جرات رد صلاحیت هاشمی را ندارند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» رییس کمیسیون قضائی مجلس ششم در مصاحبه با روز: جنتی خود را نصیحت کند

“اصلاح طلبان چگونه می خواهند از آرای مردمی صیانت کنند و چه تضمینی وجود دارد که آنچه رد انتخابات گذشته اتفاق افتاد تکرار نشود”؟ این سوالی است که این روزها از سوی مردم مطرح می شود و سید ناصر قوامی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ بدان میگوید: اگر مردم اگاهانه بیایند و بر این باور باشند که آقای هاشمی بهتر می تواند این کشتی طوفان زده را به ساحل برساند و در سطح بالایی به او رای بدهند امکان تقلب از کسانی که بخواهند تقلب کنند سلب می شود.

آقای قوامی معتقد است که جرات ردصلاحیت آقای هاشمی را ندارند و “آقای هاشمی مرد قدرتمندی است اگر با رای بالایی ریاست جمهوری را برعهده بگیرد احتمال زیادی می بینیم که هم آقای موسوی و آقای کروبی رفع حصر شود و هم زندانیان سیاسی آزاد شوند اما با عدم مشارکت در انتخابات اینها حاصل نمی شود”

مصاحبه “روز” با سیدناصر قوامی، نماینده اصلاح طلب و رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ششم در ذیل می آید.

 

آقای قوامی مهم ترین چالش و مساله اصلی رئیس جمهور آتی چیست؟

مساله مهم، مساله اقتصادی است که در شرایط بسیار بدی قرار داریم مردم به شدت تحت فشار هستند و خط فقر فاجعه است اکثریت قاطع کارگران ما زیر خط فقر زندگی میکنند. یکی از عوامل این شرایط بد، تحریم ها است که خود این هم چالش بزرگی است برای رئیس جمهور اینده. عدم رابطه درست با جامعه بین المللی و مساله هسته ای ایران دیگر مسائل مهمی هستند که رئیس جمهور آتی با آنها روبرو است و تنها کسی که بتواند این مسائل و چالش ها را حل کند آقای هاشمی است که احتمال دارد بتواند کمی سر و سامان بدهد.

 

به همین دلیل اصلاح طلبان در انتخابات شرکت و به صورت رسمی از اقای هاشمی حمایت میکنند؟ یعنی در او توان سرو سامان دادن به این چالش ها را می بینند؟

آنچه که مسلم است اینکه مردم از راه انتخابات می توانند به حقوق خود برسند و یکی از راههای رسیدن به حقوق و خواسته ها، انتخابات است البته انتخابات سالم، آزاد، رقابتی و مبتنی بر استانداردهای جهانی. در حال حاضر اوضاع کشور ما طوری است که فشارهای بین المللی و خارجی همراه با مشکلات و بحران های داخلی، جامعه را در وضعیت بحرانی قرار داده است. در این شرایط حساس کشور چه باید کرد؟ اگر بگوییم در انتخابات شرکت نکنیم خب یکسری از مردم در هر شرایطی در انتخابات شرکت میکنند و عدم شرکت ما و دیگر اقشار مردم هم کاری را جلو نمی برد. لذا اصل ضرورت بر شرکت در انتخابات است. دو چهره ای که مورد قبول مردم هستند و گمان رای آوردن شان بود آقای خاتمی و آقای هاشمی بودند. آقای خاتمی که نیامد و آقای هاشمی هم با توجه به سوابق دینی، سیاسی، مدیریتی و اجرایی از همه کسانی که کاندیدا شده اند امتیازات بالایی دارد. از سویی آقای هاشمی دیدگاههای الان اش با دیدگاه های ۲۰ سال و حتی دیدگاههای ۱۰ سال قبل اش تفاوت دارد. او معتقد است که زندانی سیاسی نباید داشته باشیم. او معتقد به انتخابات آزاد است و اصلاح طلبان میخواهند در چارچوب همین نظام و همین انتخابات ها به حقوق شان برسند.

 

سوالی که این روزها مطرح است اینکه اصلاح طلبان چگونه میخواهند از آرای مردم صیانت کنند و چه تضمینی وجود دارد که تقلبی صورت نگیرد و شاهد تکرار انتخاباتی چون انتخابات ۸۸ نباشیم؟

اگر مردم جوشش کنند و در سطح بالایی در انتخابات شرکت کنند طبعا حضور مردم در انتخابات و پای صندوق های رای که خود بهترین ناظر هستند از خیلی مسائل جلوگیری میکند. پای هر صندوقی مردم به عنوان ناظر می بینند که اکثریت به چه کسی رای میدهند و همین بهترین گواه است. حالا ممکن است تقلب صورت بگیرد در هر انتخاباتی و در هر کشوری امکانش هست اما من معتقدم اگر مردم اگاهانه بیایند و بر این باور باشند که آقای هاشمی بهتر می تواند این کشتی طوفان زده را به ساحل برساند و در سطح بالایی به او رای بدهند امکان تقلب از کسانی که بخواهند تقلب کنند سلب می شود.

