پنج سوال از ویلیام هیگ

نویسنده

» گزارشی از تلگراف

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلستان در برابر کمیته سیاست خارجی قرار گرفت تا به سوالاتی در مورد ایران پاسخ بدهد. وزیر امورخارجه باید بتواند به شکلی فوری به این سوالات پاسخ بدهد:

1- دولت بریتانیا ایران را رسما تحریم کرده است. تحریم هایی که در قبال شرکت هایی که در برنامه هسته ای هستند، اعمال می شود.چرا دولت بریتانیا همچنان از تجارت قانونی با ایران ممانعت می کند؟

2- در ماه های اخیر ایران هیات هایی از فرانسه و آلمان به ایران رفتند. اما هیچ هیاتی از انگلستان به ایران نرفت. به نظرمی رسد که انگلستان از این می ترسد که به آمریکا توهین بشود. چرا چنین است؟

3- وزیر امور خارجه بریتانیا اصرار دارد که هیچ منع قانونی برای بانک های انگلستان برای انتقال پول به ایران وجود ندارد. اما این صحت ندارد، بانک های انگلیسی به محض اینکه با ایران وارد معامله بشوند، توسط وزارت خزانه داری آمریکا تحریم می شوند و مجبور به پرداخت جریمه های سنگین می شوند.

4- وضعیت انقدر خراب است که حتی فرستادن کمک های بشردوستانه و داروهای حیاتی به ایران غیر ممکن است و این مسئله در گزارش رویترز به وضوح شرح داده شد.

5- نمایندگان باید از آقای هیگ بپرسند که چرا اجازه می دهد که بانک های انگلیسی هدف تحریم های آمریکا قرار بگیرند. همه ما می دانیم که تحریم ها برای این طراحی شده اند که مانع ایران از دستیابی به سلاح اتمی بشوند و این منطقی است. اما انگلستان این را می داند که تحریم ها برای این نیست که مردم عادی ایران را هدف قرار بدهد. واقعیت چیز دیگری است. انگلستان به آمریکا این اجازه را داده است که همه تجارتش با ایران را بهم بزند. من امیدوارم که نمایندگان مجلس در مورد این وضعیت ناامید کننده از آقای وزیر سوال کنند.

تلگراف، ۱۸ مارس