عقب نشینی سرداران، مانور رسانه ها

نویسنده
شیرین کریمی

» بستن تنگه هرمز و شلیک موشک میان برد

در ادامه تهدیدات مقامات نظامی و دولتی جمهوری اسلامی مبنی بر بستن تنگه هرمز، رسانه های حکومتی خبر از آزمایش یک موشک میان برد در جریان رزمایش ده روزه ولایت 90 دادند؛ رزمایشی که طی آن تنگه هرمز برای مدتی بسته شد و به نوشته همین رسانه ها به “راحتی آب خوردن”.

 این در حالیست که سرداران جمهوری اسلامی پس از پاسخ یگان های نظامی آمریکا به تهدیدات تهران، ادبیات نرم تری را در خصوص تنگه هرمز برگزیده و گفته اند “گفتمان انسداد تنگه”، متعلق به گذشته است. همزمان یک عضو کمیسیون امنیت ملی پارلمان هم رزمایش دریایی اخیر را “پیامی خشن” به دشمنان تعبیر کرده است.

“تنگه هرمز جزء جغرافیایی ماست.” این نظر جانشین فرمانده سپاه است که روز گذشته وقتی خبرنگاران از وی پیرامون توان نظامی جمهوری اسلامی برای بستن تنگه هرمز پرسیدند، چنین پاسخ داد: “ما برای اعمال استراتژی‌های دفاعی خود در چارچوب دکترین دفاعی هر اقدامی که به اقتضای شرایط نیاز باشد، انجام می‌دهیم.”

سردار حسین سلامی با این تاکید که جمهوری اسلامی “هر اقدامی” که برای منافعش “حیاتی” باشد انجام خواهد داد، غرب را چنین تهدید کرد: “هر تهدیدی را با تهدید مضاعف پاسخ می‌دهیم و این موضوع محدودیت زمانی و جغرافیایی نمی‌شناسد.”

تنگه هرمز آبراهی است که دریای عمان را به خلیج فارس پیوند می دهد؛ آبراهی 158 کیلومتری که هفته گذشته معاون محمود احمدی نژاد غرب را تهدید به بستن آن کرده بود. وی دولت های جهان را تهدید کرده بود در صورت تحریم نفت، جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد “یک قطره نفت” از این تنگه عبور کند.

اهمیت تنگه هرمز به دلیل عبور بیش از پانزده میلیون بشکه نفت خام از آن در طول شبانه روز است. این تنگه دومین تنگه پرتردد بین المللی محسوب می شود و با توجه به اینکه حدود هفتاد درصد ذخایر شناخته‌شده نفت و گاز دنیا در خلیج فارس قرار دارد، امنیت آن برای تامین این حاملان انرژی دو چندان می شود.

گفتنی اینکه در هفته های اخیر اتحادیه اروپا همراه با ایالات متحده برنامه هایی برای تحریم نفتی جمهوری اسلامی ارائه کرده است. اتحادیه اروپا دومین مشتری عمده نفت ایران ـ پس از چین ـ محسوب می شود.

 سردار رستم قاسمی، وزیر نفت، چندی پیش تحریم نفتی ایران را “نا ممکن” خوانده و در یک کنفرانس خبری خاطرنشان کرده بود نبود ایران به عنوان یکی از کشورهای عمده تولید کننده نفت، بازار جهانی را “به هم می‌ریزد”. آن هم در حالیکه از هم اکنون کشورهای نفت خیزی مانند عراق و لیبی برای جایگزینی نفت صادراتی ایران دورخیز کرده اند.

اما فرمانده ناوگان پنجم آمریکا که در بحرین مستقر است، هفته گذشته با انتشار بیانیه ای “عدم تحمل” واشنگتن پیرامون چنین تهدیداتی را صراحتا اعلام کرد: “در کشوری که آزادی تردد در یک تنگه بین‌المللی را تهدید کند، به طور حتم جایی در جامعه بین‌الملل ندارد و هیچ گونه اختلالی در این زمینه تحمل نخواهد شد.”

 

رد گفتمان انسداد تنگه هرمز

در چنین فضایی دو روز پیش، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در اظهاراتی متفاوت تصریح کرد که “گفتمان انسداد تنگه هرمز مربوط به پنج سال گذشته است.”

وی البته این را هم خاطرنشان کرده که” گفتمان امروز جمهوری اسلامی ایران دارای حیطه‌ها و لایه‌های جدیدی است که هنوز زمان طرح آن فرا نرسیده است.”

