خاتون؛ تکه ای از یک پازل

رضا رادمنش
رضا رادمنش

گرچه اسفندیار دولت این روزها در دوران غیبت به سر می برد تا بهانه ای دیگر برای حمله به احمدی نژاد را فراهم نکند اما کیست که نداند در هر غیبتی نوابی انتخاب می شوند تا مروج نشر مرد غایب باشند؟ ویژه نامه “خاتون” گرچه مصاحبه ای را به مشایی اختصاص نداده و تنها به آوردن تصویر و چند نقل قول  از اسفندیار دولت بسنده کرده اما با مواضع ضد اصولگرایی خود در برخورد با حجاب و جایگاه زن باستان در نشر مشایی کوشیده است. اینگونه است که ویژه نامه رایگان روزنامه ایران هنوز در دکه های مطبوعات فروش نرفته،اصول گرایان مدعی شدند خاتون، حجاب و عفاف را به تمسخر گرفته است.

اما خاتون تنها تکه ای از پازل حرکت احمدی نژاد به سمت طبقه متوسط است. برایان اودی، یکی از متخصصین مبارزات سیاسی و انتخاباتی می گوید: “یک مبارزه انتخاباتی،یک فرآیند ارتباطی است: اینکه پیام درست را پیدا کنید،گروه مناسب رای دهندگان را برای انتقال پیام تان هدف قرار دید و البته این پیام را بارها و بارها تکرار کنید.”

 اگر شعارهای اخیر تیم دولت را همان پیام ها بدانیم، پس این شعارها به جز طبقه متوسط شهرنشین بعید است گروهی دیگر را هدف گرفته باشد؛شعارهایی که از ملی گرایی و مکتب ایرانی آغاز شده  و همکنون پیکان را به سمت آزادی های مدنی و حجاب نشانه رفته است و جالب اینکه مدام هم تکرار می شود تا دل مخاطبان خود را بدست آورد؛ اما آیا داستان به همین سادگی است؟

از روزهای نخستینی که مدرنیته به ایران آمد رشد طبقه متوسط هم آغاز شده است اما تجدد همیشه دشمنی چون سنت گرایان داشته است. پس مادامی که تیم دولت شعارهای باب میل طبقه متوسط می دهد خواه ناخواه در جناح مقابل سنت گرایان می ایستد و هرکس که در برابر بنیادگرایان، که از ریشه دارترین گروه های سیاسی و اجتماعی  است قرار گیرد چه نتیجه ای دارد جز پرداخت هزینه؟ هزینه هایی از قبیل بازداشت نزدیکترین یاران احمدی نژاد تا امکان توقیف مهمترین رسانه تیم دولت یعنی روزنامه ایران. هزینه هایی چون لغو سفرهای استانی و فیلترینگ گسترده سایت های حامی دولت.

اما مهمترین مشکلی که تیم دولت این روزها با آن دست به گریبان است دردسری است که در معرفی چهره جدید خود دارد،اگر روزی احمدی نژاد خود را حامی توده ها و فقرا می دانست،و با سفرهای استانی و تبلیغات صدا و سیما تصویر خود را شکل و نشر می داد، در روزگاری که رسانه های دولت تیراژ بالایی ندارد و رسانه های آزاد چون ماهواره و اینترنت در اختیار رقبای حکومت است و از قضا احمدی نژاد از سفرهای استانی هم محروم شده است تیم دولت چگونه می خواهد تصویر جدید خود را نشر دهد؟ آیا با ویژه نامه خاتون یا روزنامه در دکه مانده هفت صبح می توان تصویر و شعارهای جدید رییس جمهور را به مخاطبان شهری رساند؟ رییس جمهوری که دیروز ملبس به رخت فقرا بود این روزها چه کسی می خواهد برق لباس شیک او را نشر دهد؟ آیا بدون رسانه می توان این چهره جدید را به مخاطبان جدید معرفی کرد؟

اگر روزی احمدی نژاد معتقد بود تا زمانی که هیات های مذهبی زنده هستند نیازی به انجمن و حزب نمی باشد این روزها چه کسی باید بگوید درخواست های اسفندیار دولتش برای تحزب پشت درهای بسته مانده است؟ اگر زمانی فرزندان چه گوارا را به خاک میهن دعوت می کرد تا بر ساز چپ بودن خود بدمد امروز چه کسی قرار است خبر دهد که واشنگتن پست خبر داده است مشایی سکان سیاست ورزی را از چپ به راست تغییر داده و چون شمع در حسرت دیدار با مردان آمریکایی می سوزد؟ اگر روزی احمدی نژاد را دست پروده علی خامنه ای می دانستند آیا امروز او شانسی دارد که از مقام یک سرباز گوش به فرمان خود را چون سردار خروج کرده معرفی کند؟ او چگونه می خواهد این تصویر جدید را برای جامعه منفعل و مخاطب تازه خود کامل کند؟

اگرچه سخنرانی منسوب به مشایی توسط دفتر احمدی نژاد تکذیب شد که وی گفته بود “احمدی نژاد به دنبال ۱۵میلیون رای طرف مقابل است”  و در جای دیگر “ما هر چی می‌‌رویم جلوتر باید آزادی را بیشتر کنی”، امادر واقع این سخنان نیازی به تکذیب نداشت چه پیشتر علی مطهری گفته بود: “احمد نژاد و مشایی به دنبال جذب و کسب آراء میرحسین موسوی هستند.” حتی اگر علی مطهری این حرف را نمی زد  تغییر شعارهای تیم دولت نشان می داد آنان به دنبال رای طبقه متوسط شهرنشین می باشند. در واقع اگر بتوان مانع از نشر رسانه ای مشایی شد آیا می توان مانع مشایی عملگرا هم شد؟ مشایی که به دیدار هنرمندان می رود، کتبی  را رفع توقیف می کند،برای برخی از آوازه خوانان مجوز می گیرد و گفته می شود در پس صحنه “جشن آب پاشی” و “گرد همایی خزها” حضور پررنگی داشته است.

می گویند موج پوپولیسم هر فرازی که داشته باشد روزی دوران نزول را هم تجربه خواهد کرد اما گویا احمدی نژاد که موج اول را تنها در راه توده ها هزینه کرده بود بدون اینکه شاهد افول موج اول باشد قصد دارد موج بلندتری راه اندازد تا به جز صعود و بر قله نشستن، شاهد هیچ سقوط و زوالی نباشد. اما این تنها عوام فریبی است یا آنگونه که حاتم قادری می گوید چنین دستاوردهایی هم دارد: “عملکرد دولت احمدی نژاد،بدون اینکه خودش بخواهد برای از بین بردن اوهام چند صد ساله ما بسیار موثر بوده است بحرانی که احمدی نژاد ما را با آن مواجه کرد،بحرانی بود که رویایی با آن در آینده دورتر پیش بینی می شد.”