متهمان بی نام به اعدام محکوم شدند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» احکام دادگاه کهریزک به خانواده ها ابلاغ نشده

سازمان قضایی نیروهای مسلح دیروزحکم صادره درباره متهمان دادگاه کهریزک را اعلام و همزمان به نتیجه رسیدگی به پرونده کوی دانشگاه نیز اشاره کرد.این در حالیست که احکام دادگاه کهریزک، براساس گفته خانواده های امیر جوادی فر و محمد کامرانی به “روز”، به آنها و وکلایشان ابلاغ نشده واین خانواده هااز طریق رسانه های خبری در جریان حکم صادره، قرار گرفته اند.

روابط عمومی سازمان قضایی نیروهای مسلح با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد یک دادگاه نظامی درتهران،  دو تن از متهمان پرونده کهریزک را به اتهام ضرب و جرح عمدی منجر به قتل، به “قصاص نفس” محکوم کرده است.

این سازمان، نامی از متهمان نبرده اما در اطلاعیه اش نوشته است که  دو نفر از متهمان، به اتهام ایراد ضرب و جرح عمدی منتهی به قتل مرحومان امیر جوادی فر، محسن روح الامینی و محمد کامرانی، علاوه بر حبس، انفصال موقت از خدمت، جزای نقدی، شلاق تعزیری و پرداخت دیه، به قصاص نفس محکوم شده اند.

براساس این اطلاعیه، یکی از متهمان به دلیل احراز نشدن جرم، از اتهامات وارده تبرئه شده و نه متهم دیگر، حسب اتهامات منتسب به آنان به تحمل حبس، پرداخت دیه، جزای نقدی، انفصال موقت از خدمت و شلاق تعزیری محکوم شده اند.

 

حکم ابلاغ نشده

حکم صادره برای 12 متهم پرونده کهریزک که غیر قطعی و قابل تجدیدنظرخواهی اعلام شده، در حالی در رسانه های خبری منتشر شده که به خانواده های قربانیان و وکلای آنها ابلاغ نشده است.

بابک جوادی فر، برادر امیر جوادی فر در این زمینه به “روز” گفت: حکم هنوز به ما ابلاغ نشده و ما از طریق رسانه ها در جریان این حکم قرار گرفتیم و نمیدانیم ترکیب احکامی که صادر شده به چه صورتی بوده و نمی توانیم فعلا قضاوتی درباره حکم صادره داشته باشیم.

علی کامرانی، پدر محمد کامرانی نیز به “روز” گفت: ما هنوز از جزئیات حکم بی خبریم و خیلی کلی حکم را اعلام کرده اند لذا نمی توانیم درباره آن نظری بدهیم.

آقای کامرانی افزود: منتظریم قاضی پرونده از سفر حج برگردند و جزئیات حکم صادر شده را ببینیم و تا این جزئیات را نبینیم نمی توانیم اظهار نظری بکنیم.

حکم دادگاه کهریزک همچنین در حالی اعلام شده است که پیشتر، علی جوادی فر، پدر امیر جوادی فر به “روز” گفته بود خانواده های قربانیان، به قسمت هایی از کیفرخواست اعتراض کرده اند و این اعتراض موجب توقف روند برگزاری دادگاه شده است. اعتراضاتی که به گفته علی کامرانی،  بخشی از آنها را قاضی دادگاه وارد دانسته، اما بخشی دیگر را رد کرده بود.

هنوز خبری از دادگاه و نحوه رسیدگی به پرونده ها منتشر نشده است و خانواده های قربانیان نیز به دلیل غیر علنی بودن دادگاه و منع انتشار مسائل مربوط به دادگاه، تاکنون سکوت اختیار کرده اند.

