دهن کجی زودهنگام احمدی نژاد به مراجع

نویسنده

» انتصابات عالی پیش از تنفیذ

محموداحمدی نژاد که پیش از انتخابات خبراز تغییرات گسترده در کابینه خود داده بود با انتخاب مجدد اسفندیاررحیم مشائی، هاشمی ثمره و نیز مسعودزریبافان به برخی از کلیدی ترین سمت های دولتی، از اصرار برای استفاده از دوستان نزدیکش در دولت دهم خبر داد. اصرار به استفاده از فردی همچون مشائی حتی از سوی محافه کاران حامی دولت به عنوان نوعی دهن کجی به منتقدان استفاده از وی درکابینه تلقی شده است. مشایی پیش از این معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود.

احمدی نژاد درجلسه هیات دولت که در مشهد برگزارشد، از انتصاب اسفندیاررحیم مشائی که پدرعروس وی است به سمت معاون اول رییس جمهوری خبرداد. افراد دیگر مورد نظر رییس جمهوری هاشمی ثمره به عنوان دستیار ارشد  و مسعود زریبافان نیز به عنوان رییس بنیادشهیدو امورایثارگران هستند. پیش از این اکبرصالحی نیز به دنبال استعفای غلامرضا آقازاده ریاست سازمان انرژی اتمی را به عهده گرفته بود.

در انتصابی دیگر بقایی به عنوان رییس سازمان میراث فرهنگی وگردشگری دولت دهم معرفی شد. همچنین اعلام شد که پرویز داوودی مشاوررییس جمهور خواهد بود. مهرداد بذرپاش، که از زمان شهرداری با احمدی نژاد همراه بوده است هم، با ارتقا از مشاور رییس جمهور به معاونت رییس جمهور، سمت ریاست سازمان ملی جوانان را به عهده گرفت.

 

حکم احمدی نژاد : تحسین وستایش مشائی

دراین میان، ارتقای رحیم مشائی که طی چهارسال گذشته از جمله جنجال برانگیزترین مردان رییس جمهور به شمار می رفت تعجب بسیاری از ناظران سیاسی را برانگیخت. مشائی که اظهارات وی درخصوص دوستی مردم ایران با ملت اسراییل واکنش شدید مراجع تقلید و از جمله آقایان مکارم شیرازی و نوری همدانی را برانگیخته بود درحالی ارتقای مقام یافت که همواره تیغ تیز منتقدان محافظه کار دولت را متوجه احمدی نژاد کرده بود.

هاشمی ثمره نیز به عنوان اولین “دستیار ارشد” رییس جمهور در ایران سمتی را در اختیار گرفت که تا کنون در هیچ دولتی وجود نداشته است. هاشمی ثمره از مورداعتماد ترین مردان احمدی نژاد به شمار می رود. احمدی نژاد مناصبی را در اختیار دوستان نزدیک خود گذاشته که به رای اعتماد نمایندگان مجلس نیاز ندارند. متن حکمی که احمدی نژاد برای مشائی نوشته نیز درنوع خود کم سابقه به نظر می رسد. احمدی نژاد در حکم خود با تحسین و ستایش مشائی تصریح کرده است: “اینجانب جنابعالی را انسانی خودساخته و مؤمن، دلباخته حضرت صاحب الزمان (عج)  و با تعهدی آگاهانه و عمیق به خط نورانی ولایت و مبانی جمهوری اسلامی و خدمتگزاری توانمند و صدیق به ملت الهی و عزیز ایران می‌شناسم و طبق اصل 124 قانون اساسی به سمت معاون اول رئیس‌جمهور برمی‌گزینم.”

