وزیر استیضاح شود، مرتضوی ارتقا می یابد

نویسنده
نازنین کامدار

» واکنش احمدی نژاد به تصمیم مجلس

در حالی که قرار است یکشنبه آینده وزیر کاربه علت تداوم حضور مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی و واگذاری اختیارات خود به محمد رضا رحیمی استیضاح شود، یک نماینده مجلس گفته است در صورت انجام این استیضاح،مرتضوی ارتقا مقام هم می یابد و سرپرست وزارت کار می شود.این در حالیست که علی لاریجانی، رئیس مجلس، در نامه ای به محمود احمدی نژاد غیرقانونی بودن حضور مرتضوی در این سازمان را اعلام کرده است.

 خبر ارسال این نامه را رسانه های داخلی منعکس کرده و نوشته اند: “علی لاریجانی، رئیس مجلس اسلامی ضمن ابلاغ خلاف قانون بودن مصوبه اخیر هیات دولت در تفویض اختیارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور تامین اجتماعی، به معاون اول رئیس جمهور، ادامه سرپرستی سعید مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی را غیرقانونی دانست.بر این اساس قانون در صورتی که این مصوبه از سوی دولت اصلاح نشود، ابطال می شود”.

در همین باره خبرگزاری مهر نیز می نویسد: “پس از غیرقانونی خواندن مدیرعاملی سعید مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی که با حکم دیوان عدالت اداری ابلاغ شد، هیات امنای این سازمان وی را از این سمت عزل کردند، اما هیات وزیران در جلسه اول بهمن ۱۳۹۱ بنا به پیشنهاد وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی و به استناد بند ۱۱۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور، وظایف واختیارات و مسئولیتهای وزیر تعاون کار ورفاه اجتماعی در نصب وعزل مدیرعامل یا سرپرست سازمان تامین اجتماعی موضوع قانون اصلاح ماده ۱۱۳ قانون مدیریت خدمات کشوری و چگونگی تعیین مدیریت سازمان تامین اجتماعی وصندوقهای بازنشستگی وبیمه های درمانی و ماده ۱۴ اساسنامه صندوق تامین اجتماعی وتبصره آن را به معاون اول رئیس جمهور تفویض کرد”.

مهر می افزاید: “دولت برای جلوگیری از استیضاح وزیر کار و رفاه بر سر موضوع انتصاب سعید مرتضوی در راس سازمان تامین اجتماعی اختیار انتصاب سرپرست یا رئیس این سازمان را به معاون اول رئیس جمهور واگذار کرد. رحیمی نیز یک روز پس از عزل مرتضوی از ریاست سازمان تامین اجتماعی وی را به عنوان سرپرست سازمان معرفی کرد. هجده نفر از نمایندگان مجلس از فراکسیون ها و جناح های مختلف طرح استیضاح وزیر کار را برای این تفویض اختیار غیر قانونی در دستور کار قرار دادند و جلسه استیضاح قرار است روز یکشنبه برگزار شود”.

در چنین فضایی، برخی از سایت های خبری ابطال حکم مرتضوی از سوی لاریجانی را نشانه ای از چراغ سبز مقامات بالاتر برای برکناری شیخ الاسلام دانسته اند.

بنا به نوشته فرارو، علی مطهری یکی از طراحان استیضاح وزیر کار که در اعتراض به ابقای مرتضوی انجام می شود، درباره این استیضاح گفته است: “روز یکشنبه آقای شیخ الاسلامی در مجلس استیضاح خواهد شد. چیزی درباره احتمال عزل مرتضوی نشنیده ام و موضوع استیضاح شیخ الاسلامی بدون هیچ شک و شبهه ای به قوت خود باقی است. موضوعات مربوط به تامین اجتماعی در حیطه کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و اگر پذیرفته اختیارات خود در این زمینه را واگذار کند، تخلف کرده است”.

وی افزوده: “وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پذیرفتن واگذاری اختیاراتش به معاون اول رئیس جمهور قانون گریزی و حتی بدتر از آن قانون ستیزی کرده است و لذا ما به این رفتار آقای شیخ الاسلامی اعتراض داریم و قطعا او را روز یکشنبه استیضاح خواهیم کرد.”

