گرم کردن تنور انتخابات، کمک به استبداد است

نویسنده
حسین محمدی

» بیانیه ۳۹ زندانی سیاسی:

چند روز پس از اجماع نسبی اصلاح طلبان برای عدم حضور در انتخابات مجلس نهم، 39 تن از زندانیان سیاسی با صدور بیانیه مشترکی،تاکید کردند انتخابات مجلس نهم “هیچ شباهتی با انتخابات مطرح شده در قانون اساسی کشور که هدف آن اعمال حاکمیت مردم است ندارد و در هیچ کجای دنیا هم چنین انتخاباتی آزاد، سالم و مبین حاکمیت ملی تلقی نمی شود”. آنها در همین راستا “گرم کردن تنور انتخابات” را “کمک به استبداد” خواندند و خواستار عدم مشارکت در آن شدند.

این زندانیان سیاسی شرایط جامعه را “حکومت نظامی اعلام نشده” دانسته و انتخاباتی را که “تحت سیطره نظامیان و نیروهای امنیتی” برگزار شود، انتخاباتی “صرفا فرمایشی” خوانده اند که در آن “ترکیب کرسی‌ها از قبل” مشخص شده است.

بیانیه این زندانیان در حالی صادر شده که در هفته‌های گذشته صدور دو بیانیه انتخاباتی باعث فشاربیشتر بر زندانیان و همچنین فعالان سیاسی شده است.

ماه گذشته 143 فعال سیاسی و اجتماعی با صدور بیانیه مشترکی خبر از نبود شرایط مناسب برای حضور در انتخابات داده بودند؛ بیانیه ای که باعث برخورد شدید نیروهای امنیتی با امضاکنندگان این نامه شد و افرادی چون محمد توسلی ـ– عضو نهضت آزادی –ـ از همان زمان و به همین علت دستگیر شده و در زندان به سر می‌برد.

ماه جاری نیز ۳۶ زندانی سیاسی بیانیه مهمی پیرامون انتخابات صادر کرده بودند که واکنش شدید بازجویان را برانگیخت و امضا کنندگان از حق ملاقات حضوری و مرخصی نیز محروم شدند.

با این وجود 39 زندانی سیاسی، بار دیگر دست به انتشار بیانیه مشترکی درباره انتخابات زده‌اند. آنان نوشته‌اند که در حال حاضر “به وضوح جامعه ما شاهد انسداد کامل سیاسی است و فضای سنگین امنیتی و نظامی بر آن حاکم است”.

آنان همچنین با اشاره به در حصر بودن موسوی و کروبی و زندانی بودن “چهره های سیاسی، مطبوعاتی، دانشجویی، دانشگاهی، فرهنگی و حقوقدان”، این شرایط را فاقد نشانه‌ای برای “آزادی بیان، فعالیت آزادانه مطبوعات، احزاب و سایر نهادهای مدنی” ارزیابی کرده اند.

در روزهای گذشته برخی فعالان سیاسی اصلاح طلب نیز خبر از عدم حضور در انتخابات مجلس نهم داده بودند. سیدمحمد خاتمی،سیدمحمدموسوی‌خوئینی، شورای هماهنگی جبهه دوم اصلاحات و شورای هماهنگی راه سبز امید، از جمله افراد و گروه‌هایی بودند که با انتشار بیانیه و مصاحبه‌های مختلف، بر عدم شرکت در انتخابات مجلس نهم تاکید کردند.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که این شورا در انتخابات مجلس نهم “نه فهرست انتخاباتی ارائه می‌دهد و نه در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی از کسی پشتیبانی می‌کند”.

این شورا درباره علت تصمیم خود توضیح داده بود که “پس از ماه‌ها انتظار و تلاش برای باز شدن فضای عادلانه انتخاباتی و فراهم شدن رقابت سالم انتخاباتی”، جریان مقابل و مسوولان انتخابات “به عناوین مختلف هر روز عرصه را تنگ‌تر” می کنند “تا آنجا که ‌می‌بینیم حتی پیش هم اندیشی درون گروهی را نیز برما زیاد ‌می‌بینند.”

سیدمحمد خاتمی، رییس جمهوری دوران اصلاحات هم با اشاره به بیانیه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، تاکید کردکه “حرف همانی است که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعلام کرده‌ است” و این بدان معناست که “اصلاح‌طلبان نمی‌تواند و نباید در این انتخابات نامزد داشته باشند و لیست بدهد و البته این به معنای تحریم انتخابات نیست”.

در همین حال، شورای هماهنگی راه سبز امید نیز، انتخابات مجلس نهم را انتخاباتی “فاقد تمامی استانداردها و ضوابط لازم برای یک انتخابات آزاد و منصفانه” دانست و اعلام کرد که “پس از رایزنی‌های گسترده با بخش‌های مختلف جنبش سبز، بررسی و اطلاع از مواضع و دیدگاه‌های احزاب و تشکل‌های مستقل منتقد و به ویژه آگاهی از نظرات آقایان کروبی و موسوی، انتخابات مجلس آینده را غیر قانونی و ناعادلانه اعلام می نماید و شرکت در این نمایش انتخاباتی را مغایر با مصالح ملت و کشور می‌داند”.

اکنون این زندانیان سیاسی نیز در بیانیه خود نوشته‌اند: “انتخابات قانونی، سالم و آزاد مظهر مردم سالاری است و ملت ایران، فعالان و هواداران اصلاحات و جنبش سبز در سال ۱۳۸۸ بزرگترین جنبش اعتراضی مسالمت آمیز پس از انتخابات را در دفاع از انتخابات قانونی، سالم و آزاد در اعتراض به حاکمیت کودتا و تغییر نتیجه انتخابات به راه انداختند و خواهان بازگشت حق انتخاب «آزاد» به ملت ایران شدند،مطالبه ای که تا تحقق آن در جامعه زنده خواهد ماند”.

39 زندانی سیاسی حوادث پس از انتخابات همچنین با اشاره به اصرار “مسوولان بر عملکردهای خلاف و غیر قانونی خود”، نامزد شدن در انتخابات مجلس را “مشروعیت دادن به انتخاباتی رسوا و نمایشی و کمک به تقویت و تحکیم پایه های استبداد و خودکامگی و پشت کردن به آرمان های دمکراتیک و ضد استبدادی انقلاب اسلامی و نادیده انگاشتن فداکاری های بی دریغ مردم در راه آزادی و کرامت انسانی در جنبش اجتماعی پدید آمده از بطن انتخابات سال ۸۸” دانسته اند.

بهمن احمدی امویی، حسن اسدی زید آبادی، جواد امام، محسن امین زاده، مسعود باستانی، عماد بهاور، سید علیرضا بهشتی شیرازی، سیدمصطفی تاج زاده، سعید جلالی فر، علی جمالی، امیر خرم، بابک داشاب، محمد داوری، مجید دری، امیر خسرو دلیر ثانی، علیرضا رجایی، حسین زرینی، عیسی سحرخیز، داوود سلیمانی، محمد سیف زاده، قاسم شعله سعدی، کیوان صمیمی، فریدون صیدی راد، جلیل طاهری، محمد فرید طاهری قزوینی، فیض الله عرب سرخی، سیامک قادری، ابوالفضل قدیانی، فرشاد قربان پور، سعید متین پور، محسن محققی، مهدی محمودیان، محمد رضا معتمد نیا، علی ملیحی، عبدالله مومنی، محسن میردامادی، بهزاد نبوی، ضیا نبوی و ابوالفضل عابدینی امضاکنندگان این بیانیه هستند.