تحریم باز هم بیشتر ایران

نویسنده

» مقاله کرونیکل درباره توافق سنا و مجلس نمایندگان آمریکا

جیم ابرامز

مذاکره کنندگان سنا و مجلس نمایندگان  از حصول توافق بر سر دور تازه ای از تحریم های اقتصادی علیه ایران، به منظور بازداشتنن این کشور از توسعه تسلیحات هسته ای خبر دادند.

تازه ترین تحریم های پیشنهادی علیه ایران بر روی ایجاد وقفه در صادرات بنزین و سایر محصولات پالایشگاهی به این کشور و منع کردن بانک های آمریکایی از تجارت با بانک های خارجی تأمین کننده خدمات مالی برای سپاه پاسداران متمرکز شده است.

خبر حصول توافق بر سر پیش نویس این لایحه از سوی کریس داد، رئیس کمیسیون امور مالی سنا و هوارد برمن، رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان، در بحبوحه تحرکات جهانی و آمریکا برای مجازات ایران به دلیل خودداری از توقف برنامه هسته ای اعلام شده است. 

شورای امنیت سازمان ملل دو هفته پیش برای تقویت تحریم ها به تصویب قطعنامه ای دست زد و از تمامی کشورها و بلوک های سیاسی خواست دستورالعمل های تحریمی خویش را نیز علیه سازمان ها و اشخاص حقیقی ایرانی گسترش دهند. اتحادیه اروپا تحریم های جدیدی را تصویب کرد و وزارت خزانه داری ایالات متحده نیز هفته گذشته از محدود کردن تماس ها با بیش از 30 شرکت و فرد حقیقی ایرانی متهم به همکاری با برنامه های هسته ای و موشکی و نیز دور زدن مجازات های بین المللی خبر داد.

مجلس نمایندگان لایحه تحریمی علیه ایران را در اکتبر گذشته به تصویب رساند و سنا نیز لایحه خود را در ماه ژانویه تصویب کرد. با این حال، برمن و داد در ماه مه اعلام کردند کنگره برای همراهی با سیاست دولت اوباما مبنی بر همراه شدن تحریم های یکجانبه واشنگتن با همکاری چند جانبه سایر کشورها، منتظر اقدام سازمان ملل خواهد ماند.

توافق بدست آمده باید توسط سایر نمایندگان حل اختلاف از سنا و کنگره نیز تصویب شود اما به نظر می رسد این لایحه از پشتیبانی قابل توجهی در کنگره برخوردار است و رأی گیری نهایی برای آن در هر دو مجلس با سرعت انجام پذیرد.

رابرت گیبس سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد دولت از “لایحه قدرتمندی” که اختیارات جدیدی را به رئیس جمهور می دهد و خط مشی چند جانبه برای انزوا و تحت فشار قراردادن ایران را فراهم می کند، خرسند است.

این لایحه به تحریم های موجود اضافه می شود و شرکت های آمریکایی درگیر در فروش محصولات پالایشگاهی به ایران را نیز تحت پوشش قرار می دهد. درحالیکه ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت است، اما هنوز تا حد بسیاری به واردات محصولات پالایشگاهی نظیر بنزین و سوخت هواپیمای جت نیازمند است.

مجازات های جدیدی علیه شرکت های خارجی بیمه، مالی و حمل و نقل که بخش انرژی ایران را یاری می دهند، وضع شده است. بانک های آمریکایی از معامله مالی با بانک های خارجی مشغول همکاری با سپاه پاسداران و یا برنامه غیرقانونی هسته ای ایران، منع شده اند.

ضمناً این تمهیدات، چهارچوب قانونی را فراهم می کند که به موجب آن، ایالات متحده و سایر دولت های محلی می توانند سرمایه گذاری در شرکت های خارجی دخیل در حوزه انرژی ایران را متوقف کنند.  

داد و برمن با صدور اطلاعیه ای اعلام کردند: “ما یک ماه پیش از قصد خود برای ایجاد یک بسته قدرتمند تحریمی علیه ایران که با تلاش های چندجانبه موجود از سوی شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا تشدید می شود، خبر دادیم. توافق ما دقیقاً در همین مسیر است.”

 

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل- 21 ژوئن