پشت ویترین

نویسنده

معرفی تازه ترین آثار منتشر شده در ایران

تاریخ بیهقی در کمال تعجب!!!

 

 

پیامدهای مدرنیت

نویسنده: آنتونی گیدنز

مترجم: محسن ثلاثی

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۲۳۲

سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۶

آنتونی گیدنز، جامعه‌شناس نامی معاصر، در این کتاب تعبیری جدید و تفکر انگیز از تحولات نهادی همراه با مدرنیته عرضه می‌کند.

او در این تعبیر از احاطهٔ خویش بر کل سنت اندیشهٔ جامعه‌شناختی بهره می‌جوید و بر اساس مدرنیته را پدیده‌ای دو سویه می‌بیند. نهاد‌های اجتماعی دوران مدرن جهانی و از فرصت‌ها و امکانهای تازه پیش روی انسان‌ها گذارده، زندگی را برای آنان امن‌تر و تلاش‌های آنان را ثمر بخش‌تر ساخته‌اند.

ازسوی دیگر، در همی دوران، کار صنعتی سرشتی خوار کننده یافته، گونه‌های مختلف توتا لیتریسم رشد کرده، خطر تباهی محیط زیست مشهود است و قدرت نظامی و تسلیحاتی همچنان تهدید کننده است.

گیدنز بر آن است که ما هنوز پا به دوران پسامدرن ننهاده‌ایم ما در دوران متاخرمدرنیه هستیم که در آن پیامدهای مدرنیته فراگیر‌تر و ریشه‌ای‌تر و بنیادین‌تر شده‌اند.

گذر به دوران پسامدرن مستلزم دگر گونهایی در شکل سازمان اجتماعی و فرهنگی مسلط است.

 

 

ما چگونه ما شدیم

نویسنده: صادق زیبا کلام

ناشر: روزنه

تعداد صفحه: ۴۴۶

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱۹

بحث پیرامون مقوله عقب ماندگی (یا به اصطلاح مودبانه‌تر توسعه نیافتگی) به هیچ روی موضوع جدیدی در ایران نیست.

می‌توان گفت که ایرانیان برای نخستین بار در قرن نوزدهم بود که به تدریج دریافتند جامعه‌شان دارای کاستی‌های بنیادی است.

اگرچه آنان از این کاستی‌ها به تعبیر امروزی آن به نام عقب ماندگی یا توسعه نیافتگی نام نمی‌بردند، اما نتیجه یکسان بود.

 

 

 

تاریخ بیهقی

نویسنده: ابوالفضل بیهقی دبیر - جعفر مدرس صادقی

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۷۴۶

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۵

 تاریخ بیهقی ثمرهٔ عالی و بی‌مانند یک دورهٔ طلائی در تاریخ ادبیات این مرز و بوم است.

بیهقی با تاکید بر مشاهده و مقید ماندن به دیدگاه راویان و ثبت جزئیات صحنه‌ها و نقل نامه‌ها و گفت‌و‌گوهای افراد درگیر در ماجرا، روایتی مستند و داستانی باورکردنی به دست می‌دهد.

او با افسانه‌پردازی و خیالبافی میانهٔ خوبی ندارد. عظمت کار او قالب تنگ تاریخ را شکست و تاریخ او را به قلمرو ادبیات و رمان وارد کرد.

 

 

 

امید باز یافته

نویسنده: بابک احمدی

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۴۵۰

سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۴

آندری تارکوفسکی هفت شاهکار شگفت انگیز ساخت. در سینما هنری که آن را بزرگ می‌داشت، و خود به ارج آن بسیار افزوده بود به هیچ سنتی وابسته نبود خواست، کوشید و توانست که زبانی تازه بیآفریند که شیوه نگاه ما را دگرگون کرد.

نه فقط به سینما و هنر بل به واقعیت و زندگی. این کتاب کوششی تازه است در کشف دنیای هنرمندی که سینما را به فضایی که حتی شعر هم بدان راه ندارد.

