تشکیل شبکه های مجازی خودی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» حضور تازه انصار حزب الله در اینترنت

حامیان امنیتی و نظامی دولت برای جبران ضعف خود در عرصه فضای مجازی به روش های جدیدی متوسل شده اند. روش هایی که بر اساس دو الگوی همزمان “حذف جریان رقیب با توسل به ابزار فیلترینگ” و “تشکیل شبکه های مجازی خودی”  بنا شده است. یک عضو انصار حزب الله هم مدیریت بخشی از این شبکه جدید را بر عهده گرفته است تا “شبکه اجتماعی بسیجیان” را تشکیل دهد.

به دنبال به کارگیری این روش ها، فضای مجازی و اینترنت ایران طی روزهای گذشته با موج جدید و بی سابقه ای از فیلترینگ وبلاگ ها روبرو بوده است. آن هم در حالیکه شبکه های جدید اجتماعی در فضای مجازی که توسط حامیان جریان کودتا تشکیل شده است هم فعالیت خود را در وب آغاز کرده اند.

یک روز پس از آنکه رئیس سازمان بسیج مستضعفین از تشکیل “شبکه اجتماعی بسیجیان در فضای مجازی” خبر داد، سرویس خدمات وبلاگی جدیدی با عنوان “پلاکفا” فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

این سامانه ارائه دهنده خدمات وبلاگ که براساس اطلاعات موجود، زیر نظر ارتش سایبری ایران فعالیت می کند در توضیحاتی که درباره خودش بیان کرده به صراحت نوشته: “یکی از دلایل برپا شدن این سرویس اتحاد و انسجام وبلاگ نویسان ارزشی می باشد.”

پلاکفا در ادامه این توضیحات آورده است: “ پلاکفا، با توکل به خدا و توسل بر اهل بیت در شرایطی وارد عرصه‏ی خدمات وبلاگ‏نویسی شد که طبق دستورات مقام معظم رهبری جنگ نرم آغاز شده و جوانان افسران جنگ نرم هستند، که در این صحنه غبار آلود همانگونه که معظم له فرموده اند باید بصیرت بخشی کرد و گوشمان به لسان زیبا و مبارک نائب حضرت صاحب (عج) باشد و انشالله ما بتوانیم گوشه ای از این امر را جامه عمل بپوشانیم.”

این سرویس دهنده جدید وبلاگی در معرفی خود افزوده :“طبیعی است که آزادترین جوامعِ دنیا نیز، قوانین و به اصطلاحِ رایج «خطوط قرمزی» دارند که همگان برای حفظ نظم اجتماعی باید بدان پایبند باشند. این ضوابط به منزله‏ی چراغ راهنما در معابر شهری است که عدم توجه و احترام به آن سبب تضییع حقوق اجتماعی دیگران و ایجاد مشکل برای همه می‏شود.  در پلاکفا، سعی بر آن بوده است تا با ایجاد محیطی سالم، صمیمی و سرشار از محبت، خلوص و صفا، استعدادهای جوانان پاک این سرزمین آسمانی که یادگار شهیدان هشت سال دفاع مقدس است رشد یابد و تلاش شده است تا پلاکفا بستری باشد برای برقراری تعاملات فکری و فرهنگی.”

از جمله اسامی وبلاگ های ثبت شده در پلاکفا تاکنون می توان به “جانثاران رهبر، عمار امام خامنه ای، مدافع حامیان ولایت” و نام هایی از این دست، اشاره کرد.

 

مدیر پلاکفا کیست؟

“احسان پارسامهر” که سایت پلاکفا از او به عنوان مدیر و موسس خود نام برده، یکی از اشخاص نزدیک به حاج منصور ارضی (مداح آیت الله خامنه ای) و از نیروهای انصار حزب الله است که در جریان حمله وحشیانه به کوی دانشگاه تهران در سحرگاه 25 خرداد 88 از سازمان دهندگان آن هجوم بی رحمانه بود. نام او در جریان بررسی وقایع پس از انتخابات در مجلس هشتم، بارها در میان اعضای پیگیر مجلس مطرح شده بود.

پارسامهر پیش از این در گفت و گو با خبرگزاری قرآنی ایران اعلام کرده بود که راه اندازی پلاکفا به دلیل مقابله با جنگ نرم و نیز مسدود شدن برخی از وبلاگ های ارزشی در سرویس های ارائه دهنده خدمات وبلاگ است.

آنچه از آن تحت عنوان مسدود شدن وبلاگ های ارزشی نام برده می شود در واقع جدال قلمی است که در چند روز گذشته بین برخی وبلاگ نویسان جریان حاکم با علیرضا شیرازی، مدیر سایت بلاگفا در گرفته است و او را به مسدود کردن وبلاگ های خود متهم کرده اند.

این در حالی است که شیرازی در گفت و گو با سایت خبری “وبلاگ نیوز” رسما اعلام کرده این وبلاگ ها مسدود نشده اند و می توانند مانند گذشته در آدرس قبلی خود فعالیت کنند.

