وزارت اطلاعات هم وارد شد

نویسنده
نازنین کامدار

» نگرانی فرمانده ناجا در مورد طرح هدفمندسازی یارانه ها

همزمان با آغاز واریز یارانه نقدی “علی الحساب” به حساب سرپرستان خانوار در سه استان و تاکید بر غیر قابل برداشت بودن این وجه، وزارت اطلاعات نیز به جمع تهدیدکنندگان کسانی پیوست که روز گذشته محمود احمدی نژاد در برنامه رادیوی محلی اردبیل آنها را “اخلالگران اقتصادی” نامیده بود.

تهدیدها در برابر اعتراضات احتمالی ناشی از اجرای طرح آزادسازی قیمت ها که بنا به اعتراف بانک مرکزی، پیش از اجرایی شدن اش منجر به افزایش قیمت برخی کالاها شده، روز گذشته محدود به وزارت اطلاعات نبود؛ روزنامه کیهان نیز  ضمن یادداشتی خواستار “برخورد با اخلالگران اقتصادی و سودجویان” شد. این درحالی است که بنا به گفته معاون پارلمانی احمدی نژاد، قیمت جدید بنزین نیز قرار است امروز اعلام شود و آنطور که شاهدان عینی به روز می گویند، از هم اکنون نگرانی شهروندان از افزایش ناگهانی قیمت بنزین منجر به تشکیل صف های طویل در پمپ بنزین ها شده است؛ مجموعه این نگرانی هاست که اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده ناجا راوادار به مقایسه شرایط کنونی با “زمان سهمیه بندی بنزین” کرده است.

در همین حال، جهان نیوز سایت حامی دولت که به علیرضا زاکانی، رئیس سابق سازمان شبه نظامی بسیج دانشجویی نزدیک است، در خبری مدعی شد احمدی نژاد در پاسخ  به نامه فرمانده پلیس، به وی هشدار داده است که “در کار هدفمند سازی دخالت نکند”. خبری که ساعتی پس از انتشار، از سوی احمدی مقدم تکذیب شد.

همزمان با واریز وجه غیر قابل برداشت وعلی الحساب یارانه ها، تهدید نهادهای امنیتی نیز رو به افزایش گذاشته و آنطور که ایرنا گزارش داده، فردی به نام علوی که قائم مقام وزیر اطلاعات معرفی شده، روز گذشته در جلسه “شورای دستگاه های نظارتی کشور” گفته است: “امروز دشمن پس از ناامیدی در عرصه های سیاسی، نظامی و فرهنگی، موضوع اصلی را اقتصاد قرار داده است”.

وی افزوده است: “بحث هدفمندی یارانه‌ها مساله مهمی است که دشمن به آن خیلی توجه دارد و برای آن برنامه ریزی کرده است. بر اساس گزارش‌های موجود، دشمن برنامه حساب شده‌ای را برای اخلال اقتصادی تدارک دیده است، به طوری که برخی شرکت ها و مجموعه‌ها موظف شدند در این زمینه برنامه ریزی کنند و کسانی را برای فساد سازمان یافته بفرستند”.

او همچنین مدعی شده است که: “این شیوه می‌تواند حربه‌ای برای دشمن جهت اخلال اقتصادی و بحرانی کردن اقتصاد کشور باشد”.

علاوه بر وزارت اطلاعات، حسین شریعتمداری، نماینده آیت الله خامنه ای در روزنامه کیهان نیز در سرمقاله روز سه شنبه خود، تهدیدهای مشابهی را مطرح کرد و نوشت: “دشمنان بیرونی اگرچه برای سوءاستفاده تبلیغاتی از مراحل اولیه اجرای طرح هدفمندی یارانه ها که به طور طبیعی با اندک دشواری های آغازین همراه است، گوش خوابانده اند و علاوه بر بوق های تبلیغاتی غرب، دنباله های داخلی خود را نیز به کار گرفته اند ولی نه فقط اقتصاددانان آمریکایی و اروپایی، بلکه مقامات سیاسی و مراکز استراتژیک غرب، نظیر «آمریکن اینترپرایز»، «شورای روابط خارجی آمریکا» و لابی صهیونیست ها در آمریکا- آیپک- نیز انکار نمی کنند که «جهش اقتصادی»  نتیجه قطعی اجرای این طرح خواهد بود”.

شریعتمداری با این حال افزوده است: “در این شرایط نباید و نمی توان از ضرورت همکاری صمیمانه همه قوا و تمامی مسئولان، لزوم توجه به پیشنهادات دلسوزان- هر چند منتقد- روشنگری برای مردم و مخصوصاً مقابله جدی با سوءاستفاده کنندگان و اخلال گران، غفلت ورزید. آن هم در حالی که دشمنان تابلودار بیرونی و فتنه گران داخلی وابسته به آنها، از هیچ تلاشی برای توهم پراکنی و کارشکنی در اجرای این طرح شکوفایی آفرین دریغ نمی ورزند. بدیهی است که مردم از دشمنان بیرونی و درونی انتظاری ندارند، اما به یقین، ناهمراهی کسانی را که از آنان توقع همدلی دارند و ناهمدلی آنانی که باید همراه باشند و… را نمی پسندند و انتظارشان از همه مسئولان دلسوز آن است که اگر در برخی از زمینه ها با دولت اختلاف نظر هایی دارند - که می تواند طبیعی و منطقی نیز باشد - در این مقطع حساس، نظرات را به دست اندرکاران اجرای طرح منتقل کنند و برای تحقق این طرح کارآمد، به دولت یاری برسانند”.