 

دادگاه آمران

پیشتر سازمان قضایی نیروهای مسلح اعلام کرده بود متهمان پرونده از رده های مختلف نیروی انتظامی هستند. این در حالیست که خانواده های قربانیان این پرونده به “روز” گفته بودند خواهان برگزاری دادگاه آمران جنایت کهریزک هستند؛امری که تاکنون رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

علی کامرانی دیروز هم در پاسخ به سئوال “روز” درباره زمان و روند برگزاری دادگاه آمران کهریزک گفت:” هنوز خبری نداریم که دادگاه قضات و آمران کهریزک چه زمانی برگزار خواهد شد، اما ما خواهان برگزاری دادگاه آمران کهریزک هستیم و در این زمینه نیز پی گیری میکنیم و امیدواریم هر چه سریع تر این دادگاه برگزار شود.”

بابک جوادی فر نیز با تاکید بر اینکه دادگاه آمران باید برگزار شود به “روز” گفت:” ما صد در صد این مساله را پی گیری میکنیم و منتظریم هر چه سریع تر، براساس گزارشی که مجلس منتشر کرد و گزارشات سازمان قضایی نیروهای مسلح و مسائلی که در دادگاه مطرح شد، دادگاه پرسنل قضایی که دستور انتقال بچه ها به کهریزک را دادند و سایر مسائلی که به وجود آمد برگزار شود.”

اشاره آقای جوادی فر به گزارش کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی برای پیگیری حوادث پس از انتخابات است که در جلسه علنی مجلس ارائه شد. این کمیته، سعید مرتضوی، دادستان عمومی و انقلاب وقت تهران را به عنوان صادر کننده دستور انتقال بازداشت شدگان روز ۱۸ تیر به بازداشتگاه کهریزک معرفی کرده و گفته بود که او دلیل این کار را “فقدان ظرفیت زندان اوین” اعلام کرده است.

 

قربانیان کهریزک

امیر جوادی فر، محمد کامرانی و محسن روح الامینی، قربانیان بازداشتگاه کهریزک هستند که به دلیل ضرب و شتم و شکنجه های صورت گرفته در این بازداشتگاه که به گوانتاناموی ایران معروف شد، جان باختند.

جمهوری اسلامی کشته شدن این سه نفر را در بازداشتگاه کهریزک به رسمیت شناخت اما رامین آقازاده قهرمانی و عباس نجاتی کارگر، دو تن دیگر از قربانیان این بازداشتگاه هستند که مسئولین قضایی ـ امنیتی تاکنون از پذیرش مسئولیت قتل آنها، خودداری کرده اند.

این دو نفر پس از آزادی از کهریزک و به علت شکنجه های صورت گرفته در این بازداشتگاه جان باختند.

رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه، دیگر قربانی کهریزک است که مسئولان امر مرگ او را ابتدا، سکته قلبی، سپس خودکشی و بعدها مسمومیت اعلام کردند اما براساس اسنادی که “روز” منتشر کرد صورت جلسه اولین معاینه محل زمان کشف جسد در محل کار رامین دلالت دارد که این پزشک جوان را از ناحیه گردن خفه کرده اند.

 

دیگر قربانیان کهریزک

اما قربانیان این بازداشتگاه، تنها در جان باختگان خلاصه نمی شود.بنابر اعلام سازمان قضایی نیروهای مسلح، 98 نفر از بازداشت شدگان کهریزک از نحوه رفتار ماموران شکایت کرده بودند ولی “با تدبیر دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و پرداخت خسارت و دلجویی از شاکیان، تعداد 51 نفر از آنان رضایت” دادند.

براین اساس، پرونده کهریزک به جز خانواده های سه جان باخته در این بازداشتگاه، 47 شاکی دیگر نیز دارد.

از سوی دیگر مهدی کروبی، یکی از رهبران معترضان به انتخابات مخدوش 22 خرداد سال گذشته، در نامه ای به هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری از تجاوز به بازداشت شدگان دختر و پسر در بازداشتگاه کهریزک سخن گفته بود. اما حکومت با انکار تجاوز ها و دروغ خواندن این موضوع، کسانی را که عنوان میکردند مورد تجاوز قرار گرفته اند، از حق دادرسی و شکایت محروم کرد.