احمدی نژاد در این حکم، با وجود مناقشات بسیاری که هنوز بر سر صحت روندانتخابات وجود دارد، به مصادره آرای مردم پرداخته وآورده است: “دولتِ برآمده از آراء توده‌های میلیونی مردم، قدرشناس عطایا و فرصت‌های الهی خواهد بود و در شکرگزاری جهت خدمت، همه توان خود را به کار می‌گیرد و لحظه‌ای از کار و تلاش سازنده فروگذار نخواهد کرد. “

احمدی نژاد در زمانی دست به انتصابات یاد شده می زندکه هنوز حکم ریاست جمهوری او توسط آیت الله خامنه ای تنفیذ نشده و پیش از آن وی به لحاظ قانونی هنوز رییس جمهور محسوب نمی شود. ارتقای مشائی به سمت معاون ریاست جمهوری درحالی که در دوره اول احمدی نژاد بیش از 200 نماینده وی را فاقد صلاحیت دانستند ونیز 50 نماینده مجلس خبرگان نیزدرنامه ای به آیت الله خامنه ای خواستار رسیدگی به اظهارات وی شدند، از هم اکنون به کانون تنش میان رییس جمهور، مراجع ونمایندگان و به موضوعی برای مخالفت با دولت تبدیل شده است. انتصاب مشائی را عملا می توان دهن کجی احمدی نژاد به نظرات مراجع مذهبی و بسیاری از سیاستمداران محافظه کار منتقد دولت قلمداد کرد.

 

محافظه کاران : انتصابی باورنکردنی

سید احمدخاتمی عضومجلس خبرگان که دیدگاه های تندافراطی وی در حمایت از احمدی نژاد ونیز انتقاد از اصلاح طلبان شهرت دارد دیروز تاکید کرد: “این انتصاب را با توجه به حساسیت به جایی که مراجع تقلید، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و تعداد کثیری از فرهیختگان داشته‌اند، نوعی دهن‌کجی به مراجع عظام تقلید و نخبگان دیگر می‌داند.”

روزنامه جمهوری اسلامی نیز از لفظ دهن کجی برای توصیف انتخاب احمدی نژاد استفاده کرده و نوشته است: “صاحبنظران، این اقدام را نوعی دهن کجی به بزرگانی دانستند که خواستار برکناری این شخص از ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شده بودند. آقای مشائی طی چهار سال گذشته بارها سخنانی برخلاف مبانی اسلام گفت و صهیونیست های اشغالگر فلسطین را تحت عنوان مردم اسرائیل دوست مردم ایران دانست. وی در آخرین اقدام خود تلاش کرد سازمان حج و زیارت را هم به سازمان گردشگری ملحق کند که با مخالفت صریح رهبر انقلاب ناکام ماند.”

هنوز ساعاتی از این انتصاب نگذشته بود که نمایندگان اصولگرایان مجلس نسبت به این انتصاب واکنش نشان دادند. ازجمله علی مطهری که گفته این انتصاب با توجه به نظرآیت الله خامنه ای، مراجع ونخبگان سیاسی تصمیم درستی نبوده است. رضا اکرمی دیگر نماینده اصولگرای مجلس نیز در واکنش به این انتصاب گفت: “یا ما در تشخیص صلاحیت رحیم‌مشائی اشتباه می‌کنیم، ‌یا این اشتباه متوجه گروه مشاوران رئیس‌جمهور است و یا اینکه رئیس‌جمهور نسبت به انتقادات بسیاری که به اظهارات و عملکرد مشایی صورت گرفته است، بی‌تفاوتند و آنها را باور ندارند.”

علی مطهری، به روزنامه اعتمادملی گفته است: “همه دوستان و همفکران بنده از جمله آقای لایجانی در تماس تلفنی از این خبر متعجب شده و ابراز تحیر کرده است. بر حسب اطلاع انتصاب‌های جدید با مسوولان عالی نظام نیز هماهنگ نشده است. ” مطهری که برادر زن لاریجانی است همچنین این خبررا ناباورانه خوانده است.

روزنامه کیهان به عنوان یکی از سرسخت ترین حامیان محموداحمدی نژاد نیز وی را از انتقادات خودمصون نگذاشته ودرانتقاد از این انتصاب ودر توصیف مشائی نوشته است: ‌” او کسی است که در دولت نهم با اظهارات نسنجیده و نابخردانه خویش بارها موجبات ناخرسندی دلسوزان انقلاب را فراهم کرد. بسیاری از اصولگرایان انتظار داشتند رئیس جمهوری به دلیل رفتار و گفتار انتقادآمیز مشایی او را از کابینه دهم حذف نماید اما اینگونه نشد. او اکنون فرد دوم کابینه است. این انتصاب بی تردید با مخالفت وسیع نیروهای انقلابی و اصولگرا و انبوه حامیان دکتر احمدی نژاد مواجه خواهد شد.”