 

 

 

سمت تاریک کلمات

نویسنده: حسین سناپور

ناشر: چشمه

تعداد صفحه: ۹۰

سال انتشار: ۱۳۹۰

بعضیمان یک مرتبه بیدار می‌شویم، بعضی آهسته، و بعضی هیچ وقت. اما اگر بیدار شویم، دیگر فکر و نظر دیگران هیچ تاثیری در حال ما ندارد.

اینکه وقتی ما را می‌بینند چشمشان برق بزند، یا بر عکس، پرده دماغشان با نفرت باز و بسته شود، هیچ اهمیتی ندارد. مهم فقط این است که خودمان وقتی جلوی آینه می‌ایستیم چی می‌بینیم.

اگر نتوانیم جلوی آینه بایستیم و خودمان را نگاه کنیم، یا اگر نتوانیم با خیال‌هامان بازی کنیم، نتوانیم و نخواهیم به هیچ چیز و هیچ کس فکر کنیم، چه کار می‌کنیم؟ شاید‌‌ همان کارهایی که معشوق من کرد، یا من دارم می‌کنم….

 

 

 

انه‌اید

نویسنده: پابلوس ویرژیل

مترجم: می‌رجلال الدین کزازی

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۴۷۷

سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۷

انه‌اید در ادبیات کلاسیک رومی‌‌ همان جایگاهی را دارد که ایلیاد و ادیسه در ادبیات کلاسیک یونان آن را می‌توان دنباله‌ای بر ایلیاد شمرد ویرژیل انه‌اید را از آنجا آغاز می‌کند که هومر ایلیاد را با ویرانی و سوختن تراوا به پایان می‌برد.

انه‌اید حماسه ملی رومیان است انه بزرگزاده‌ای تراوایی بود که تبار مادریش به خدایان می‌رسید و پس از تباهی تراوا سفری پرما جرایی را بر پهنهٔ دریا‌ها آغاز کرد؛ به کارتاژ، آنگاه به ایتالیا رفت، مردمان لاتینرا به پیروزی رساند و فرمانروای مردمی شد که شایستگی‌های تراواییان را با توانهای لاتینیان در هم آمیخته بودند.

داستان انه‌اید داستانی مردمی بود و رومیان انه‌اید را نیای رومولوس بنیانگذار شهر رم می‌شناختند ویرژیل از این داستان کهن حماسه‌ای پر شور ساخت که به روزگار امپرا توری، پشتوانه تاریخی و اسطوره‌ای رومیان شد.

 

 

 

کمال تعجب!!!!

نویسنده: عمران صلاحی

ناشر: پوینده

تعداد صفحه: ۴۱۵

سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۳

کتاب حاضر به چند دلیل در نوع خود منحصر به فرداست، اولین آن شخصیت راوی است که فردی شناخته شده، حرفه‌ای و بی‌غرض است.

دوم مقطع زمانی روایت‌ها که در دوره گذر جامعه ایرانی از سنت به مدرنیته باشد که خود به تنهایی منشاء تحقیق و مطالعه خاص و ارزشمندیست. سوم طیف وسیع روشنفکران که عمران با آن‌ها در طول نزدیک به پنجاه سال مراوده نزدیک داشت.

احمد شاملو می‌گفت: نویسندگانی که درازنویسی می‌کنند، مثل کسانی هستند که جلو آینه دارند اصلاح می‌کنند و شیرآب را هم باز گذاشته‌اند.

روزی شاعری موزون سرا از مفتون امینی پرسید: “استاد، چرا شعر بی‌وزن می‌گویید؟” مفتون جواب داد: “ما پا به سن گذاشته‌ایم و دیگر نمی‌توانیم چیز سنگینی بلند کنیم!”

 

 

حنجره زخمی تغزل

نویسنده: حسین منزوی

ناشر: آفرینش

تعداد صفحه: ۱۸۸

سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۴

هراس

در سینه تغزلی من

اینک هزار چشمه غزل

هر چشمه با هزار زمزمه‌ای راکد زندانی است.

با من بگو، چگونه شما غنای مظطربم را

سالم عبور دهم تا تو ازدحام این همه شنزار و شورهزار،

ای دریا!

 

 

 

بیستمین شماره ماهنامه کارتون و طنز خط‌ خطی منتشر شد.

روی جلد این شماره مجله درباره “تلاش دولت برای گذاشتن پول در جیب شهروندان” است.