بازداشتگاه کهریزک که در جریان پاکسازی منطقه خاک سفید تهرانپارس احداث و به گفته مسئولان نیروی انتظامی به محلی برای نگهداری “اراذل و اوباش” تبدیل شده بود، بعدها و در جریان اجرای طرح امنیت اجتماعی نیز مورد استفاده قرار می گرفت. این بازداشتگاه در جریان درگیرهای بعد از انتخابات به محلی برای نگهداری بازداشت شدگان معترض به انتخابات مخدوش 22 خرداد سال گذشته تبدیل شد.

بازداشتگاهی که کمیته ویژه مجلس در توضیح شرایط آن به زندانی شدن ۱۴۷ نفر در یک مساحت کم، نبود تهویه، فقدان آب و غذای مناسب، شنیدن فحش‌های رکیک، کلاغ‌پر رفتن همراه با ضرب و شتم، ‌همجواری با اراذل و اوباش، تحقیر شدن و بی‌توجهی مأموران و مسئولان بازداشتگاه به وضعیت جسمی بازداشت شدگان اشاره کرده است.

 

پرونده کوی دانشگاه

 سازمان قضایی نیروهای مسلح در اطلاعیه ای که دیروز صادر کرد همچنین به پرونده کوی دانشگاه اشاره و اعلام کرد:” هم‌زمان با رسیدگی به پرونده کوی دانشگاه تهران، پرونده تخریب در مجتمع سبحان نیز مورد پیگیری و رسیدگی قرار گرفت و تعدادی از عوامل دخیل در این حادثه نیز شناسایی و مورد تعقیب قرار می‌گیرند.”

براساس این اطلاعیه، در مجموع بیش از 60 نفر تحت تعقیب قضایی واقع و در نهایت بر اساس اسناد، مدارک و شواهد موجود، دادسرای نظامی تهران 33 نفر از متهمان را مجرم شناخته و پرونده آنان را به دادگاه ارسال و در مورد سایر متهمان به دلیل احراز نشدن جرم، قرار منع پیگرد صادر کرده است.

این اطلاعیه از ادامه تحقیقات درباره تعداد دیگری از “عوامل اغتشاش” خبر داده و در عین حال گفته است که “عده‌ای افراد متفرقه و غیرمسئول وارد کوی دانشگاه شده و با اغتشاشگران درگیر و متأسفانه بعضی از آنان وارد خوابگاه‌های دانشجویی شده و تعدادی از دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار می دهند و به اموال عمومی و خوابگاهی کوی و لوازم شخصی دانشجویان خسارت وارد می آورند.”

سازمان قضایی نیروهای مسلح، کسانی راکه وارد کوی دانشگاه شدند و دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار دادند، افراد “متفرقه و غیر مسئول” خوانده و مدعی شده است که مأموران انتظامی، برای کنترل اوضاع و جلوگیری از اغتشاش و تخریب اموال عمومی و با رعایت مقررات وارد کوی دانشگاه تهران شده بودند.

این در حالیست که براساس فیلمی که از جریان حمله به کوی دانشگاه گرفته شده و در تلویزیون بی بی سی پخش شد، کسانی که وارد کوی شده و دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار دادند، نیروهای بسیجی به همراه نیروی انتظامی بودند.

حمله به کوی دانشگاه تهران دقیقا دو روز بعد از انتخابات مخدوش خرداد سال گذشته صورت گرفت و براساس اعلام کمیته پی گیری وضعیت آسیب دیدگان و جان باختگان که از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی تشکیل شده بود، 6 دانشجو به نام های مینا احترامی، ایمان نمازی، فاطمه براتی، محسن ایمانی، کامبیز شعاعی و کسری شرفی در جریان حمله به آن جان باختند.