غرب با بایکوت، حماس را به دامن ایران می فرستد

نویسنده

hamasb.jpg

یک کمیته مجلس انگلیس روز چهارشنبه اعلام کرد که منزوی شدن حماس که دولت فلسطین را می گرداند توسط غرب، آن را به ایران نزدیک تر می کند.

این کمیسیون در گزارشش درباره کمک به توسعه و مقامات فلسطینی، آورده است: “حماس حالا ارتباط نزدیک تری با ایران نسبت به دو سال گذشته دارد و ما گمان نمی کنیم که این پیشرفتی باشد که جامعه جهانی به دنبال آن است”.

مالکولم بروس، رئیس کمیته گفت که مجامع بین المللی درجایی که اسلامگرایان حماس، که جوابگوی مردم هستند و نه دولت فلسطین، بر سر کارند، موقعیت خطرناکی را ایجاد کرده اند. بروس که یک لیبرال دموکرات است گفت: “ما می گوییم که اوضاع بی ثبات است و دولت ها از گفتگو با حماس، طفره می روند و این می تواند نتیجه معکوس بدهد. پیام واضح این است که اگر اوضاع به همین منوال ادامه پیدا کند، دولت فلسطین متلاشی خواهد شد”.

این گزارش همچنین مجامع بین المللی را تشویق کرده است تا اسرائیل را بر سر قولش نگه دارند که مطابق با آن باید توافقی را که به نوامبر سال 2005 بر می گردد، مبنی بر آسان کردن عبور و مرور مردم و تامین مایحتاج آنها در سرزمین های فلسطین، اجرا کند.

این کمیته همچنین اعلام کرد که “ساز و کارهای موقت بین المللی که به منظور کمک رسانی مستقیم به فلسطینی ها ایجاد شده است، با ادامه بایکوت حماس، مناسب نیست. ساز و کارهای موقت بین المللی، پاسخی بود زودگذر به بحران، اما برای مبارزه با آن کافی نبود. مساعدت های مالی، پاسخ مناسبی برای مشکلاتی که فلسطینی ها با آن دست به گریبان هستند، نیست”.

اتحادیه اروپا، 680 میلیون یورو برای کمک به فلسطینی ها در سال 2006 خرج کرد. انگلستان هم 70 ملیون پوند به همین منظور کمک کرده است.

کشورهای غربی می گویند که تا زمانی که حماس دست از خشونت بر نداشته و منکر وجود اسرائیل است و در مقابل توافق نامه های صلح قبلی، ایستادگی می کند، به بایکوت ادامه می دهند.

بروس گفت: “دیگر برای انگلستان کافی نیست که نفس خود را حبس کند و به امید روزنه ای در روند صلح باشد. ما در طول تاریخ با سازمان های تروریستی نظیر جنبش آزادیخواه ایرلند، مذاکره کرده ایم. چنین مذاکراتی باید با حماس نیز اتفاق بیافتد”.

منبع: هاآرتص، 30 ژانویه 2007