ایران تهدید می کند؛ آمریکا نجات می دهد

نویسنده

» گزارش کریستین ساینس مانیتور

دن مورفی

ایران چند ماه اخیر را صرف تهدید در مورد روش های بستن تنگه هرمز کرده است؛ آبراهه ای که مقادیر قابل ملاحظه ای نفت روزانه از آن عبور می کند. ایران به آمریکا هشدار داده است که کشتی های خود را از خلیج فارس دور نگاه دارد. آمریکا از سوی دیگر با در اختیار داشتن توان دریایی بسیار قوی تر از ایران، در پایگاهی در بحرین مستقر است و منافع آن در باز نگاه داشتن این آبراهه است. 

تنش های میان دو کشور در حال افزایش است؛ ایران امیر میرزایی حکمتی، تبعه ایرانی-آمریکایی را روز گذشته به جرم جاسوسی به مرگ محکوم کرد، و آمریکا نیز بانک مرکزی ایران را تحریم کرده است.

در همین حال هفته گذشته خدمه ناو دریایی یو اس اس کید، 13 ماهیگیر ایرانی را که توسط یک کشتی کوچک سومالیایی به مدت یک ماه به گروگان گرفته شده بودند آزاد کردند. ماهیگیران که به گفته یکی از آمریکایی های آزاد کننده آنها در “وضعیت بسیار بدی” قرار داشتند تحت مداوای پزشکی قرار گرفتند و به آنها غذا و سوخت برای بازگشت به کشور داده شد.

امروز واحد گشت ساحلی آمریکا وارد عمل شد. گشت ساحلی، امنیت ناوگان پنجم آمریکا را در بحرین تامین می کند و در خلیج فارس به گشت زنی مشغول است. قایق گشت مونومی، پیام کمکی را از یک قایق باری ایرانی به نام یا حسین، نزدیک ساعت 3 صبح دریافت کردند. این قایق سوراخ شده  و موتور آن آتش گرفته بود؛ قایق مونومی شش خدمه کشتی را در کشتی خود جای دادند.

ملوانان آمریکایی گوشت حلال در اختیار ایرانیان قرار دادند و به آنها پتو و دارو دادند و سپس آنها را به گشت دریایی ایرانی به نام ناجی- 7 تحویل دادند.

قایق های باری کوچک معمولا در خلیج فارس و بین ایران و دبی و منامه و سایر بنادر غربی شبه جزیره عربستان رفت و آمد دارند. هر چند این قایق ها سابقا با بادبان کار می کرده اند ولی امروزه به کمک موتور کار می کنند و به عنوان کشتی باری مورد استفاده قرار می گیرند. 

در گذشته نیروهای ایرانی با ملوانان غیر نظامی خلیج رفتار دوستانه ای نداشتند. در سال 2009، نیروی دریایی ایران یک قایق بریتانیایی را در تنگه هرمز، که تنگ ترین بخش خلیج فارس به عرض 30 مایل است، توقیف کرد. پنج ملوان بحرینی این کشتی، چند روزی در ایران نگه داشته شدند و قبل از آزادی هم چندین بار تهدید به مجازات شدند. در سال 2007 ایران 15 ملوان و نیروی دریایی برتانیایی را که ادعا می شد وارد آبهای ایران شده اند، در مرز عراق توقیف کرد. این عده بعد از 15 روز آزاد شدند.

منبع: کریستین ساینس مانیتور – 10 ژانویه 2012