این دو سیستم را می‌خواهد برای مقابله با تهدید کره شمالی به گوام بفرستد.

جان پایک، مدیر اجرایی وب‌سایت گلوبال‌سکوریتی گفت، علاقه کشورهای عربی به خرید بمب‌های قدرتمند و جنگنده‌ نشان از نگرانی آن‌ها نسبت به تهدید هسته‌ای ایران دارد.

وی گفت: “یک مسابقه تسلیحاتی به راه افتاده است. مثل ملوان‌های مست پول خرج می‌کنند. بگویید، دوتا از این، پنج‌تا از آن. هیچ چیز برایشان کافی نیست.”

پیتر سینگر، مدیر مرکز اطلاعات و امنیت قرن 21 موسسه بروکینگز می‌گوید، با این‌که ردیاب‌ها محافظت بهتری در مقابل موشک‌ها فراهم می‌آورند و جنگنده‌ها از جنگنده‌های ایران بسیار پیشرفته‌تر است، کشورهای خلیج فارس بهتر است برای مقابله با اقدامات ایران سیستم‌های با تکنولوژی پایین‌تری استفاده کنند.

به عنوان مثال، کشورهای خیلج فارس به کشتی‌های بیشتری برای پاکسازی مین‌هایی که ایران قبلا کار گذاشته است احتیاج دارند.

سینگر گفت: “به رغم خرید تمام این اشیاء پیشرفته، هنوز خلاءهای زیادی در توانایی آن‌ها وجود دارد. خیلی خوب است که آن‌ها سیستم‌های جذابی را از شرکت‌های بزرگ آمریکایی می‌خرند، اما چیزی که واقعا لازم دارند مین‌روب است.”

وی گفت، کشورهای خلیج فارس تقریبا هشت برابر ایران روی سیستم‌های دفاعی خود خرج کرده‌اند. این امر تهدید ایران را در مورد سلاح‌های عرفی را کم می‌کند که به ما کمک می‌کند پیچیدگی وجه هسته‌ای این مسئله را از هم باز کنیم.

منبع: یو‌اس‌ای تودی - 25 آوریل