آتش‌بس شکسته شد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» کشته شدن اعضای سپاه و پژاک در درگیری بانه

بعد از فروکش کردن آتش برخوردهای مسلحانه بین سپاه پاسداران و پژاک در طول سه ماه گذشته، برای اولین بار خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی از وقوع یک درگیری مرگبار در اطراف شهرستان بانه در کردستان خبر دادند.

پژاک تا کنون واکنشی به انتشار خبر پایان آتش بس نشان نداده است، اما خبرگزاری فارس (نزدیک به سپاه) اعلام کرده که در این درگیری پنج نفر از جمله یک عضو سپاه پاسداران کشته شدند.

 

از سرگیری درگیری‌ها

بر اساس گزارش‌ها این درگیری روز سه شنبه ۶ دی ماه، در منطقه “سیرانبند” در اطراف بانه رخ داده و به دنبال آن یک عضو سپاه پاسداران و چهار عضو پژاک کشته و چند نفر دیگر زخمی شده‌اند.

در این گزارش‌ها جزئیات این درگیری ها واسامی افراد دیده نمی شود، اما خبرگزاری فارس نام بسیجی کشته شده را فرهاد مهدی اعلام کرده و نوشته است که او از بسیجیان کرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از اهالی کامیاران بوده است.

سیرانبند، اسم روستایی در ۱۸ کیلومتری شهر بانه در استان کردستان است که در مرز ایران و عراق واقع شده است. این روستا که محل درگیری روز سه شنبه بوده، در جریان جنگ ۸ ساله دو کشور ایران و عراق صدمات فراوانی دیده و به همین علت در مرور زمان، خالی از سکنه شده است.

خبرگزاری فارس نوشته است پیکر فرهاد مهدی روز چهارشنبه، ۷ دی ماه، با حضور “اقشار مختلف مردم و مسئولان لشکری و کشوری” در کامیاران تشییع و در قطعه شهدای این شهرستان به خاک سپرده شد.

در این مراسم، محمد سلیمانی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کردستان، گفته است: “امسال تاکنون قریب به ۱۰ نفر از مردم کردستان در قالب نیروهای نظامی و انتظامی در درگیری با ضدانقلاب به شهادت رسیده‌اند.”

این در حالی است که سپاه پاسداران در جریان درگیری‌های مرداد و شهریور ماه گذشته با پژاک، در بیانیه‌های رسمی از کشته شدن تعداد بیشتری از اعضای سپاه خبر داده بود.

وبسایت کردستان امروز، که اخبار نزدیک به نیروهای امنیتی نظامی کردستان را پوشش می‌دهد، در خبری متفاوت نوشته است: “این درگیری زمانی به وقوع پیوسته که تعدادی از اعضای پژاک با ایجاد مانع بر سر راه عبور خودرو‌ها در یک جاده مرزی نزدیک به بانه در حال اخاذی از مردم بوده‌اند که در محاصره نیروهای سپاه گرفتار می‌شوند.”

 

سکوت سه ماهه شکسته شد

در مرداد و شهریور ماه گذشته، سپاه پاسداران و پژاک وارد یک درگیری دو ماهه شدند که بعد از مداخله مستقیم مقامات اقلیم کردستان و اعلام آتش بس پژاک به صورت موقت از سوی دو طرف متوقف شد.

بر اساس ادعاهای دو طرف، که توسط منابع مستقل تائید نشده است، در جریان این درگیری‌ها بالغ بر ۳۰۰ نفر از اعضای سپاه پاسداران و پژاک کشته و شماری دیگر زخمی شده‌اند.

حزب حیات آزاد کردستان روز یکشنبه ۱۳ شهریور، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد درصورتی که جمهوری اسلامی آتش بس آن‌ها را بپذیرد، تصمیم خود را از ساعت ۱۲ روز دوشنبه، ۱۴ شهریور، به اجرا در خواهند آورد؛ مقامات سپاه واکنش‌های مختلفی به این اعلام آتش بس نشان دادند؛ بعضی از آن‌ها از پژاک خواسته بودند محتوای این پیشنهاد را روشن کند و برخی دیگر آن را “بی‌مفهوم” خواندند و بر نابودی این حزب تاکید کردند؛هر چند درگیری متوقف و محدود به درگیری های رسانه ای شد.

سرهنگ حمید احمدی، سخنگوی نیروی زمینی سپاه در عملیات شمالغرب، آبانماه امسال به خبرگزاری فارس گفت: “آمریکایی‌ها در منطقه در حال طراحی توطئه‌ای علیه نظام ما هستند که خیلی از شواهد موجود مانند گسترش آن‌ها در مرزهای ما و اصرار آن‌ها بر ماندن در برخی ارتفاعات مرزی ایران ازجمله این نشانه‌ها بود.”

این فرمانده سپاه افزود همین دلیل “برخورد قاطع” با پژاک در ماه‌های گذشته و تصمیم سپاه برای عوض کردن نتیجه بازی و “خفه کردن این توطئه در نطفه” بوده است.

 عضو ارشد سپاه پاسداران در آن مصاحبه، یک بار دیگر پژاک را تهدید به نابودی کرد.

جمهوری اسلامی و پژاک به صورت رسمی از شروط پایان این برخورد سخنی به میان نیاوردند، اما اظهارات آن‌ها بیانگر این نکته بود که عقب نشینی پژاک از مرز‌ها و توقف اعدام‌های سیاسی کردستان توسط جمهوری اسلامی از جمله شروط توقف درگیری‌های دو طرف  بوده است؛ شروطی که تا درگیری روز سه شنبه دو طرف به آن متعهد بودند.

حزب حیات آزاد کردستان هنوز وقوع این درگیری را تائید یا تکذیب نکرده، اما آنطور که از اخبار خبرگزاری‌های رسمی جمهوری اسلامی پیداست، به نظر می‌رسد آتش بس چند ماهه سپاه و پژاک نقض شده است.