تلاش برای رد صلاحیت رفسنجانی

نویسنده

» گزارش فاینانشیال تایمز در باره جو انتخاباتی ایران

گروهی از اعضای اصولگرای مجلس اسلامی ایران خواستار رد صلاحیت دو تن از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده، از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور محافظه کار پیشین، توسط شورای نگهبان شدند.

در حدود ۱۰۰ نفر از ۲۹۰ اعضای مجلس در نامه ای به شورای نگهبان، که مسئول ارزیابی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری است، با عدم اشاره صریح به هاشمی رفسنجانی، خواستار حذف نام “برخی” از ثبت نام کنندگان از فهرست کاندیداهای ریاست جمهوری شدند.

رفسنجانی، که ۷۹ سال دارد و از رئیس جمهورهای پیشین ایران است، متهم به ایجاد و تقویت آشوب های ضد حکومتی، به همراه فرزندان خود در سال ۲۰۰۹، در اعتراض به نتایج انتخابات آن سال، که گفته می شود با تقلب همراه بوده است، می باشد.

وی شنبه گذشته برای انتخابات ۱۴ ژوئن ثبت نام کرد. بسیاری از بنیادگرایان بیم آن دارند که این حرکت چالشی را در مقابل رژیم اسلامی قرار دهد؛ زیرا چنین چیزی یا راه را برای به قدرت رسیدن دوباره اصلاح طلبان میانه رو هموار می کند، یا موجب ایجاد آشوب های بیشتر خواهد شد.

در نامه نمایندگان آمده است: “با توجه به مسئولیت های اجرایی سنگین و سالخوردگی وی [رفسنجانی]، این هراس وجود دارد که وی قدرت کنترل امور را از دست بدهد و امور کشور را به افرادی که هیچ گاه متعهد به انقلاب نبوده اند بسپارد.”

در هم شکسته شدن امید آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، به اطمینان از پیروزی یک فرد وفادار با کسب آرای فراوان، انتخابات ریاست جمهوری ایران را پیچیده تر کرده است.

همچنین تردیدی نیست که رهبر ایران با نامزدی هاشمی رفسنجانی و نیز معاون محمود احمدی نژاد مخالف است، زیرا آنها نامتعهد به انقلاب شناخته می شوند.

انتظار می رود که صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی، هم پیمان رئیس جمهور کنونی نیز رد شود، مگر اینکه رژیم تصمیم بگیرد از وی برای مقابله با تبلیغات رفسنجانی استفاده کند.

نمایندگان مجلس در نامه خود، با اشاره صریح به مشایی، خواستار رد صلاحیت کاندیدای جریان موسوم به جریان “انحرافی”، به دلیل “ده ها عمل خیانت کارانه” وی شدند.

بسیاری از ناظران معتقدند جلوگیری از نامزدی هاشمی رفسنجانی، که یکی از ستون های انقلاب اسلامی بوده است، برای رژیم دشوار است، زیرا چنین چیزی اعتبار انتخابات را از بین برده و مشروعیت نظام اسلامی را بیشتر زیر سوال می برد.

کیهان، روزنامه اصولگرایان، این هفته به رفسنجانی هشدار داد یک “دفاع قاطع” انتظار وی را می کشد و اعلام کرد اگر وی رد صلاحیت نشود، برای بسیج آماده است.

این مقاله افزود پیروان فدایی رژیم اجازه “فتنه” بیشتر، مشابه آنچه در سال ۲۰۰۹ همراه با انتخاب مجدد احمدی نژاد در میان منازعات روی داد را نمی دهند.

آیت الله محمد یزدی، روحانی عالی رتبه و از اعضای شورای نگهبان، گفت شورا باید “شجاعت این را داشته باشد که صلاحیت وی برای کاندیداتوری را رد کند.”

وی اظهار داشت اکنون رهبر انقلاب “تنها” شده است زیرا “دوستان نزدیک وی شمشیر را از رو بسته اند”.

علی رغم فشار اصول گرایان، سرنوشت رفسنجانی هنوز نامعلوم است و مشخص نیست که آیت الله خامنه ای اجازه دهد که وی رد صلاحیت شود. چهارشنبه، رهبر ایران گفت: “شورای نگهبان بر اساس حق قانونی خود، آنهایی را که صلاحیت داشته باشند، تایید خواهد کرد”.

وی از رای دهندگان خواست به یاد داشته باشند که تمام دنیا انتخابات ایران را تحت نظر دارد.

این سوء ظن در ایران وجود دارد که رفسنجانی، به امید تنش زدایی در سیاست های خارجی ایران و مصالحه بر سر برنامه هسته ای این کشور، توسط قدرت های غربی مورد حمایت قرار گرفته باشد.

آیت الله خامنه ای، با اشاره صریح به تاکید خود بر برنامه هسته ای گفت مردم باید به شعارهای انتخاباتی کاندیداها دقت کنند، زیرا “برخی از آنها شعارهایی دارند که تحت اختیار یک رئیس جمهور نیست.”

منبع: فاینانشیال تایمز - 16 مه