۵ انفجار در ۷ ماه در پالایشگاه ها و پادگان ها

نویسنده
نازنین کامدار

» نظام مقتدر و دشمنی به نام "نقص فنی"

در پی سلسله انفجارهای هفت ماه گذشته، پالایشگاه نفت اصفهان نیز دیروز شاهد حادثه بود اما رسانه های حکومتی از ارائه هرگونه آماری درباره تلفات و خسارات احتمالی در اینباره خودداری کردند.این حادثه، پنجمین حادثه از این نوع طی هفت ماه گذشته یعنی از زمان انفجار در پالایشگاه نفت آبادان در سوم خرداد سال جاری و ساعتی پس از ترک آن محل از سوی محمود احمدی نژاد و هیات دولت است.
 از آن زمان تا کنون حوادث مشابهی در پالایشگاه نفت تهران(21 تیر 90)، پادگان موشکی ملارد(21 آبان 90)، کارخانه فولاد غدیر یزد(25 آذر 90) و روز سه شنبه در پالایشگاه نفت اصفهان به وقوع پیوسته است.

 

انفجار پالایشگاه نفت اصفهان

علت انفجار در پالایشگاه اصفهان نیز مطابق هر 4 مورد قبل “مشکلات فنی” اعلام و احتمال هر گونه خرابکاری در آن منتفی دانسته شده است.

خبرگزاری ایسنا درباره جزئیات این انفجار در گزارشی چنین نوشته است: “علت این اتفاق بروز حادثه در قسمت «اسلیم» این پالایشگاه بوده که در حال حاضر شرایط کنترل شده است”.

خبرگزاری مهر نیز در گزارشی می نویسد: “بر اثر حادثه خارج شدن آب کولینگ (خنک کننده) از ژنراتورهای پالایشگاه اصفهان، برق پالایشگاه قطع و شات دان(خاموشی) اضطراری اعلام شد. پس از این حادثه به دلیل آنکه باقیمانده ترکیبات نفتی و گازهای موجود در خطوط می توانست آتش گرفته و منجر به انفجاری گسترده شود، تمامی ترکیبات مسموم سریعا در فضای باز تخلیه و سوزانده شده است. لحظاتی بعد دودی غلیظ آسمان و محوطه پالایشگاه اصفهان را فرا گرفت و برای جلوگیری از انفجار، سریعا تردد همه وسایل نقلیه قطع و تمامی تلفنهای ثابت و همراه نیز قطع شد زیرا کوچکترین جرقه ممکن بود به انفجاری مهیب منجر شود، در حال حاضر برق پالایشگاه قطع و تمام لاینهای پالایشگاه از کار افتاده است”.

مهر می افزاید: “طبق گزارشات رسیده این حادثه مجروحانی داشته که بر اثر رانش شدید آب کولینگ ژنراتورها پرتاب و دچار جراحت شده و به بیمارستان منتقل شده اند. نکته قابل توجه اینکه در حال حاضر به دلیل پایداری هوا در شهر اصفهان، شاخص کیفیت وضع هوا در شرایط ناسالم قرار گرفته و دود ناشی از این حادثه کیفیت هوای شهر اصفهان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است”.

 

انفجار فولاد غدیر یزد

حادثه روز سه شنبه در اصفهان در حالی رخ داده است که کمتر از یک هفته قبل، حادثه ای مشابه در مجتمع فولاد غدیر یزد منجر به کشته شدن 18 کارگر و مجروح شدن ده ها تن دیگر شد.

در اینجا نیز مقامات مسئول و رسانه های حکومتی حادثه را نیز ناشی از “نقص فنی” دانستند و هرگونه احتمال خرابکاری در آن را تکذیب کردند.

محمد احرامیان، مدیرعامل شرکت‌های فولادسازی استان یزد درباره علل احتمالی انفجار در شرکت فولاد یزد گفت: “این امکان وجود دارد که در بین مواد اولیه ذوب فولاد غدیر یزد مقداری مهمات جنگی غیرقابل استفاده مثل خمپاره و پوکه وجود داشته که از قبل چک نشده و در هنگام کار منفجر شده است. همچنین دلایل فنی دیگر نیز وجود دارند که ممکن است به دلیل رعایت نشدن آنها انفجار رخ داده باشد؛ از جمله اینکه مواد ذوب روی آب سرد ریخته شده باشد که این کار موجب وقوع سانحه می‌شود یا اینکه در کوره ترک‌خوردگی وجود داشته است”.

