سفر نروید؛ جاده ها جا ندارند

نویسنده
فیروزه متین

» ترافیک بی سابقه در جاده های شمالی و هشدار پلیس

با آغاز تعطیلات عید فطر در ایران که از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد از یک روز به دو روز افزایش یافت، و امسال با نزدیک شدن به پایان هفته عملا به چهار روز تعطیل در میانه تابستان تبدیل شد رسانه ها و پلیس از “ترافیک بی سابقه” در جاده های منتهی به استان ها شمالی خبر داده اند. ترافیکی که موجب شده تا مسیر ۴ ساعته تهران تا مازندران، بیش از ۲۰ ساعت به طول انجامد.

بر اساس گزارش ها، عدم آمادگی جاده های ایران و عدم رعایت استاندارد ها در خودروهای داخلی، دو عامل اصلی بروز بحران جاده هاست. به جز رسانه ها که از مدت ها قبل از این بحران نوشته اند، صدا و سیما نیز در روزهای گذشته در بخش های مختلف خبری از زبان مسئولان پلیس جاده ای و راهداری، از مردم خواسته اگر قصد سفر به استان های شمالی را دارند، در تصمیم خود تجدید نظر کنند.

 گزارش ها حاکی است، ترافیک بی سابقه ای در محورهای شمالی کشور از اواسط روز دوشنبه که آخرین روز ماه رمضان خوانده شد، آغاز گردید و در تمام روزهای گذشته ادامه داشته و پیش بینی می شود در ساعات پایانی روز جمعه به اوج خود برسد.

گزارشگران می گویند حتی انتشار تصاویر راه بندان های چند کیلومتری نیز موجب نشده تا فراریان از گرمای هوای شهرهای مرکزی که به سوی مناطق کوهستانی و شمالی ره سپرند از کار خود منصرف شوند.

بحران ترافیکی در جاده های کشور به حدی جدی است که سردار مهماندار، فرمانده پلیس راه کشور، چهارشنبه شب در برنامه ای زنده در تلویزیون از مردم خواست از سفر زمینی خودداری کنند.

او گفت: “یکی از بی‌سابقه‌ترین سفرها را در چند سال گذشته شاهد هستیم به گونه‌ای که سه شبانه روز است در برخی از محورهای مواصلاتی کشور شاهد ترافیک سنگین هستیم. همچنان در برخی از محورها به ویژه محورهای شمالی کشور از جمله فیروزکوه، هراز و چالوس ترافیک سنگین وجود دارد و دیگر گنجایشی برای عبور خودروها وجود ندارد. به دلیل سنگینی ترافیک، راه‌های کشور دیگر گنجایش ندارند و شاهد هستیم که بسیاری از راننده‌ها در کنار جاده توقف کرده‌اند”.

او افزود: “از هموطنان درخواست می‌کنیم، زمان بازگشت خود از سفر را به روز جمعه موکول نکنند چون برای این روز نیز وضعیت ترافیکی سنگینی پیش بینی می‌شود؛ بهتر است تا رانندگان از فردا اقدام به بازگشت از سفر کرده و اگر عجله‌ای ندارند از فرصت روز شنبه برای بازگشت استفاده کنند”.

 خبرگزاری ایرنا نیز در گزارشی با عنوان “مسافرت 20 ساعته در ترافیک جاده چالوس » نوشته است:« بخش قابل توجهی از سفرهای هموطنان به شمال کشور از جاده چالوس صورت می گیرد و بر همین اساس در ایام تعطیلات این جاده همواره شاهد ترافیک سنگین خودروها بوده، به گونه ای که مسافران گاه ساعت ها در این جاده متوقف می شوند.همزمان با سیل مسافران برای بازگشت از محور چالوس به کرج نیز همواره در پایان تعطیلات این جاده قفل شده و با تراکم ترافیک سنگینی مواجه می شود.همواره این پیش بینی ها تحقق پیدا می کند که طبق روال همه ایام تعطیل، به علت بار شدید ترافیک و حجم انبوه خودروها، هموطنان در پشت ترافیک سنگین از حرکت باز می مانند و ساعت ها دیرتر به مقصد می رسند”.

این گزارش با اشاره به تخلف رانندگان در مسیرهای شلوغ تاکید کرده “زرنگی و تخلفات گسترده برخی راننده ها ناشی از عصبانیت و معطلی طولانی مدت آنها در ترافیک جاده چالوس است که در برخی مقاطع منجر به گره خوردن بیشتر بار ترافیکی می شود.گرچه پلیس راه و دستگاه های اجرایی مرتبط در روزهای تعطیل در حالت آماده باش قرار گرفته و تمهیداتی را برای روان سازی بار ترافیکی به ویژه تخلیه ترافیک جاده ها اتخاذ می کنند اما باز هم ساعت ها انتظار پشت ترافیک سنگین این جاده اجتناب ناپذیر است”.

ایرنا افزوده است: “در ایام تعطیلات عید سعید فطر این شرایط تکرار شده و بار سنگین ترافیکی در جاده چالوس از روز دوشنبه ششم مرداد ماه ایجاد شده و تا روز چهارشنبه نیز این بار ترافیکی ادامه داشته است به گونه ای که برخی هموطنان ساعت ها در این ترافیک گرفتار شدند. برخی از هموطنان که برای گذراندن تعطیلات به شهر نوشهر آمده بودند نزدیک به ۲۰ ساعت در ترافیک جاده چالوس گرفتار بوده اند. یکی از هموطنان گفت که از ساعت ۱۰ صبح روز سه شنبه سفر خود به شمال کشور را از تهران آغاز شده و پس از نزدیک به ۲۰ ساعت ۶ صبح روز چهارشنبه به نوشهر رسیده است”.

 سایت آفتاب در این فرصت از عدم تکمیل پروژه بزرگراه تهران- شمال انتقاد کرده و می نویسد: “اکنون پروژه احداث آزادراه تهران - شمال که نزدیک به ۲۰ سال است آغاز شده، اهمیت دوچندان پیدا کرده و به عنوان یک نیاز ضروری برای هموطنان و مطالبه عمومی محسوب می شود.گرچه قطعه چهارم این آزادراه حدفاصل مرزن آباد تا چالوس سال گذشته توسط دولت قبل افتتاح شد اما به گفته زندی فرماندار چالوس این افتتاح نیز با شتابزدگی صورت گرفته و اکنون این قطعه نیز با مشکلات فراوانی از جمله نقاط حادثه خیز مواجه است”.

اما سوای ترافیک و معظلات مربوط به آن،بالا بودن تلفات جاده ای در ایران نیز کماکان به عنوان یکی از اصلی ترین دلایل مرگ و میر در روزهای تعطیل به شمار می رود، به طوری که در کمتر از ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۰ کشته و ۲۰ زخمی، ماحصل سفر تفریحی ایرانیان برای تعطیلات عید فطر بوده است. لینک ۱ و ۲ و ۳)

بر اساس این گزارش تلفات جاده ای در ایران به بیش از 23 هزار نفر در سال رسیده و این رقم بر اساس گفته های مسئولان 7 برابر اسانداردهای جهانی است.