 

آقای قوامی در انتخابات خرداد ۸۸ مردم حضوری گسترده داشتند و میزان مشارکت خیلی بالا بود اما مشارکت بالای مردمی نتوانست مانع تقلب در انتخابات شود.

 اجازه بدهید درباره انتخابات پیشین خیلی وارد نشوم. احمدی نژاد در انتخابات گذشته به جای پوستر، تراول چک توزیع کرد به عنوان سهام عدالت دیدید که چه کردند، چه پول هایی به حساب بازنشستگان واریز کردند و چگونه سیب زمینی پخش کردند و.. او از این طریق توانست بخشی از آرا را به خودش اختصاص دهد اما انچه مسلم است این است که بحث رای ۲۳ میلیونی یا ۲۴ میلیونی که مطرح کردند او آورده کاملا دروغ بود. اینجا نمیخواهم وارد جزئیات انتخابات قبلی و تقلب بشوم.

 

آقای جنتی دو روز پیش و در نماز جمعه تهران گفته است که “رئیس‌جمهور باید ساده‌زیست باشد؛ این نمی‌شود که با بنز برود و بیاید و خانه آنچنانی داشته باشد”. این صحبت ها پس از آن مطرح می شود که آقای هاشمی با بنز برای ثبت نامه در انتخابات به وزارت کشور رفت و..

من از آقای جنتی سوال میکنم که بچه های شما چه ماشین هایی سوار می شوند؟ کجا هستند؟ چه ثروت هایی دارند؟ چه خانه هایی دارند؟ خود شما چه ماشینی سوار می شوید؟ آدم ابتدا باید با خودش صادق باشد بعد درباره دیگران نظر بدهد. احمدی نژاد با پراید سرکار میرود؟ خود اقای جنتی پیکان سوار می شود؟ ایشان فکر میکنم به دلیل کهولت سن بالاخره بالای 88 سال دارد خیلی دقیق حرف نمیزند. ابتدا خود و بچه هایش را توضیح دهد چه ماشینی سوار می شوند و چه خانه ای زندگی میکنند و.. بعد درباره دیگران نظر دهد اول خود را نصیحت کند بعد دیگران را.

 

اشاره به سن آقای جنتی کردید. برخی سن آقای هاشمی را مطرح میکنند و می گویند که او توان کار اجرایی ندارد و حتی زمزمه هایی است مبنی بر اینکه به دلیل همین مساله سن ممکن است او را ردصلاحیت کنند. شما چه فکر میکنید؟

من احتمال نمیدهم جرات این را داشته باشند و آقای هاشمی را ردصلاحیت کنند. این مساله اصلا به صلاح مملکت هم نیست. اگر برای نظام، مردم و مملکت دلسوز هستند می بینند که با آمدن آقای هاشمی، مردم امیدوار شده اند که بیایند پای صندوق های رای و انتخابات قوت گرفته است. ضمن اینکه دیگر کسانی که در مسند امور هستند مگر جوان تر از آقای هاشمی هستند؟ اتفاقا سن بیشتر آنها از اقای هاشمی بیشتر هم است.

 

اصلاح طلبان و اقای خاتمی؛ رفع حصر از آقایان موسوی، کروبی و خانم رهنورد، آزادی زندانیان سیاسی و انتخابات آزاد را به عنوان شروط برای حضور در انتخابات اعلام کرده بودند. هیچ کدام محقق نشده اما اصلاح طلبان در انتخابات شرکت میکنند. چه شد که تغییر نظر دادند؟

با عدم مشارکت در انتخابات هیچ مشکلی حل نمی شود نه زندانیان سیاسی ازاد می شوند نه اقای موسوی و آقای کروبی آزاد می شوند و نه سرکوب مردم متوقف می شود. با حضور در انتخابات است که می توان گام هایی در این جهت برداشت و قبول داشته باشید که آقای هاشمی مرد قدرتمندی است اگر با رای بالایی ریاست جمهوری را برعهده بگیرد احتمال زیادی می بینیم که هم آقای موسوی و آقای کروبی رفع حصر شود و هم زندانیان سیاسی آزاد شوند اما با عدم مشارکت در انتخابات اینها حاصل نمی شود.

 

اما حصر آقایان موسوی و کروبی به نهاد دیگری برمیگردد و درواقع اعلام هم شده که مسولیت برعهده رهبری است. زندانیان سیاسی هم باز در حیطه وظایف و اختیارات نهاد دیگری است یعنی قوه قضائیه.

درست است که به نهاد دیگری مربوط است اما رئیس جمهور هم فرد دوم مملکت است و اگر بخواهد می تواند در این زمینه ها تاثیرگذار باشد. احمدی نژاد نمیکند چون خود او موافق سرکوب و این زندان ها است اما اگر آقای هاشمی رئیس جمهور شود در این زمینه ها تاثیرگذار می تواند باشد.