 

انفجار پادگان موشکی ملارد

قبل از یزد، انفجاری در ملارد در 21 آبان روی داد که طی آن 17 تن از پرسنل سپاه پاسداران که در میان آنان حسن تهرانی مقدم هم بود که رسانه های دولتی او را “پدر موشکی ایران” لقب داده اند، کشته شدند.

رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران در همان زمان احتمال هرگونه خرابکاری را منتفی دانست و گفت: “احتمال خرابکاری در وقوع انفجار پادگان سپاه درملارد وجود ندارد”.

حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران نیز با رد احتمال خرابکاری در این انفجار گفته بود:” انفجار ملارد تنها یک حادثه بود که بر اثر رعایت نکردن استانداردهای ایمنی اتفاق افتاد. اصرار بر توصیه رعایت استانداردهای ایمنی بر عهده ما است و باید ایمنی را تعریف کرده و سختگیری بیشتری در این زمینه داشته باشیم. رعایت استانداردهای ایمنی برای سردار شهید مقدم و همکارانش سنگین می آمد، زیرا در جبهه های جنگ شجاعانه ایستاده بودند”.

 

انفجار پالایشگاه نفت تهران

نهم تیرماه سال جاری نیز پالایشگاه نفت تهران، آنهم پس از آنکه ماه قبل از آن پالایشگاه نفت آبادان حادثه ساز شده بود، دچار آتش سوزی شد و تنی چند از کارکنان این پالایشگاه در آتش سوختند.

در همان زمان، محسن قدیری، باز هم عل وقوع انفجار را “خطای فنی” اعلام کرد و گفت: “به دلیل انجام تعمیرات در سوئیچ برق یکی از واحدهای پالایشگاه نفت تهران، سه نفر از کارکنان این مجموعه نفتی دچار سوختگی شده‌اند. سه نفر از کارکنان حادثه دیده برای مداوا به بیمارستان متقل شده‌‌اند، ضمن اینکه این حادثه منجر به کشته شدن هیچ کدام از کارکنان پالایشگاه تهران نشده است”.

او افزوده بود: “دلایل بروز این حادثه در حال بررسی است”؛ بررسی ای که ظاهرا هنوز به پایان نرسیده است.

 

انفجار پالایشگاه نفت آبادان

سلسله این انفجارها که به طور “تصادفی” در کمتر از 8 ماه روی داده اند، با انفجاری مهیب در پالایشگاه نفت آبادان، آنهم در سالروز آزادسازی خرمشهر و تنها یک ساعت پس از ترک محل از سوی محمود احمدی نژاد آغاز شد.

در آن حادثه 22 تن کشته و زخمی شدند اما بازهم علت آن “نقص فنی” اعلام شد. این درحالی بود که محمود احمدی نژاد که حتی دیروز نیز ادعای صادرات بنزین را مطرح کرده، برای شرکت در جشن خودکفایی بنزین به پالایشگاه آبادان رفته بود.

خبرگزاری امنیتی فارس درباره آن حادثه نوشت: “در جریان افتتاح فاز سوم واحد بنزین‌سازی پالایشگاه آبادان که با حضور محمود احمدی‌نژاد صورت گرفت، بروز اشکال فنی منجر به ایجاد انفجار و آتش‌سوزی در یکی از واحدهای این پالایشگاه شد. با اقدام سریع دست‌اندرکاران آتش‌سوزی مهار شده است و این حادثه هیچگونه وقفه‌ای در برنامه‌های احمدی‌نژاد ایجاد نکرده است. وقوع این حادثه که 6 مجروح به دنبال داشته است دود غلیظی در پالایشگاه و بخش گسترده‌ای از شهر آبادان پراکنده کرد”.