خودکشی دو کارگر و یک مترجم و شاعر

نویسنده
نازنین کامدار

» همزمان با روز کارگر و برپایی نمایشگاه کتاب

در هفته گذشته و همزمان با روزجهانی کارگر و برگزاری نمایشگاه کتاب در تهران دو کارگر و یک مترجم در ایران خودکشی کرده اند.

بنا به نوشته ایلنا، این دو کارگر که نام یکی از آنها به دلیل مخالفت خانواده اش اعلام نشده، درحالی دست به خودکشی زده اند که در لیست اخراج و تعدیل نیروی واحدهای شغلی خود قرار گرفته بودند.

ایلنا درباره خودکشی کارگران در آستانه روز کارگر نوشته است: “باباعلی، طنابی که از سقف آویزان کرده بود ‌مقابل صورتش گرفت. صندلی را زیر پایش گذاشت و بعد از روی آن پرید. خود را آویزان کرد تا دیگر به درد‌ها و ذهن مشغولی‌هایش پایان دهد، پایانی دهد به این نگرانی که با این وضعیت اقتصادی و بیکاری‌اش چگونه برای والدین بیمارش مراسم ترحیم بگیرد.علی آقا رفت آن هم در آستانه روز کارگر. اما باباعلی تنها کارگری نبود که در سالی که به عنوان سال تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده است، خود زمان مرگش را تعیین کند. مصطفی علیزاده از کارگران قسمت رنگ گروه بهمن نیز اوایل هفته جاری در محوطه کارخانه دست به خودکشی زد و جان باخت”.
خبرگزاری ایلنا می افزاید: “به نظر می‌رسد دلیل خودکشی مصطفی علیزاده قرارداشتن نام او به همراه تعداد دیگری از کارگران در لیست اخراج سال بوده است”.

خودکشی کارگران گروه خودروسازی بهمن در آستانه روز جهانی کارگر، تنها حادثه تامل برانگیز هفته گذشته نبوده است.

 

خودکشی سمانه مرادیانی با قرص برنج

سمانه مرادیانی، مترجم و شاعر 24 ساله نیز در هفته گذشته و همزمان با برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران که قرار بود دو کتاب از وی در آن عرضه شود نیز آنطور که رادیو فردا گزارش داده با خوردن قرص برنج خودکشی کرده و جان باخته است.
این رادیو در سایت خود نوشته است: “سمانه مرادیانی، شاعر و مترجم جوان ایرانی در سن 24 سالگی در تهران خودکشی کرد و به زندگی خود پایان داد. او با خوردن قرص برنج دست به خودکشی زد و در بیمارستان لقمان تهران جان باخت. بنا به گفته برخی از نزدیکان او، سمانه مرادیانی از جمله فعالان جنبش حقوق زنان بود که سابقه بازداشت به خاطر حضور در تجمع هشت مارس سال 1385 در مقابل مجلس که با دخالت عوامل امنیتی ناتمام ماند را داشته است. وی اولین مترجم ایرانی است که کتابی از ژرژباتای، متفکر فرانسوی را از طریق یک انتشارات رسمی به زبان فارسی برگردانده است. کتاب «ساختار روانشاسی فاشیسم» اثر ژرژ باتای، چهار روز پس از درگذشت خانم مرادیانی و پس از آنکه ماه ها به دلایل نامعلوم از سوی ناشر بایگانی شده بود، همزمان با برپایی بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران به بازار نشر آمد. سمانه مرادیانی، متونی از برخی روشنفکران و متفکران دیگر از جمله کتی آکر، آنتوان آرتو، فروید، ژیژک و مارسل موس را نیز به فارسی ترجمه کرده بود”.

 

سانسور آمارهای رسمی درباره خودکشی در ایران

آمار خودکشی در ایران، همچون دیگر آمارهای اجتماعی و اقتصادی از نرخ بیکاری گرفته تا تورم، مدت هاست که اعلام نشده و آخرین مقام رسمی ای که درباره میزان خودکشی در کشور اظهار نظر کرده احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی بوده که روز دوشنبه ۲۴ مرداد ماه گذشته، با بیان اینکه آمار خودکشی در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ / ۹ درصد افزایش داشته، گفته است: “در سه ماهه نخست سال جاری ۹۵۲ نفر در کشور خودکشی کرده‌اند که از این میان ۲۷۴ نفر زن و ۶۷۸ نفر مرد بوده‌اند.”

به گفته شجاعی درسال ۸۸، ۳ هزار و ۱۲۲ مورد خودکشی و در سال ۸۹، ۳ هزار و ۶۴۹ مورد خودکشی به سازمان پزشکی قانونی گزارش شده است.

رئیس سازمان پزشکی قانون افزوده است: “در میان عوامل رایج خودکشی در کشور، بیشترین سهم را افسردگی و اختلافات خانوادگی با ۴۱ درصد از آن خود کرده است”.

در اینباره سایت کلمه می نویسد:” با آمار های رئیس سازمان پزشکی قانونی نتیجه گرفت که آمارخودکشی سال قبل، نسبت به سال پیش تر حدود ۱۷ درصد رشد داشته است. بنا بر داده‌های موجود، آمار ثبت شده خودکشی در سال ۱۳۶۳ از ۳ / ۱ در صدهزار به ۶ در صد هزار نفر جمعیت در سال ۱۳۸۳ رسیده است.گفتنی است بدلیل عدم انتشار دقیق موارد متعدد خودکشی یا خودسوزی در کشور، آمار دقیق و قابل اتکایی از کمیت و شکل خودکشی در ایران وجود ندارد”.