سردبیر خط‌ خطی در “ته‌خط” این شماره، مژده انتشار ویژه‌نامه نوروزی خط‌ خطی و همچنین انتشار تقویم و سررسید خط‌ خطی در اسفندماه داده است. ویژه‌نامه‌ای که در ۱۲۰ صفحه و با طنزها و کارتون‌های بهترین طنزپردازان و کارتونیست‌های کشور منتشر خواهد شد.

هم‌چنین پرونده‌ای انتقادی درباره جشنواره امسال “فیلم فجر” را می‌توانید در این شماره ببینید.

موضوعات این شماره، عبارتند از:

باکتری پدرسوخته تنبیه باید گردد | دیگه چه خبر؟ | همایش سوخت‌محور ساختارشناسانه اثر پروانه‌ای | آهو بدو، شیره بدو! | از سفارت “چیزلند غربی کوچه هفتم | بفرمایید شام | زنان سنجی! | روزشمار ایام امتحانات | بهمن‌ماهی‌ها نخوانند | عشق من،… دروغ! | کلا نمیشه که بشه | آسمونانیگا… ! | بیانیه دبیر جشنواره | پیام رییس در افتتاحیه | نه خیلی دور نه خیلی نزدیک | معرفی ۷ فیلم برتر جشنواره | ابلهان باور کنند | هانی عشق و عسلم هانی شعر و غزلم! | تذکره پیر ما پرویز پرستویی| | دنیای قشنگ تو | گزارشی از وضعیت سینماها | دایناسرمه‌ای در مدرسه خط‌ خطی | مربی خارجی یا مربی کالجی؟! | مصائب یک تکه پارچه بی‌ارزش

 

همکاران این شماره را:

پدرام ابراهیمی، مهدی استاداحمد، کیارش افرومند، محسن ایزدی، راشد انصاری، مریم بابایی، پیام برومند، علیرضا پاکدل، علی پاکنهاد، محسن پوررمضانی، احسان پیربرناش، ایمان پیربرناش، علی تجدد، نعیم تدین، مهدی تمیزی، شیلا توکلی، محمد جاوید، شهاب جعفرنژاد، نازنین جمشیدی، وحید جعفری، حسام حیدری، حسام دادخواه، کامبیز درم‌بخش، علی دریاکناری، هانیه دری، هادی دینوری، علی رادمند، نادر رحمانی، جمال رحمتی، محمدعلی رمضانپور، کیوان زرگری، علی زراندوز، رضا ساکی، آیدین سیار سریع، مهسا شمس، شهرام شهیدی، شهرام شیرزادی، مجید صالحی، محمد صفاجویی، سلمان طاهری، مهدی طوسی، محمدرضا عالی‌پیام، پوریا عالمی، نسیم عرب‌امیری، مهدی عزیزی، بهاره عسگری، مهدی عسگری، جواد علیزاده، مهدی فرج‌اللهی، احمدرضا کاظمی، کوروش کهبازی، احسان گنجی، یدالله گودرزی، مرتضی لطفی، امین منتظری، محمدرضا نصیری، مهرداد نعیمی، سعید نقدی، جواد نوری، ناهید نوری، سعید نوروزی، محمد یوسفی و هوی تشکیل می‌دهند.

ماهنامه خط خطی به صاحب امتیازی و مدیرمسوولی کیارش زندی، سردبیری امین مویدی و معاونت سردبیری هادی حیدری منتشر می شود.

علی درخشی، نیما دهقانی، سوشیانس شجاعی فرد و مسعود مرعشی، شورای دبیران این مجله را تشکیل می دهند.

مریم ناظران، دبیر اجرایی، ابوالفضل محترمی، مشاور هنری، حسین توکلی، صفحه‌آرایی و گرافیک، محمد امیرپور، ویراستاری و نمونه خوانی و مهدی تمیزی، روابط عمومی خط خطی را برعهده دارند

خط خطی در شصت و هشت صفحه تمام رنگی و به قیمت ۳۰۰۰ تومان (معادل ۶/۶۶۷ درصد یارانه هر نفر)، بر روی پیشخوان روزنامه فروشی ها عرضه می شود