دیروز در ایران چه اتفاقی افتاد؟

نویسنده

» مقاله حریت در باره ادعای دستگیری رهبر پ کا کا

همه چیز از خبر کانال تی آر تی تلویزیون ترکیه  شروع شد. بنا بر این خبر، نیروهای امنیتی ایران هفت عضو گروه غیر قانونی حزب کارگران کردستان یا «پ کا کا» را دستگیر کردند که مراد کارایلان، مرد شماره دوی این سازمان نیز در میان آنان بوده است.

قبلا معلوم شده بود که نیروهای امنیتی ایران و بطور اخص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیاتی را علیه پ کا کا و اردوگاه های آنان در کوهستان های قندیل، در نواحی مرزی ایران انجام داده اند. دلیل این عملیات وجود سازمانی بنام حزب زندگی آزاد کردستان یا پژاک است که در ایران فعالیت دارد.

تهران این گروه را، به دلیل عملیات مسلحانه و قتل و خرابکاری در منطقه کردنشین ایران، به عنوان یک گروه تروریست می شناسد. جنگ میان آنها در هفته های اخیر بالا گرفته است که طی آن تعدادی از نیروهای ایران و شبه نظامیان پژاک کشته شده اند.

بنا بر این به گوش شنونده ترک عادی بود که ایرانی ها از مرز عبور کرده و در کوه های قندیل در 100 کیلومتری داخل خاک ترکیه کارایلان دستگیر کرده باشند؛ کارایلان بعد از دستگیری عبدالله اوجلان، که به حبس ابد محکوم شده است، به عنوان رهبر گروه پ کا کا عمل کرده است.

اوجلان در سال 1999 با عملیات مشترک سیا و سازمان اطلاعات ترکیه در کنیا دستگیر شد. بنا بر این بسیاری از ترک ها تصور کردند این عملیات مشترک ترکیه و ایران بوده است.

ولی دولت ترکیه گزارش خبری کانال تی آر تی را کمی پس از انتشار آن در روز شنبه تکذیب کرد.

ظهر یکشنبه، خبرگزاری نیمه رسمی آناتولی، که همان خبر را منتشر کرده بود، آن را به اظهارات  علاء الدین بروجردی،  رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران در گفتگو با خبرگزاری فارس نسبت داد و افزود که «برخی رسانه ها گفته اند که کارایلان در ایران دستگیر شده است.»

این مانند  بمبی بر سر دولت آنکارا، که درحال مذاکره محرمانه با اوجلان است فرود آمد.

وضعیت هشدار در وزارتخانه های کشور و خارجه ترکیه اعلام شد، که بخوبی نشان داد که هیچ گونه هماهنگی اطلاعاتی بین منابع ایرانی و ترکیه، بر خلاف آنچه اسرائیل ادعا می کند، وجود ندارد.

احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با همتای ایرانی اش، علی اکبر صالحی، تماس گرفت و از او شنید که آقای بروجردی نگفته است که کارایلان دستگر شده است و اینکه خبرگزاری فارس چنین خبری را منتشر نکرده است.

تنها پس از این زمان بود که سازمان پ ک ک اعلام کرد که کارایلان دستگیر نشده است.

اما  آنکارا  هنوز هم مطمئن نیست که آیا ایران واقعا شخص مهمی  از پ ک ک را دستگیر کرده است یا نه،  زیرا تهران  به آنها نگفته است که اساسا کسی را دستگیر کرده است!

این هم شیوه کار ها در این سوی دنیا.

منبع: حریت– 14  اوت