تحصن و اعتراض ادامه دارد

نویسنده
حسین محمدی

» آذر؛ ماه ناآرامی در دانشگاه ها

به رغم گذشت بیش از یک هفته از روز ۱۶ آذر و با وجودهشدار مقام های انتظامی و قضایی در مورد برخورد با معترضان، دانشگاه ها همچنان صحنه اعتراض‌های دانشجویان هستند. این اعتراض‌ها پس از آن بالا گرفت که سیمای جمهوری اسلامی با پخش ویدئویی که پاره کردن عکس بنیانگذار جمهوری اسلامی را نشان می دهد، انگشت اتهام را به سوی دانشجویان معترض و حامیان جنبش سبز گرفت و سپس عکس مجید توکلی باروسری در رسانه های حامی دولت، از جمله فارس چاپ شد.

 

دانشگاه تهران: سبز ترین فصل سال

پس از برگزاری مراسم اعتراضی در 16 آذر و اعتراضات هر روزه دانشجویان دانشگاه تهران، انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه و علوم پزشکی تهران با یک هفته تاخیر مراسمی با حضور محمدرضا ظفرقندی(رییس اسبق دانشگاه تهران)، الهه کولایی (استاد دانشگاه و عضو شورای مرکزی حزب مشارکت)، نجفقلی حبیبی (رییس اسبق دانشگاه علامه) و محسن رهامی (وکیل دادگستری) برگزار کرد. از سیدمحمد خاتمی و میرحسین موسوی نیز برای حضور در این مراسم دعوت شده بود که آن ها اجازه حضور در این مراسم را نیافتند. به همین دلیل بود که سیدمحمد خاتمی، پیامی ویدیویی به این مراسم فرستاد. خاتمی در این پیام تصویری، گفته بود: “دادن گل به دانشجویان پیشکش، آن ها را بازداشت نکنید.”

دانشجویان حاضر دراین مراسم بارها با شعارهای خویش به حمایت از موسوی و کروبی برخاستند و به سردادن شعار علیه محموداحمدی نژاد و فرهاد رهبر ـ رییس دانشگاه تهران ـ پرداختند. در پایان این مراسم علی‌اصغر خدایاری و حسینعلی عرب از اساتید دانشگاه تهران و همچنین سمیه توحیدلو، علیرضا عاشوری، مهدی شیرزاد، علی پیرحسین‌لو، حمید چوبینه و محمدرضا جلایی‌پور به عنوان فعالان نمونه دانشجویی مورد تقدیر قرار گرفتند. جملگی این افراد پس از حوادث انتخابات بازداشت شده بودند.

این مراسم در شرایطی برگزار شد که هنوز البرز زاهدی، دانشجوی ستاره‌دار دانشگاه تهران و عضو دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران، در سلول انفرادی وبند 240 زندان اوین نگهداری می‌شود که نسبت به بند 209 از شرایط نامناسب‌تری برخوردار است.

همچنین فواد شمس، دانشجوی دانشجوی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران که روز 11 آذرماه در حین خروج از دانشگاه توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود، در تماس با خانواده، از نگهداری خود در بند 209 زندان اوین خبر داده است. این فعال دانشجویی که پس از 11 روز با منزل تماس می‌گرفت اشاره کرده است که از ناحیه دهان و دندان دچار مشکل شده و نیاز به رسیدگی پزشکی دارد. به گفته برخی از دوستان فواد شمس، در روزهای گذشته از تلفن همراه وی با برخی از دوستانش تماس گرفته شده و او با فشار بازجویان به دوستانش گفته که بازداشت نشده و خبر دستگیری‌اش کذب بوده است.

