مرکب قانون خشک نشده، دولت خطا کرد

نویسنده
اردلان صیامی

» درآمد از یارانه ها 20 میلیارد اعلام شد، 38 میلیارد پیشنهاد

محمود احمدی نژاد این هفته  درست در یک روز دو حرکت کاملا متضاد انجام داد:وی در روز یکشنبه، همان وقت که قانون هدفمند سازی یارانه ها را برای اجرا ابلاغ کرد، لایحه بودجه سال89راهم به مجلس داد. رییس دولت در ابلاغش، درآمد دولت در سال آِینده از هدفمند سازی یارانه ها را نهایتا20هزارمیلیارد تومان اعلام کرده (طبق آنچه مجلس تصویب کرده بود) امادر ارسالش(بودجه89) درآمد دولت  از هدفمند سازی را 38هزارمیلیارد تومان پیشنهاد داده است! احمد توکلی این اقدام رییس دولت را “استهزای مجلس” دانست و برخی کارشناسان فقدان تمرکز دولت در اداره امور را عامل این مساله عنوان کردند. در تبصره 3 ماده یک قانون هدفمندکردن یارانه‌ها که احمدی نژاد برای اجرا ابلاغ کرده، آمده است: قیمتهای سال پایه اجراء ‌این قانون به گونه ای تعیین شود که برای مدت یکسال حداقل مبلغ 10 هزار میلیارد تومان و حداکثر مبلغ 20 هزار میلیارد تومان درآمد به دست آید.

 

40تا؟ 20تا؟ مساله این است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفته است: در بودجه سال آینده حدود 40 هزار میلیارد تومان از محل هدفمند کردن یارانه ها توسط دولت پیش بینی شده است. رضا عبدالهی، نماینده ماهنشان اظهار داشته است: مصوبه مجلس به منظور پیش بینی درآمد هدفمند کردن یارانه ها در بودجه حداقل 10 هزار میلیارد تومان و سقف آن 20 هزارمیلیارد تومان در نظر گرفته شده بود.
این درحالی است که رحیم ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به خبرنگاران گفته: در لایحه بودجه سال آینده 8 هزار میلیارد تومان درآمد از محل اصلاح قیمت حاملهای انرژی و در راستای هدفمندشدن یارانه‌ها در نظر گرفته شده است.

وی همچنین افزوده: در ردیف بودجه شرکتهای دولتی نیز 30 هزار میلیارد تومان اعتبار از هدفمند کردن یارانه‌ها ناشی می‌شود.

این تناقض درحالی است که احمدی نژاد مصوبه مجلس درخصوص هدفمندسازی یارانه ها را اقدامی مثبت دانسته واز آن ابراز رضایت کرده بود بخصوص آنکه مجلس به تاسیس سازمانی رای داد که تقریبا هیچ نظارتی بر آن نیست:سازمان هدفمند سازی یارانه ها. اما در لایحه بودجه 20هزار میلیارد تومان به دوبرابر تبدیل میشود. این بی برنامگی است یا استهزا؟

استهزای پارلمان

در برابر این وضعیت، احمد توکلی اعتراضش به رییس دولت را به فارس اینگونه اعلام کرده است: متاسفانه دولت در لایحه بودجه سال 89 درآمدی که قصد دارد از طریق هدفمند کردن یارانه‌ها کسب کند را 40هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است، در واقع این جدیدترین مصداق بی‌اعتنایی دولت به قانون است؛ زیرا پس از یکسال زحمت مشترک مجلس و دولت، اخیرا قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تصویب و ابلاغ شده است.

توکلی ادامه داده: قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دارای دو نکته برجسته است، نخست اینکه مجلس تصویب کرد دولت در سال اول و شروع اجرای طرح می‌تواند قیمتها را در حدی افزایش دهد که حداقل 10 و حداکثر 20 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند. این بدان معناست که کسب درآمد دولت از این محل دارای سقف است، اما دولت این رقم را 40 هزار میلیارد تومان در بودجه پیشنهاد کرده که 2 برابر سقف مجاز است.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در خصوص نکته دوم تصریح کرده: وقتی دولت می‌خواهد 40 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند، یعنی قصد دارد قیمت حاملهای انرژی را به پایه فوب خلیج فارس برساند، در حالی که در نص صریح قانون این کار باید در طول 5 سال اجرایی شود.

توکلی افزوده: دولت در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها خود فرآیند اجرای طرح را سه ساله در نظر گرفته بود، حتی اگر مجلس با لایحه دولت نیز موافقت می‌کرد، دولت حق نداشت این گونه عمل کندو40هزار میلیارد دلار درخواست کند…. مجلس طبیعتا از قانون خود دفاع خواهد کرد، اما من متاسفم که دولت با لجاجت بر سر حرفهای آقای احمدی‌نژاد، قانون را نادیده می‌گیرد و به ناچار مجلس را در برابر پیشنهادات خود قرار می‌دهد.