از سوی دیگر روز شنبه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم نیز “نیروهای بیگانه ای” که امنیت خلیج فارس بر قرار می کنند را “مهمانان ناخوانده‌ای” بیش ندانست. او نیز در همسویی با سران جمهوری اسلامی در مورد تهدیدات نظامی اخیر “قدرت‌نمایی نیروهای دریایی ارتش” را به هیچ وجه به معنای “بستن تنگه” هرمز ندانست. علاالدین بروجردی گفت: “اصولاً سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه، حفظ امنیت و صلح است و نه چیز دیگری.”

هفته گذشته( سوم دی) نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در یک رزمایش دریایی تحت عنوان “ولایت 90” عملیات نظامی با دشمنی فرضی در خلیج فارس را آغاز کرد که تا فردا ادامه خواهد داشت. در همان زمان بود که دریادار حبیب الله سیار در مصاحبه با شبکه ماهواره ای پرس تی وی ـ متعلق به جمهوری اسلامی ـ بستن تنگه هرمز را به “ آب خوردن” تشبیه کرد و گفت: “بستن تنگه هرمز برای ایران مانند نوشیدن یک لیوان آب است. ایران امروز به دنبال کسب مهارت در آب‌های بین‌المللی است.”

طی این رزمایش سامانه‌های توپخانه‌ای و قایق‌های تندرو راکت‌انداز نیروی دریایی ارتش علیه شناورهای نفوذی دشمن به اجرای آتش پرداختند. 

 

شلیک موشک میان برد در خلیج فارس

روز شنبه خبرگزاری های داخلی از شلیک موشک های دوربرد و چندین موشک دیگر طی مانور دریایی ایران در تنگه هرمز خبر دادند.

برخی سایت های جناح حاکم هم ادعا کرده اند که پیش از شلیک موشک ها، ارتش آب های ارضی ایران را بسته و به مدت 5 ساعت هیچ کشتی جنگی، تجاری و نفتکشی از تنگه هرمز عبور نکرده است.

با این حال در آن روز به دلایل نامعلومی هیچ شلیکی انجام نشد و بیست و چهار ساعت به تعویق افتاد. دیروز بود که خبرگزاری فارس نوشت جمهوری اسلامی برای نخستین بار یک موشک میانبرد ضدرادار را با موفقیت پرتاب کرده است. معاون عملیانی ارتش ادعا کرده است این موشک “میان برد” به آخرین فناوری مقابله با اهداف ضد راداری و سامانه های هوشمند جلوگیری از اختلال در هدایت مسیر مجهز است.

خبر گزاری فارس، نزدیک به نیروهای امنیتی نظامی، دیروز در یک گزارش اختصاصی پیرامون مختصات نظامی موشک “محراب” نوشت: “این سامانه می‌تواند هم علیه اهداف هوایی و هم اهداف سطحی عمل کرده و شناورهای متخاصم را نیز مورد هدف قرار دهد.”

بر اساس این گزارش “محراب” قادر است در صورت ایجاد اخلال و جنگ الکترونیک از سوی دشمن بلافاصله منبع ارسال سیگنال‌های اخلال‌گر را شناسایی و به سمت آن تغییر جهت داده و سامانه مختل کننده را هدف قرار دهد. 

برخی کارشناسان بین المللی امور نظامی معتقدند جمهوری اسلامی پیرامون توان واقعی جنگ افزار های خود اغراق می کند.

 

رزمایشی با پیام خشن

همزمان با پرتاب این موشک، پرویز سروری از اعضای کمسیون امنیت ملی پارلمان رزمایش ولایت 90 را پیامی خشن به دشمنان جمهوری اسلامی توصیف کرد و گفت: “(رزمایش ولایت) پیام جدی برای تهدیدزدایی از دشمنان و پیام بسیار خشن به کسانی دارد که دست به تهدیدات می‌زنند یا می‌خواهند از ظرفیت‌های خودشان علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.”

وی با ادبیاتی که چندان منطبق با مواضع روزشنبه رئیس کمیسیون امنیت ملی نبود، گفت: “اگر کسانی یا کشورهایی یا دشمنان بخواهند از تنگه هرمز برای امنیت خودشان و ناامنی ایران اسلامی استفاده کنند، ‌آن زمان قطعاً ایران اسلامی، اقدامات اساسی خودش را برای امنیت و ثبات کشور و منطقه انجام خواهد داد.”