وارد شدن وزارت اطلاعات و روزنامه کیهان به جمع تهدید کنندگان در حالی است که طی هفته های اخیر فرمانده نیروی انتظامی ضمن دو اظهار نظر، مدعی در راه بودن “فتنه اقتصادی” شده بود.

“فتنه”ای که مهدی کروبی، یکی از رهبران جنبش سبز آن را ”فاجعه اقتصادی ناشی از بی کفایتی دولت احمدی نژاد” می داند و بر این باورست که دولت می کوشد عواقب این فاجعه را از هم اکنون بر دوش مخالفان بیاندازد.

تهدیدات نهادهای امنیتی در حالی رو به گسترش است که از هم اکنون و آنگونه که غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون تحول اقتصادی مجلس و وزیر بازگانی دولت احمدی نژاد پیش بینی کرده بودند، جامعه با یک “شوک روانی” و “افزایش قیمت ها که می تواند به بهمنی که همه چیز را له کند” رو به روست، در همین راستا بنا به گزارش ایسنا، بانک مرکزی که همواره مدعی تثبیت قیمت ها بود در گزارشی، آغاز این شوک تورمی را با افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ اعلام کرده و در گزارش خود آورده است: “در هفته گذشته قیمت تخم مرغ افزایش یافت و شانه ای 30000 الی 38500 ریال فروش  رفت. همچنین بهای گوشت مرغ معادل 3.0 درصد افزایش یافت و روغن نباتی جامد 13.3 درصد و روغن نباتی مایع با 7.4 درصد افزایش به فروش رسیدند”.

اعتراف بانک مرکزی به تورم، آنهم پس از اعلام هفته گذشته یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی کالاهای اساسی در حالی صورت می گیرد که بنا به گزارش تابناک و به نقل از میرتاج الدینی، معاون پارلمانی احمدی نژاد، قرار است امروز بهای قیمت جدید بنزین نیز اعلام شود و بنا به گزارش ها از تهران و برخی دیگر از مراکز استان ها از هم کنون صف های طویلی در برابر پمپ بنزین ها تشکیل شده است.

وضعیت ملتهب اجتماعی که ناشی از تصمیمات اخیر دولت در افزایش قیمت ها و آغاز  اجرای طرح هدفمندی یارانه هاست، روز گذشته بار دیگر با تهدیدهای فرمانده پلس تهران که نامه خود به احمدی نژاد را تکذیب  می کرد همراه شد.

سایت جهان نیوز دیروز در گزارشی مدعی شد: “مدتی پیش احمدی مقدم در نامه ای به احمدی نژاد از وی درخواست کرده بود که اطلاعات مربوط به هدفمندسازی یارانه ها را در اختیار وی قرار دهد تا نیروی انتظامی با علم به عوارض اجرای این سیاست بتواند از حوادث و واکنش های احتمالی آن جلوگیری به عمل آورد.این نامه که به دست برخی مسئولین دیگر نظام هم می رسد مورد انتقاد رئیس جمهور قرار می گیرد.  و رئیس جمهور در این نامه می نویسد: بهتر است ناجا به وظایف خود عمل کند. گزارش شما تحت تاثیر اخبار نادرست است”. 
ساعتی پس از انتشار این خبر، احمدی مقدم در گفت و گو با خبرنگار ایلنا و در حاشیه  “نشست فرماندهان مرزبانی کشور” ضمن تکذیب ارسال این نامه، گفت: “چنین چیزی صحت ندارد و باید آنهایی که این حرف را زدند بگویند که از کجا این نامه‌ها را پیدا کرده‌اند.ما نامه‌های زیادی به‌هم می‌نویسیم چه برای رئیس‌جمهور چه برای نهادهای دیگر و مسئله هدفمند کردن یارانه‌ها مسئله‌ای نیست که به یک نامه ما مربوط شود، بلکه دولت چندین سال است درباره آن مطالعه می‌کند.چنین نامه‌ای به دست ناجا نرسیده و ما موضوع این نامه را از دفتر رئیس‌جمهور هم پیگیری کرده‌ایم که آنها نیز گفته‌اند چنین موضوعی نبوده است”.

او در عین حال افزود: “هفته گذشته جلسه‌ای با احمدی نژاد و رئیس سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها داشتیم که اطلاعات لازم را درباره ابعاد هدفمند کردن یارانه‌ها که به نیروی انتظامی بازمی‌گردد، گرفتیم”.

وی همچنین ضمن اشاره به “نگرانی دولت از اجرای این قانون” گفت: “دغدغه ما این بود که اتفاقی نظیر ابتدای طرح سهمیه‌بندی بنزین بیافتد اما ما تصور نمی‌کنیم اجرای این طرح بار امنیتی داشته باشد. توزیع عادلانه درآمدهای کشور به امنیت کشور کمک می‌کند.این یک مرحله نیست که یک روزه آغاز شود و کامل شود، دولت مشکلات متعددی دارد و در حال حاضر بزرگترین دغدغه دولت قانون هدفمند کردن یارانه‌ها است. به همین دلیل برخی مسائل ممکن است با تاخیر روبرو شود اما اجرای طرح قطعی است و اولین اعتبارات هم رسیده است”.