دعوای میان وبلاگ نویسان جریان حاکم یا به اصطلاح “ارزشی” با سایت بلاگفا پس از آن آغاز شد که یکی از چهره های شاخص انصار حزب الله و از نویسندگان کیهان، مدیر بلاگفا را تهدید کرد که تخلفات او را شخصا به اطلاع آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی خواهد رساند.

این تهدید حتی واکنش برخی دیگر از وبلاگ نویسان حامی کودتا را به دنبال داشت. یکی از این افراد در وبلاگ شخصی خود با انتقاد از تقلیل دادن سطح رهبر جمهوری اسلامی به جدال میان یک وبلاگ نویس با مدیر یک سایت، خواستار پایان دادن به این ماجرا شد.

 

زمینه سازی ها

این نزاع مجازی آنقدر ادامه یافت تا با ورود خبرگزاری فارس به مسئله، ابعاد تازه ای به آن اضافه شد.

این خبرگزاری نزدیک به نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران در خبری که روز 29 خرداد منتشر کرد از سایت بلاگفا به علت “مسدود کردن تعداد قابل توجهی از وبلاگ‌های جبهه انقلاب اسلامی که در فتنه اخیر عملکرد چشمگیری در دفاع از نظام در فضای مجازی داشتند” به شدت انتقاد کرد.

خبرگزاری فارس در این راستا نوشت: “این وبلاگ‌ها که از جمله فعال‌ترین وبلاگ‌های جبهه انقلاب اسلامی در حوزه فضای مجازی بودند با دلایل واهی و خلاف واقع مسدود شده‌اند. بلاگفا در توضیح علت انسداد این وبلاگ‌ها دلیل قابل توجه و مستندی ارائه نکرده است.”

در ادامه خبر فارس آمده بود که: “برخی از این وبلاگ‌ها از جمله وبلاگ‌های پربیننده‌ای بودند که عمده مطالبشان در راستای مبارزه با فتنه‌گران در فضای مجازی و روشنگری در این باره بوده است. اقدام تامل‌انگیز بلاگفا درحالی صورت می‌گیرد که جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی هنوز نوپاست و برای مقابله با جنگ نرم دشمن این وبلاگ‌ها باید حمایت شوند.”

درست چند ساعت پس از انتشار این خبر بود که روند فیلترینگ سایت های بلاگفا و پرشین بلاگ (دیگر ارائه دهنده پرطرفدار خدمات وبلاگ در ایران) در سراسر کشور آغاز شد. روندی که به قطع کامل یا اختلال شدید دسترسی هزاران کاربر این سایت ها به وبلاگ هایشان انجامید.

اینجا بود که ناگهان خبری از سوی سردار محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در خبرگزاری فارس منتشر شد که وی در آن از راه اندازی شبکه اجتماعی بسیجیان در فضای مجازی خبر داده بود.

وی گفته بود: “اقدامات گسترده‌ای برای مقابله با جنگ نرم دشمن در حال تدارک است که از آن جمله می‌توان به شبکه سازی بسیجیان در فضای مجازی اشاره کرد.”

به این ترتیب سرویس وبلاگی پلاکفا راه اندازی شد که گفته می شود تنها یکی از اقدامات گسترده ای است که سردار نقدی وعده آن را داده بود.

همزمان یک حرکت وبلاگی دیگر با عنوان “جنبش ساماندهی وبلاگستان فارسی” با هدف “تحقق جهاد مجازی بر علیه کفر و تطهیر وبلاگستان فارسی” هم راه اندازی شده است.

بانیان این حرکت هنوز توضیحی درباره نحوه فعالیت خود ارائه نداده اند اما در سایت آنها تصاویری از آیت الله خمینی، آیت الله خامنه ای و مسجد جمکران به چشم می خورد و شعار اعلامی این جنبش نیز “جامعه ای سالم، واحد و فعال” است.

گفتنی است سرویس های خدمات وبلاگی بلاگفا و پرشین بلاگ پس از دو روز فیلتر بودن، بدون ارائه هیچ توضیحی رفع فیلتر شدند.

این در حالی است که سرویس “وردپرس” به عنوان یکی از بزرگترین سرویس های ارائه دهنده خدمات وبلاگی در جهان از ظهر یکشنبه 23 خرداد به طور کامل در ایران فیلتر شده است.

این فیلترینگ گسترده به چند یا مجموعه ای از وبلاگ های فارسی ذیل این سرویس محدود نشده بلکه از اساس تمام خدمات در دسترس و صفحه اول آن را فرا گرفته است.

 

سایبری ها و SMS

اینترنت و وبلاگستان تنها عرصه های فضای مجازی نبودند که در روزهای گذشته مورد هجوم گسترده سپاه کودتا قرار گرفتند.

سرویس پیام های کوتاه تلفن همراه (SMS) هم دیگر امکانی بود که از چشمان جریان حاکم دور نماند.

در همین راستا خبرگزاری فارس دیروز از راه اندازی “شبکه پیامکی وبلاگ نویسان” خبر داد و دلیل تشکیل این شبکه را “بروز برخی مشکلات در سیستم های ارائه خدمات اینترنتی به وبلاگ نویسان” عنوان کرد.

