تسریع در اجرای طرح اسلامی کردن دانشگاه ها

نویسنده
نازنین کامدار

» برنامه دولت برای سرکوب دانشجویان و تصفیه اساتید

همزمان با افزایش اعتراضات دانشجویی که پس از جنجال آفرینی حامیان دولت بر سر پخش تصاویر پاره شده آیت الله خمینی توسط صداو سیما، به فرآیندی ممتد تبدیل شده است، وزیر علوم بار دیگر خواستار تسریع در اجرای طرح “اسلامی کردن دانشگاه ها” شد.

کامران دانشجو که پیش از این به عنوان رئیس ستاد انتخابات ریاست جمهوری احمدی نژاد فعالیت داشته، از ابتدای انتخاب به سمت وزیر علوم تنها یک بار، آنهم با تدابیر شدید امنیتی و قرق تالار فردوسی دانشگاه تهران توسط نیروهای بسیج و سپاه و در میان اعتراضات دانشجویان، توانسته است پا به یک محیط دانشگاهی بگذارد.حضور دیروز او در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی ایران هم با پوشش عوامل امنیتی و نیروهای بسیجی میسر شد تا او به عنوان وزیر علوم بتواند در همایش ائمه جمعه دانشگاه های استان تهران سخنرانی کند و خواستار اسلامی کردن دانشگاه ها شود.

دانشجو در این جلسه که  همزمان با حضور سازماندهی شده نزدیک به 7 هزار بسیجی برای سرکوب اعتراضات ادامه دار دانشجویان بیان شد، گفت: “مسئله اسلامی شدن دانشگاه ها باید به صورت ریشه‌ای بررسی شود”.

وی افزود: “یقینا اگر در هر دانشکده یک مسجد بسازیم دانشگاه‌های ما اسلامی نمی‌شود هر چند که این نکته لازم است اما کافی نیست و باید زیربناها را اصلاح کنیم. شکل کنونی ما این است که برخی اساتید جهان‌بینی اسلامی رانمی‌شناسند، اگر استاد با جهان‌بینی اسلامی وارد کلاس شود از بیان السلام علیک یا اباعبدالله در ابتدای صحبت‌هایش خجالت نمی‌کشد و آن را با افتخار می‌گوید”.

دانشجو همچنین اضافه کرد: “اکنون بعد از 30 سال که این اتفاقات در دانشگاه‌ها رخ می‌دهد و عده‌ قلیلی این اقدامات (پروژه اهانت به آیت الله خمینی)را انجام می‌دهند، نتیجه همین مسئله است که اساتید ما به وظیفه خود درست عمل نکرده‌اند و نهایتا یک جزوه علمی را به خوبی به دانشجویان انتقال داده‌اند در حالی که باید در کنار علم، اخلاق و رفتار خوب را به آنها منتقل می‌کردند”.

خبرگزاری فارس در گزارشی در این زمینه ضمن تلاش برای آنکه وی را “استادی مجرب” نشان دهد، می نویسد: “دانشجو با توجه به تجربیات فراوان خود در کلاس‌های درس دانشگاه تصریح می کند که نیازی نیست به دانشجو گفته شود که جدا از هم بنشینند، بلکه دانشجو اگر بداند که استادش دغدغه دین دارد خودش این موارد را رعایت خواهد کرد و نیازی به بخشنامه نیست که بنده خود نیز خود این مسئله را تجربه‌ کرده‌ام”.

وزیر علوم دولت احمدی نژاد در ادامه با بیان اینکه “سئوال این است که اکنون چند سال است که در خطبه‌های نمازجمعه در مورد دانشگاه اسلامی مطلبی بیان نشده است؟”  افزود: “ائمه جماعات چه مدت است که در این خصوص صحبتی نمی‌کنند؟ باید کاری کنیم که دانشگاه ارزشمدار داشته باشیم چون هیچ دینی به اندازه اسلام بر علم تاکید نکرده است. در همین راستا باید بستر‌سازی کنیم و اسلامی کردن دانشگاه‌ها را به مطالبه عمومی مردم تبدیل کنیم که اگر چنین کاری انجام شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد یعنی اگر این زیربنا فراهم شود می‌توان مراحل بعد را برنامه‌ریزی کرد.”

وی در ادامه تلویحا از نیاز به تصفیه اساتید سخن گفت و افزود: “افرادی باید سرکار بیایند که تفکرات مختلف را بشناسند، اما به تفکرات اسلامی اعتقاد واقعی داشته باشند تا در تمام علوم رعایت اخلاق، عدالت و… را داشته باشند و در ادامه نیز دانشجویان این مسئله را با توجه به اخلاق اساتید خود دریافت کنند”.