فواد شمس، وبلاگ نویس و روزنامه‌نگار پیش از بازداشت به کمیته انضباطی احضار شده و قرار بود در روز 11 آذرماه به آنجا مراجعه کند، اما با هماهنگی حراست دانشگاه، وی توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

 

دانشگاه شیراز: آزادی 4 دانشجو

به گزارش خبرنامه امیرکبیر ندا اسکندری، خدیجه قهرمانی، سید محمد حسینی و یحیی طاووسی ۴ دانشجوی دانشگاه شیراز پس ۱ ماه بازداشت، آزاد شدند.ندا اسکندری و خدیجه قهرمانی یک ماه پیش در راه برگشت از کمیته انضباطی دانشگاه شیراز توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شده بودند. یحیی طاووسی دیگر دانشجوی آزاد شده هم هنگام مراجعه برای پیگیری وضعیت کاظم رضایی دانشجوی بازداشتی دانشگاه شیراز به دادگاه انقلاب، توسط معاون دادستان بازداشت شد.

 لازم به ذکر است با احکام کمیته انضباطی دانشگاه شیراز، سیدمحمد حسینی و خدیجه قهرمانی  به اخراج از خوابگاه و ندا اسکندری به ۲ ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده اند.

این در حالیست که تاکنون اخباری از وضعیت دیگر دانشجویان بازداشت شده دانشگاه شیراز همانند سعید آگنجی، سعید لطفی و راضیه جعفری منتشر نشده است.

 

دانشگاه اصفهان: دادگاه تجدیدنظر

 

رئیس کل دادگستری اصفهان در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا،  از ارسال پرونده 18 نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان که در تجمعات پس از انتخابات بازداشت شده بودند به دادگاه تجدیدنظر خبر داد.  غلامرضا انصاری با بیان اینکه این افراد به اتهام تخریب و اخلال در نظم و امنیت عمومی به جزای نقدی و حبس محکوم شده اند، گفت: “18 متهمی که رای آنها از سوی دادگاه بدوی صادر شده نسبت به آرای صادره اعتراض کرده اند که پرونده آنها در دادگاه تجدیدنظر در حال بررسی است. رئیس کل دادگستری استان اصفهان همچنین با اعلام اینکه در زمان تخریب این دانشگاه برای 40 نفر پرونده قضایی تشکیل شده بود، گفت:“نسبت به بقیه این افراد هنوز حکمی از سوی دادگاه بدوی صادر نشده است.”

  انصاری درباره وضعیت تحصیلی این 40 دانشجو نیز اظهار داشت: “مشکل تحصیلی برای این افراد به وجود نیامده است و این افراد در روزهای اول بازداشت با قید وثیقه آزاد شدند.”

 

دانشگاه بابل: اعتصاب غذا

دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در حمایت از دانشجویان محروم از تحصیل این دانشگاه اعتصاب غذا و تجمع اعتراضی برگزار کردند. این دانشجویان که از ابتدای سال تحصیلی برای نشان دادن حسن نیت خود به مسئولین دانشگاه و دادگاه انقلاب، هیچگونه تجمع اعتراضی برگزار نکرده بودند پس از بدقولی های مکرر مدیران دانشگاه و دادگاه انقلاب مبنی بر لغو احکام کمیته انضباطی و دادگاه انقلاب بابل روز گذشته یکشنبه 22 آذر اعتصاب غذا و تجمع کردند. در جریان این تجمع، دانشجویان ابتدا با نصب پارچه نوشته و پخش تراکت حمایت خود را از دانشجویان محروم از تحصیل این دانشگاه اعلام کردند. سپس سینی های غذای خود را از سلف دانشگاه تا کتابخانه و بعد از آن تا ساختمان برق چیدند و تجمع اعتراضی خود را با سرود “یار دبستانی” آغاز کردند.