گروهی با عنوان “جبهه متحد وبلاگ نویسان” که این خبر را در اختیار فارس قرار داده اعلام کرده با راه اندازی این طرح “ بر اساس هماهنگی که با بیشتر گروه‌های اینترنتی صورت گرفته است اکثر اخبار مربوط به خروش‌های سایبری از طریق این سامانه پیامکی اطلاع رسانی می‌شود.”

 

اعتراف به ضعف

در کش و قوس این تحولات بود که خبرگزاری فارس به عنوان رسانه جلودار جریان حامی کودتا در مقابله با فضای مجازی، گفت و گویی را با یکی از خبرنگاران قدیمی روزنامه کیهان منتشر و در آن برخی از اتفاقات پشت پرده اتفاقات اخیر در فضای مجازی را برملا کرد.

“محمدتقی دژاکام” خبرنگار کیهان در این گفت و گو به صراحت از ضعف کمی و کیفی جریان حامی کودتا در فضای مجازی پرده برداشته و خواستار اتحاد آنچه او “وبلاگنویسان ارزشی” می نامد، در برابر جریان رقیب شده است.

او در بخشی از این گفت و گو اظهار داشته است که: “همین جا من از همه برادرانی که در جبهه حق خودشان را قرار داده اند به عنوان برادر کوچکترشان می خواهم که این دور هم جمع شدن ها و تشکل های خودشان را جدی بگیرند و با هر بهانه ای که دور هم جمع بشوند. تعداد تشکل ها مهم نیست، اینکه دور هم جمع بشوند با هر سلیقه ای، با هر نگاهی اما حزب اللهی و انقلابی و کار خودشان را ادامه بدهند. آن آیه شریفه ای که «ورابطوا» را تاکید کرده «یا ایهاالذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا » به نوعی اگر بخواهیم برای خودمون استفاده کنیم، جمع شدن بچه های وبلاگ نویس دور همدیگر است.”

او در بخش دیگری از این گفت و گو تصریح کرده است که: “آنها (جنبش سبز) با تمام عده خودشان به این جنگ نرم و مجازی رو آورده اند. تعداد وبلاگ نویس های آن ها بسیار بیشتر از تعداد وبلاگ نویس های ماست. می توانم بگویم چند برابر  کار تشکیلاتی که آنها کرده اند و می کنند قوی تر و منسجم تر از بچه های ما است. هزینه هایی که برای آنها پرداخت می شود بیشتر است، در حالی که بچه های ما فقط با توکل به خدا دارند می نویسند. با دلسوزی و اردات خودشان به نظام اسلامی. همه این ها هست.”

وی سپس خواستار تقویت تشکل و انسجام “بچه حزب اللهی ها در فضای مجازی” شده و افزوده است: “ آیات جنگ در قرآن به همین فعالیت های ما مصداق پیدا می کند. مثلا آن آیه ای که می گوید اگر شما با خدا باشید هرکدامتان به ده نفر از آن ها غلبه می کنید.”

نویسنده روزنامه کیهان گفته است: “سرویس های وبلاگ نویسی که چه در خارج از کشور یا در داخل با تنوع بسیار زیادی طراحی شده اند، می بینید که به یک باره تعداد وبلاگ نویس های آن ها به چند صد هزار می رسد. مقایسه آن ها با تعداد وبلاگ نویس هایی که اصول گرا هستند طی همین یکی دو سال اخیر یعنی از ماه ها قبل از انتخابات تا همین حالا نشان دهنده این است که این ابزار ها به بهترین وجه استفاده شده است.”

 

پلیس فضای مجازی

با وجود تمام این تئوری ها و تدابیر، جریان کودتا از شرایط حاکم بر فضای مجازی راضی نیست و به دنبال کنترل کامل این عرصه است.در همین راستا فرمانده نیروی انتظامی به بیان جزئیات جدیدی درباره “پلیس فضای مجازی” پرداخت.

اسماعیل احمدی مقدم در توجیه فعالیت این سازمان جدید در نیروی تحت امرش گفت: “ پلیس فضای مجازی، مصوبه مجلس و آیین‌نامه دولت است و هدفش کنترل فضای مجازی نیست بلکه به دنبال امنیت فضای تبادل اطلاعات است.”

احمدی مقدم اضافه کرد: “در حال حاضر سرقت‌های فراوان، تهاجم فرهنگی و کلاهبرداری‌هایی از مسیر فضای مجازی صورت می‌گیرد. “
وی در ادامه گفت: “سرقت‌‌ها نیز به سمت سرقت‌های مجازی رفته است لذا مردم اگر در این زمینه امنیت نداشته باشند حتی در عمق خانه خود آرامش نخواهند داشت.”
سردار احمدی‌مقدم مدعی شد: “اطلاعات رایانه مردم نباید به سرقت رود البته ما در این زمینه مشکلات قانونی هم داریم که اطلاعات مردم سرقت و منتشر می‌شود.”