نماینده تهران یادآور شده: ایستادگی مجلس بر سر اجرای 5 ساله هدفمند کردن یارانه‌ها و شیب تدریجی اجرا برای این است که تورم 5 ساله کمرشکن به مردم تحمیل نشود، اما دولت بدون اینکه استدلال منطقی داشته باشد حتی با زیر پا گذاشتن قانون بر موضعگیریهای خود اصرار می‌کند.
توکلی تاکید کرده: این بودجه مایه شگفتی سیاسی و تاسف سیاسی و اقتصادی است.

وی سپس با تاکید بر اینکه “اگر قرار باشد دولت به این لجبازی‌های غیر منطقی ادامه دهد، اجرای قانون صد در صد به زیان کشور تمام خواهد شد و با این شرایط اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را به مصلحت نمی‌دانیم” افزوده است: دولت نه تنها برای اسفاده از کف اختیارات خود و کاهش فشار بر مردم تمایلی نشان نداد که دو برابر سقف مجاز قانون اصلاح قیمتها را پیشنهاد می‌دهد و وقتی در کمیسیون از نماینده دولت می‌پرسیم چرا این کار را انجام داده‌اید، ‌پاسخ می‌دهد. این پیشنهاد است. اگر این پیشنهاد است چگونه رئیس جمهوری عنوان می‌کند طرح تحول یک بسته منسجم اقتصادی است، دست به هیچ چیز نزنید چون خراب می‌شود و با این وضع چگونه پیشنهاد می‌دهید؟
توکلی آنگاه با بیان اینکه برای ارایه هر پیشنهادی در بودجه باید قوانین رعایت شود، افزود: بودجه حیات و تجلی مالی اجرای وظایف قانونی دولت در یکسال است، دولت نمی‌تواند درآمد مالیاتی سال آینده را دو برابر امسال پیشنهاد کند و وقتی سئوال می‌شود، پاسخ دهد ما نرخ مالیاتی را دو برابر محاسبه کردیم… اینکه روش تدوین بودجه نیست، تدوین بودجه این است که دولت با توجه به وظایفی که قانون بر عهده‌اش گذاشته، دخل و خرج خود را پیش‌بینی کند… دولت نمی‌تواند پیشنهادی غیر قانونی بدهد. آنهم برای قانونی که هنوز مرکب آن خشک نشده است. این کار استهزاء قوه مقننه است. من بسیار متاسفم و مجلس حتما در برابر آن مقاومت می‌کند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا پیشنهاد دولت به چهارچوب قانونی برگردانده خواهد شد، نیز گفت: مجلس قطعا اجازه اصلاح قیمتها بیش از سقف قانون را نخواهد داد و ممکن است حتی آن را کاهش نیز بدهند.

 

دولت تمرکزش را ازدست داده است

این نظر توکلی درحالی است که یک روزنامه نگار اقتصادی می گوید: دولت مستقر این روزها تمرکز ندارد واین تناقض آماری نشان می دهد که دستگاه کارشناسی اش کاملا فلج شده است.

وی در مصاحبه با روز می افزاید:اگر احمدی نژاد رقم 20هزار میلیارد را قبول نداشت با صراحت میگفت؛ چنانچه دوبار در حین تصویب قانون هدفمند سازی تهدید به استرداد کرد که اتفاقا جواب هم گرفت ومجلس در مقابلش عقب نشینی کرد. لذااین تضاد آشکار که درست در یک روز ودر دوحرکت کاملا به هم بسته رخ داده نشان میدهد حواس ونظر رییس دولت متوجه موضوعات دیگر است که حتی دقت نداشته این دو رقم را با هم چک کند.

وی در ادامه توضیحات خود میگوید:البته احمدی نژاد نشان داده برای این مجلس احترامی قائل نیست که این در ارائه خارج از زمان مقرر لایحه بودجه در این چهارسال خود را نشان داده اما این موضوع  نشانه ای تازه در رفتار دولت است.

از نظروی عمده وقت دولت این روزها بر این تمرکز یافته است که نقدینگی مورد نیاز بانک ها را به هرشکلی که شده تامین کند تا ورشکستگی واقعی بانک ها علنی نشود.

از نظر این روزنامه نگار اعتراض احمد توکلی به احمدی نژاد هم اگر چه از نظر سیاسی بار خود را دارد اما اعتباری ندارد چون این حرفها از استقلال وپشتوانه قوی برخوردار نیستند ودر موقع لزوم به حمایت از دولت گرایش پیدا میکنند: در واقع آنچه بیشتر از رفتار احمدی نژاد موجب وهن مجلس شده  رفتار منفعلانه خود نمایندگان استکه در رای اعتماد به کابینه دهم خود را نشان داد. کابینه ای که به گفته همین آقای توکلی قرار بود حداقل  5 وزیر آن از رای اعتماد باز بمانند ولی با پیام رهبر همه مخالفتها رنگ موافقت گرفت.