 

سیانور 300 هزار تومان، قرص برنج 30 هزار تومان

بنا بر این گزارش، درحالی که آمار مرگ و میر ناشی از خودکشی نیز همچون تمامی آمارهای دیگر در ایران به بهانه “سیه نمایی” سانسور می شود، به تازگی روزنامه شرق در گزارشی با عنوان “چند روایت از نرخ مرگ” از افزایش موارد خودکشی در ماه های اخیر خبر داده و علت اغلب آنها را موج بی سابقه افسردگی و نا امیدی در بین ایرانیان دانسته است.

در گزارش شرق آمده است: “به این تیترها توجه کنید؛ کامران باقری، لنکرانی وزیر بهداشت وقت: کاهش آمارخودکشی و ثبت سالانه70هزار مورد سرطان (منبع: سلامت‌نیوز)؛ احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی: آمار خودکشی در کشور دو برابر قتل است (منبع: سلامت‌نیوز)؛ احمد حاجبی، رییس اداره سلامت وزارت بهداشت: سازمان پزشکی قانونی آمار خودکشی را به وزارت بهداشت نمی‌دهد (منبع: خبرگزاری فارس)؛ هر روز 510 نفر در کشور خودکشی می‌کنند (منبع: روزنامه “شرق”)؛ آمار خودکشی در زنان بیش از مردان است (منبع: سایت “تابناک”)…همان‌قدر که از این دست اظهارنظر‌ها خوانده و شنیده می‌شود اخباری چون فردی – مردی، زنی – سیانور خورد و مُرد! یا قرص برنج خورد و مُرد! به وفور شنیده و خوانده می‌شود. خودکشی این روزها حسابی میسر است. انواع و اقسام هم دارد. آمار سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته حکایت از آن دارد که روزانه حدود 10‌نفر در ایران خودکشی می‌کنند و بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که در یک سال، از هر صدهزار نفر حدود شش نفر خودکشی کرده‌اند”.

روزنامه شرق در ادامه گزارش خود، بخش هایی از گفت و گوی خبرنگارش با فروشندگان دارو در خیابان ناصر خسرو را منتشر کرده که طی آن، قاچاقچیان دارو قیمت های متعددی از 300 هزار تومان تا 30 هزار تومان را برای تهیه “سیانور اصل” پیشنهاد می کنند. در همین حال داروفروشان ناصرخسرو به خبرنگار شرق پیشنهاد می کنند که به جای سیانور از قرص برنج که قیمت هر دانه اش 30 هزار تومان است، استفاده کند.

 

وزارت بهداشت: به بهانه خودکشی “سیاه نمایی” می کنند

گزارش روزنامه شرق، خشم وزارت بهداشت را برانگیخته به طوری که مدیرکل روابط عمومی این وزارتخانه، روزنامه شرق را به “آموزش شیوه های خودکشی” متهم کرده است.

به نوشته “شفانیوز”، سید حمید حسینی مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، در واکنش به این گزارش گفته است: “متاسفانه نویسنده ناآگاه روزنامه شرق در گزارشی در صفحه سلامت این روزنامه خواسته یا ناخواسته راه های خودکشی را به مردم آموزش داده و بدون توجه به تبعات منفی این گزارش سلامت جامعه را به خطر انداخته است. بیان روش هایی که منجر به پدیده خودکشی می شود چه از طریق نمایش فیلم و یا از طریق نوشتن کتاب، مقاله یا گزارش موجب افزایش آمار قربانیان خودکشی در جامعه می شود و این مساله سلامت روانی جامعه را به خطر می اندازد. اختصاص صفحه ای با عنوان سلامت در روزنامه شرق که می بایست با ارتقای سطح سلامت جسمی، معنوی و روانی جامعه کمک کند مملو از اخبار و مقالاتی است که باعث سیاه نمایی، یاس و بزرگنمایی مشکلات جامعه شده و راههای خودکشی را نیز به مردم آموزش می دهد. موضوع سلامت مردم و جامعه موضوعی سیاسی نبوده و نیست و نباید دستمایه تسویه حساب سیاسی برخی افراد مغرض و ناآگاه با نظام مقتدر جمهوری اسلامی شود.

او افزوده است: “اینکه در صفحه سلامت روزنامه شرق به راحتی قیمت داروهای خودکشی را اعلام کنیم و آدرس تهیه آن ها را بدهیم و نحوه دستیابی مردم به این داروها را نیز آموزش بدهیم چه هدفی رادنبال می کنیم؟ آیا می خواهیم با پدیده قاچاق دارو مبارزه کنیم؟ آیا قصد داریم با موضوع خودکشی مقابله کنیم؟ یا در پشت این ماجراها موضوعی خاص و سیاسی را دنبال می کنیم؟هر چه هست نباید با جان مردم بازی کنیم و باید همگی در جهت افزایش سطح سلامت روانی، جسمی و معنوی جامعه کوشش نماییم و اگر در گوشه ای از مملکت مشکلی هست و یا معضلی دیده می شود آن را به درستی نقد کنیم و راهکار بدهیم”.