خودکشی از ترس تحریم ها، نابودی کشاورزی

نویسنده
سارا سماواتی

» مصاحبه با کمال اطهاری درباره 24 میلیارد دلار واردات

هنوز ماهی از اعلام سال 91 به عنوان تولید ملی نگذاشته و در حالی که رهبر جمهوری اسلامی از مردم خواسته برای استقلال مصرف کننده تولیدات داخلی باشند اعلام تعیین 24 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی به عنوان تحول بزرگ در بازار، کارشناسان و اقتصاددانان را به حیرت واداشته است. کمال اطهاری کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگوئی با روز ابعاد مختلف این تصمیم را شکافته است.

جنجال بر سر تصمیمی که بار دیگر سیاست های اقتصادی دولت احمدی نژاد را به چالش کشیده است از زمانی آغاز شد که محمد رضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور از مصوبه دولت برای واردات 24 میلیارد دلاری برای تامین کالای های اساسی خبر داد. او با این توضیح که “کالاهای وارداتی شامل 20 قلم محصول از جمله گوشت قرمز، برنج، نهاده های دامی و کشاورزی است” به مردم اطمینان داد که تحول بزرگی در بازار ایران برای آسایش و راحتی مردم و خانوارها ایجاد خواهد شد.

با برخاستن صدای اعتراض از هر سو که به خصوص به تناقض این تصمیم با سال تولید ملی اشاره داشت مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت انتقادات را رد کرد و آنها را نتیجه سوء برداشت‌ از خبر واردات 24 میلیارد دلاری خواند. در همین حال پدرام سلطانی نایب اول اتاق بازرگانی ایران، در مقاله ای انتقادی که در خبر آنلاین منتشر شده بود، به این سیاست از جهت اجرایی حمله کرده و ضمن اینکه به مضرات واردات بی رویه دولت احمدی نژاد در گذشته اشاره کرده بود به عنوان نماینده بخش خصوصی پرسیده بود که “چرا نباید این فعالیت ها توسط بخش خصوصی انجام گیرد؟”

عباس رجایی، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خانه ملت، این مصوبه دولت را تیر خلاصی به کشاورزی کشور اعلام کرد.

کاظم اطهاری معتقد است طرح 24 میلیارد دلار واردات یکی دیگر از پروژه های شتابزده دولت فعلی است، نظیر اجرایی کردن بی رویه حذف یارانه ه. جامعه کارشناسان اقتصادی کشور و بخشی از مجلس، دولت را دعوت می کردند تا در قالب برنامه پنجساله ی پنجم و به مرور این طرح را اجرا کند. در واقع دعوت به این بود که این برنامه بر بستر یک وفاق ملی و با همکاری همه جناح ها اجرایی شود تا با آسیب های کمتری پیش برود اما دولت شتاب نالازمی را در اجرایی کردن این طرح پیش گرفت که سابقه ی بد اینگونه تصمیمات شتابزده از دهه هشتاد میلادی در بسیاری از کشورهای جهان سوم، بویژه در آمریکای لاتین شناخته شده بود. در نتیجه این تصمیم تورم شدیدی که کارشناسان پیش بینی می کردند، امروز به کشور حادث شده است.

 

ولی در سال گذشته هواداران دولت ادعا کردند پیش بینی کارشناسان در مورد میزان تورم درست درنیامده، و تورم در شیب ملایمی بالا رفته است؟

اطهاری- بله! علت آن بود که در ماههای اول دولت سعی کرد تا با سیاست های مقطعی نظیر پلکانی کردن افزایش قیمتها، یا سیاستهای ویژه بانک مرکزی، شدت تورم را به لحاظ عددی بپوشاند ولی بخش واقعی اقتصاد زیر فشار بود و نتیجه اش هم اینکه امروز دیگر تورم و گرانی فزاینده قبال کتمان نیست.

وحالا با توجه به شرایط تحریم ها باز این توجیه پیش آمده که با یک سیاست شتابزده 24 میلیارد دلار کالاهای اساسی وارد کنیم تا دچار تورم ناشی از افزایش قیمتها در نتیجه تحریم ها نشویم! این نیز یک اقدام سراسیمه است که نتایجی بهتر از طرح هدفمندی یارانه ها نخواهد داشت.

 

آیا این طرح نمی تواند پیش بینی ی درستی در قبال تشدید تحریم ها و نزدیک شدن تاریخ تحریم های مصوب باشد؟ه قرار بر این است که تحریم های نفتی ایران نهایتا تا اول ژوئیه، برابر با 11 تیرماه سال جاری به اجرا در بیاید؟

 

با وضعیت فعلی از نظر شما دولت چه می تواند بکند؟

 

در مورد یارانه ها. چرا مجلس با وجود شکایت مردم از گرانی کالاها با افزایش یارانه های نقدی که دولت مطرح می کند مخالفت دارد؟