 دانشجویان با سر دادن شعارهایی از سید ضیاء نبوی، دانش آموخته  ستاره دار و در بند این دانشگاه و ایمان صدیقی، محسن برزگر و نیما نحوی، سه دانشجوی محکوم به حبس تعزیری این دانشگاه حمایت کردند. دانشجویان پلاکاردهایی با تصاویر این 4 دانشجو را نیز حمل می کردند.  دانشجویان همچنین شعارهایی نظیر “دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد”، “دانشجوی زندانی آزاد باید گردد”، “کمیته انضباطی منحل باید گردد”، “کمیته ی بی انضباط نمی خوایم نمی خوایم” و “دانشگاه پادگان نیست” سر دادند.  در ادامه این تجمع، یکی از دانشجویان به نمایندگی از سایرین در سخنرانی کوتاهی ضمن هشدار به دادگاه انقلاب، حمایت قاطع دانشجویان دانشگاه صنعتی بابل از دانشجویان محروم از تحصیل این دانشگاه را اعلام کرد. این دانشجویان پس از فقط یک ساعت از شروع اعتصاب غذا و با تقاضای رئیس انتظامات دانشگاه با سرود “یار دبستانی” و “ای ایران” به تجمع خود پایان دادند.

 

دانشگاه سیستان وبلوچستان:ادامه اعتصاب

اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان که از پنج شنبه شب و در اعتراض به بازداشت های گسترده دانشجویان و در راستای حمایت از جنبش سبز شروع شده، هم چنان ادامه دارد. این اعتصاب غذا ابتدا از دانشکده ادبیات آغاز شد و دانشجویان ظرف های غذای خود را تا بیرون در ورودی دانشکده چیدند. بنابرگزارش ها درگیری‌هایی نیز بین دانشجویان و انتظامات دانشگاه رخ داده است.

دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان  روز 16 آذر، علیرغم تهدید خانواده های دانشجویان از سوی مسئولین دانشگاه، تجمع باشکوهی  برگزار کردند و در تجمع خود شعارهایی همچون “ای دولت فاشیستی تو دولت ما نیستی”، “مرگ بر دیکتاتور”، “دانشجو میمیرد ذلت نمی پذیرد”، “ایران شده بازداشتگاه  اوین شده دانشگاه”و….سر دادند.

 

دانشگاه گیلان: ادامه درگیری ها

دانشجویان دانشگاه گیلان که روز 16 آذر، با تعطیلی دانشگاه مواجه شدند و تجمع 16 آذر را با حمایت بازاریان رشت انجام دادند، اکنون تحت فشارهای گسترده قرار گرفته اند. از روز 17آذر، تقریبا هیچ کدام از فعالان دانشجویی این دانشگاه، به دانشگاه مراجعه نکرده اند و شایعه شده است که صبح روز سه شنبه حدود 15 تن از فعالان دانشجویی این دانشگاه بازداشت شده اند که البته این خبر تاکنون تایید نشده است. این در حالی است که از 4 دانشجوی بازداشت شده دانشگاه گیلان - ریحانه انصاری فرد، نسیبه باقری، موریس باقری و آرمین رجب پور ـ تنها یک تن آزاد شده است و بقیه همچنان در بازداشت به سر می برند. گفته می شود خانواده های این افراد از سوی اداره اطلاعات گیلان تهدید شده اند که در صورت خبری کردن وضعیت این دانشجویان، باید قید آزادی فرزندان خود را بزنند.

همچنین گفتنی است در حالی که مسوولان به دانشجویان طرفدار جنبش سبز اجازه برگزاری تجمع را ندادند و به شدت با آن برخورد کردند، دانشجویان بسیجی با برگزاری تجمعی به سر دادن شعار علیه جنبش سبز و رهبران آن پرداختند.

در تحولی دیگر دانشجویان رشته حقوق دانشگاه گیلان در اعتراض به لغو همایش “بررسی مجازات اعدام” دست به تحصن زدند و کلاس های درس خود را تعطیل کردند. قرار برگزاری این همایش با هماهنگی کامل مسوولان دانشگاه بود و تاکنون دلیلی برای لغو آن اعلام نشده است. اکنون خواسته اصلی دانشجویان در قالب تحصن و امضای طومار این است که با توجه به علمی و پژوهشی بودن این همایش، دلایل جلوگیری از برگزاری این همایش از سوی مسئولین روشن و علاوه بر تعیین زمان مشخص برای برگزاری مجدد، ازدانشجویان و مهمانان مراسم عذرخواهی شود.