اتهام اعضای حزب ندا؛ تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» بی خبری و بلاتکلیفی روزنامه نگاران و فعالان سیاسی در حبس

محسن بیگلربیگی و جاوید فخریان، دو عضو حزب ندای ایرانیان تنها یک هفته پس از اخذ مجوز و اعلام موجودیت این حزب بازداشت شده اند، آن ها متهم به تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی شده اند. این دو اصلاح طلب که با قبول شرکت در تاسیس یک حزب تازه مورد انتقاد اصلاح طلبان قدیمی قرار گرفته اند و از ۱۷ آذر ماه همچنان در بند ۲ الف سپاه در زندان اوین زندانی اند، زندانی هستند که هیچ خبری درباره شان منتشر نشده و حزب ندای ایدانیان تاکنون هیچ واکنشی در قبال بازداشت آنها نشان نداده و مسولان قضایی و امنیتی هم هیچ توضیحی درباره علت بازداشت آنها ارایه نداده اند.

این دو نفر به اتفاق سینا رحیم پور، ۱۷ آذر ماه درخانه هایشان باززداشت شدند. سینا رحیم پور همان شب آزاد شد اما آنها در بازداشت ماندند. خانواده هایشان تاکنون دو بار موفق به ملاقات آنها شده اند هنوز مشخص نیست اتهامی که به محسن بیگلرخانی و جاوید فخریان تفهیم شده بر چه مبنایی است. تنها یک روز پس از بازداشت آنها سایت مشرق نیوز، نزدیک به منابع امنیتی و انتظامی آنها را “اعضای فعال و سابقه دار جریان فتنه” خواند و مدعی شد که “در یک خانه فساد مختلط” بازداشت شده اند. سخنگوی حزب ندای ایرانیان هم تنها یک روز بعد از بازداشت اعضای این حزب به خبرگزاری فارس گفت که “علت بازداشت این افراد ربطی به فعالیت حزبی در ندای ایرانیان ندارد”. صادق خرازی معاون پیشین وزارت خارجه و سفیر پیشین ایران در فرانسه، موسس این حزب است که براساس اعلام سخنگوی وزارت کشور، دهم آذر ماه مجوز فعالیت گرفته است.

امیر امیرقلی، فعال مدنی اما روز گذشته بعد از یک ماه بی خبری با خانوده اش تماس تلفنی گرفته است. پدر او به “روز” می گوید که فرزندش در تماس کوتاه روز گذشته تنها گفته است که حالش خوب است اما او موفق شده با بازجوی فرزندش هم صحبت کند: گفتند این هفته تکلیف امیر را روشن می کنند و من امیدوار هستم که این هفته امیر آزاد شود.

آقای امیرقلی درباره اتهام منتسب به این فعال مدنی می گوید: امید یکبار ۱۷ مهرماه در جریان تجمع حمایت از کوبانی بازداشت شده و یک روز بعد آزاد شد اما ۱۰ آذر ماه با حکم دادستانی آمدند و او را در منزل بازداشت کردند بعد هم که گفتند اتهام اش اقدام علیه امنیت ملی است. ما از جزییات هیچ خبری نداریم. گفتند در تمام اجتماعاتی که بدون مجوز برگزار شده حضور داشته ما کلا از موقع بازداشت تا دیروز که تماس گرفت هیچ خبری نداشتیم. در بند ۲۰۹ اوین است و امیدواریم همانطور که بازجو گفته همین هفته وضعیت او مشخص و ازاد شود.

امیر امیرقلی فعال دانشجویی سابق است که سال ۸۷ هم در خاوران بازداشت و به ۶ ماه حبس تعلیقی محکوم شده بود.

 

روزنامه نگار و فعال مدنی

از یغما فشخامی، روزنامه نگار که یک روز پس از توقیف روزنامه روزان بازداشت شده اما هیچ خبری در دست نیست. یغما فشخامی، شاعر و خبرنگار روزنامه توقیف شده روزان و و ماهنامه پیام ابراهیم است که ۳ دی ماه بازداشت شد و براساس اعلام سایت کلمه به محل نامعلومی منتقل شده است. از اتهام یا اتهامات انتسابی، محل نگهداری و ارگان بازداشت کننده این روزنامه نگار هیچ خبری در دست نیست و تاکنون هیچ تماسی با خانوده خود نگرفته است.

روزنامه روزان دوم دی ماه با دستور دادستان تهران توقیف شد. علت توقیف این روزنامه اعلام نشده اما شمسی پورمحمدی، مدیرمسول این روزنامه اعلام کرد که احتمالا این روزنامه، مربوط به برخی مطالب روزان در روز شنبه ۲۹ آذرماه بوده است.

این شماره روزنامه روزان با انتشار عکس بزرگی از آیت الله منتظری بر صفحه اول، ویژه مطالبی را درباره او و به مناسبت پنجمین سالگرد درگذشت این مرجع تقلید منتشر کرده بود.

قرار بازداشت مهدیه گلرو، فعال مدنی که از ۴ آبان ماه در بند ۲ الف سپاه زندانی است هم تمدید شده است. یکی از نزدیکان مهدیه گلرو به “روز” می گوید که علیرغم اتمام بازجویی ها همچنان او را در بند ۲ الف سپاه نگه داشته اند و مشخص نیست به چه دلیلی قرار بازداشت او را تمدید کرده اند همانطور که اصلا مشخص نیست به چه دلیلی او را بازداشت کرده اند. او برای اعتراض به اسیدپاشی مقابل مجلس رفته بود و هیچ کار غیرقانونی نکرده.

او می افزاید: تنها تغییری که در این مدت در وضعیت مهدیه ایجاد شده این است که او را از سلول انفرادی به سلولی دو نفره برده اند. او همچنان بلاتکلیف در بند ۲ الف سپاه است وضعیت روحی اش خوب است و به تمدید قرار بازداشت اش اعتراض دارد و در اعتراض به همین قضیه هم وسایلی که خانواده اش در ملاقات با او برده بودند تحویل نگرفته و گفته است که تنها چیزی که می خواهد آزادی است و هیچ چیز دیگری نمی خواهد چون هیچ کاری نکرده که مستحق این رفتارها باشد.

پیش از این وحید لعلی پور، همسر مهدیه گلرو هم به “روز” گفته بود در ملاقاتی که با او داشته “مهدیه فقط مدام می گفت این بار دلم برای مظلومیت خودم می سوزد که هیچ کاری نکرده ام و چنین رفتاری می کنند. این جمله را مدام در مدت ملاقات تکرار می کرد”.

مهدیه گلرو ۴ آبان ماه بازداشت شد و بازپرس پرونده در پاسخ به خانواده اش “فعالیت تبلیغی و اجتماع و تبانی را به عنوان اتهامات این فعال مدنی ذکر کرده بود”. مهدیه گلرو که پس از حضور در تجمع اعتراضی به اسیدپاشی بر زنان در اصفهان، در مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت شده در حالی همچنان زندانی است که عاملان اسیدپاشی به زنان در شهر اصفهان همچنان آزاد هستند، علیرغم ضد و نقیض گویی های مسئولان امنیتی، قضائی و نظامی تاکنون اسیدپاشان شناسایی و بازداشت نشده اند.