وی در این باره هم که “ گفته می شود وزیر اختیاری ندارد و دستورات مافوق خود را اجرا می کند”، گفته : “اگر دست وی بسته است و از بالا دستور می گیرد، این کار را بدتر می کند و به نوعی عذر بالاتر از گناه است. وقتی وزیری نتواند خواسته های قانون را محقق کند، این فرد صلاحیت رای نمایندگان مردم را ندارد و اعتمادی که به وی شده، باید پس گرفته شود”.

او تاکید کرده: “تاکنون هیچ کدام از امضاء کنندگان استیضاح وزیر کار رای خود را پس نگرفته و قطعا پس هم نخواهند گرفت، لذا روز یکشنبه پس از تعطیلات یک هفته ای مجلس برای سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه شاهد استیضاح وزیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهیم بود”.

در همین حال، ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی دولت تمام تلاش خود را برای جلوگیری از استیضاح شیخ الاسلامی به کار بسته و به نقل از احمد بیغش، استاندار جنجالی خراسان شمالی نوشته است: “از آن‌جا که افرادی چون توکلی به عنوان نماینده تهران از دغدغه و کار بالای نمایندگان شهرستان‌ها در ملاقات‌های مردمی و حل مشکلات منطقه فارغ هستند، کاری جز پیگیری مسائل سیاسی و پیشبرد اهداف حزبی ندارند و انگار به کرسی نشاندن خواسته‌های غیرمنطقی و تسویه حساب‌های شخصی، محور اصلی وقت‌گذاری و رسالت آن‌ها را تشکیل می‌دهد حال آنکه کلان‌شهر تهران امروز در سایه بی‌توجهی برخی نمایندگان آن در مجلس شورای اسلامی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند. آقای احمد توکلی با ادبیات تهدیدآمیز در مجلس شورای اسلامی خطاب به اینجانب اعلام کرد که اگر یک روز به پایان دولت آقای احمدی‌نژاد باقی مانده باشد من مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی را پائین می‌کشم و وزیر را استیضاح می‌کنم. او حتی به همین هم بسنده نکرد و گفت: اگر نتوانستم ریش و سبیلم را می‌تراشم و به جای آن سرخاب می‌زنم”.

 او در دفاع از مرتضوی افزوده است: “منطق افرادی چون توکلی خدمت و حل مشکلات مردم نیست و اینان به هیچ وجه داعیه کمک به دولت و حل مشکلات اقتصادی را در سر نمی‌پرورانند چرا که تمام وجود افرادی چون احمد توکلی به کرسی نشاندن حرف خود و انتقام‌گیری شخصی و جناحی است بنابراین چنانچه اینگونه افراد در مجلس کنترل نشوند، قطعاً وحدت ملی و همدلی قوای سه‌گانه لطمه می‌بینند”.

مهدی عیسی زاده، نماینده مجلس نیز گفته است: “وزیر کار استیضاح شود، مرتضوی سرپرست وزارتخانه می شود”.

به نوشته ایرنا، وی افزوده است: “من از جمله کسانی بودم که خواستار پاسخگویی وزیر در مجلس در خصوص موارد پیش آمده مانند سرپرست شدن مرتضوی و مسائل دیگر شدم اما اکنون مخالف استیضاح هستم. استیضاح در شرایط فعلی برای این وزارتخانه که با مشکلات اساسی مردم دست و پنجه نرم می کند، اقدام مفیدی به نظر نمی رسد. در صورتیکه استیضاح با رای نمایندگان انجام شود وزارتخانه باید با سرپرست اداره شود و به همان سرنوشت وزارت بهداشت دچار می شود. در صورت استیضاح چه کسی پاسخگوی وضعیت بیکاری، رفاه و بازنشستگان کشوری است. همان زمان که مرتضوی نصب شد باید استیضاح صورت می گرفت نه امروز که تا انتخابات زمان زیادی باقی نمانده و مقام معظم رهبری هم تاکید بر آرامش قبل از انتخابات دارند”.