تازه چه خبر

نویسنده

انصراف داوران پیشنهادی

 تحریم بزرگان، حضور دست هشتمی ها

بیست وهشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجرهم در کنار دیگررویدادهای مهم هنری ایران تحت تاثیر شرایط سیاسی حاکم بر جامعه قرار گرفته وتعداد زیادی از هنرمندان با تنظیم بیانیه ها ومصاحبه های گوناگون از هرگونه همکاری با این مراسم امتناع ورزیدند.

به گزارش خبرنگار روزازتهران، فضای سرد برپایی جشنواره فیلم فجر از ماه ها قبل برای اغلب طرفداران سینما قابل حدس بود. انصراف کارگردانان وتهیه کنندگان معتبر سینما وعدم همکاری اسپانسرهای تبلیغاتی تا آخرین روزهای تدارک فستیوال دردسرهای فراوانی را برای ستاد برگزاری جشنواره به وجودآورده است. ارسال صورتحساب 800 میلیون تومانی از سوی شهرداری تهران به ستاد جشنواره بابت اجاره بهاء واستفاده ازامکانات برج میلاد درجهت میزبانی این دوره فیلم فجرسبب سردرگمی بانیان افتتاحیه جشنواره شده است.

 

انصراف  هنرمندان بزرگ سینما ازداوری فیلم فجر

ستاد برگزاری جشنواره فیلم فجر 4 گزینه را درجهت داوری آثار فستیوال درنظر داشت. عزت الله انتظامی، اصغر فرهادی، فاطمه گودرزی وداریوش مهرجویی.

عزت الله انتظامی که تاکنون چندین دوره ازبخش مسابقه فیلم فجررا برعهده داشت ضمن احترام به همه علاقمندان این رویداد، از پذیرفتن داوری فیلم عذرخواهی کرد. وی درمصاحبه با سایت های داخلی ایران گفت: “ به دلیل آنکه در فیلم” چهل سالگی” حضور پیدا کرده‌ام و احتمالا این فیلم در جشنواره حضور دارد؛ نمی‌توانم داوری جشنواره را بپذیرم.



عزت‌الله انتظامی؛ بیماری و جراحی پا و قلب؛ همچنین حضور فیلم چهل سالگی در جشنواره فیم فجر را عامل اصلی عدم حضور خود در جمع هیات داوران جشنواره فیلم فجر اعلام کرد. وی گفت: به دلیل آنکه به تازگی پای خود را جراحی کرده‌ام؛ نمی‌توانم به صورت طولانی مدت و مداوم روی صندلی بنشینم و فیلم تماشا کنم. همچنین بعداز عمل قلب و قرار دادن باطری در قلبم از فعالیت طولانی و مداوم پرهیز دارم و هم‌اکنون دوران نقاهت را طی می‌کنم و تحت نظر پزشکان هستم. از مسولان برگزاری بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر تقلضا کردم تا من را امر قضاوت در جشنواره معاف کنند. به دلیل آنکه دوران نقاهت پس از بیماری را سپری می‌کنم به صورت کامل درجریان اخبار و رویدادهای سینمایی نیستم اما اعتقاد دارم که جشنواره فیلم فجر متعلق به سینماگران است و باید فضای فراهم شود که اهالی سینما در آن حضور مطلوب پیدا کنند.

 

همچنین یکی دیگر از گزینه های داوری فستیوال فجر اصغرفرهادی بود. فرهادی که درکارنامه کاری خود آثاردرخشانی را تولید ودرسال های گذشته به عنوان یکی از برترین فیلمسازان فیلم فجر محسوب می شد نیز داوری این دوره جشنواره فجر را نپذیرفت. فرهادی دلایل عدم پذیرش داوری ها را دلمشغولی های خود برای نگارش وتولید اثر جدید خود عنوان کرده وازعلاقمندان به سینمای ایران پوزش طلبیده است.

 

فاطمه گودرزی نیزیکی دیگر ازبازیگران پرسابقه است که دراعتراض به سیاست های دولت حاکم بر جشنواره از پذیرش مسئولیت داوری شانه خالی کرد. وی دراین باره گفت: “مسولان جشنواره فیلم فجر درباره داوری در این رویداد سینمایی با من صحبت کردند. متاسفانه به دلیل مسافرت نمی توانم این مهم را بپذیرم. امیدوارم داوری های خوبی ازاین جشنواره داشته باشیم.”

 

 اما داریوش مهرجویی شدیدترین لحن خود درطی سال های اخیر را متوجه محتوای جشنواره فجرکرد ودرپاسخ به مجله چلچراغ درباره علت عدم پذیرفتن داوری گفت: “معلوم است که قبول نمی‌کنم. جشنواره اینچنینی داوری اینچنینی هم می‌خواهد. این جشنواره بی‌بنیه‌تر از آن است که بخواهم درباره آن صحبت کنم ودر شرایطی که چنین هیات انتخابی فعالیت می‌کند بهتر است بحثی راجع به آن نکنیم. وی درپاسخ به سوال خبرنگارچلچراغ درباره این موضوع که فکر نمی‌کنید بی اعتنایی این جشنواره به سینما ضربه بزند پاسخ داد: ببینید در شرایطی که نسبت به این جشنواره از طرف بزرگترین سینماگران ایرانی بی اعتنایی می‌شود. دیگر بحثی نمی‌ماند، در ضمن جشنواره ربطی به سینما ندارد، سینماگرها کار خودشان را می‌کنند، فیلم‌شان را می‌سازند….