تاکید وزیر دولت دهم بر “اسلامی کردن دانشگاه ها” آنهم به بهانه “اهانت به امام” همزمان است با سخنان عزت الله ضرغامی که او نیز هفته گذشته از “حزب اللهی تر شدن” صدا و سیما خبر داده بود.

 

معاون دانشجو: پیشرفت طرح اسلامی کردن

غلامرضا خواجه‌سروی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم نیز دیروز بنا به وظیفه اداری خود با خبرگزاری فارس گفت و گو کرد تا “گزارش عملکرد طرح اسلامی کردن دانشگاه ها” را ارائه کند.

وی از “پیشرفت قابل توجه طرح اسلامی تر شدن دانشگاه ها” خبر داد و گفت: “در این زمینه گام‌های زیادی هم از جهت معنوی و هم از جهت‌ مادی که هر دو در دین اسلام وجود دارد، برداشته شده است. از نظر فضا‌سازی نیز تلاش کردیم در وزارت علوم و دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگی فضای متوازن ایجاد کنیم، یعنی جو سیاست‌زده گذشته از بین رفته و یک فضای منطقی حاکم شود.”

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: “فضای سیاسی باید وجود داشته باشد منتها حالت شناختی خود را پیدا کرده و از حالت احساسی خارج شود، یعنی در این دوران تلاش شد کسانی که به دنبال تبدیل دانشگاه به پایگاه احزاب و نیروهای بیرونی و همچنین تبدیل دانشگاهیان به ابزار دست خود بودند، منزوی شوند و نتوانند اقدامات خود را ادامه دهند”.

 

7 هزار بسیجی سازمان یافته در دانشگاه

در همین حال فردی به نام محمد افکانه هم که خبرگزاری فارس وی را “دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان ” معرفی کرده درباره حضور 7 هزار بسیجی سازمان یافته در دانشگاه تهران سخن گفته واین اقدام را مصداق اسلامی شدن دانشگاه دانسته است.

بنا به نوشته فارس، وی گفته است: “به نظر من عملی شدن اسلامی کردن دانشگاه ها که تاکنون در قالب قوانین، گفتمان، تئوریک و…بود با حضور چند هزار نفری دانشجویان ارزشی در دانشگاه تهران کلید خورد”.

او در حالی از “حضور چند هزار نفری دانشجویان ارزشی در دانشگاه تهران” سخن می گوید که پیش از این سایت خبری پارلمان نیوز در گزارشی، پشت پرده نحوه سازماندهی عوامل بسیج برای ورود به دانشگاه تهران را تشریح کرده بود.

پارلمان نیوز به نقل از  داوود دشتبانی، سخنگوی سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران، نوشته بود: “ما توانستیم منشا افرادی را که به عنوان دانشجویان هوادار دولت در دانشگاه حضور یافته و با دانشجویان درگیر شده اند پیدا کنیم و مشخص شد که آنها با کارت ورود به جشن غدیریه آقای سعید حدادیان(رئیس بسیج و مسجد دانشگاه تهران)، وارد دانشگاه شده‌اند.”

دشتبانی افزوده بود: “این عده در دانشگاه برای خود حکومت مستقلی تشکیل داده‌اند و هیچ کس بر کارهای شان تسلط ندارد. به دعوت آقای حدادیان هفت هزار نیرو وارد دانشگاه شده‌اند و این در حالی است که مسئولین دانشگاه اعلام کرده‌اند که ایشان قصد دعوت از تعداد بیشتری یعنی در حدود 15 هزار نفر را داشته‌اند که به توصیه مسئولین این تعداد  را به هفت هزار نفر کاهش داده‌اند.”

گفتنی است آیت الله خامنه ای در آغاز سال تحصیلی 88 از “اسلامی نبودن دانشگاه ها و افزایش دانشجویان رشته های علوم انسانی در کشور” انتقاد کرده بود.
آیت الله خامنه ای گفته بود: “بسیاری از علوم انسانی مبتنی بر فلسفه هایی است که مبانی آنها مادی گری و بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی است و آموزش این علوم موجب بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی می شود و آموزش این علوم انسانی در دانشگاه ها منجر به ترویج شکاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی خواهد شد”.
آیت الله خامنه ای همچنین ماه گذشته در دیدار با تعدادی از دانشگاهیان، استادان دانشگاه را “فرماندهان جبهه جنگ نرم” و دانشجویان را “افسران جوان جبهه مقابله با جنگ نرم” لقب داده بود.