ضرورت بازگشایی سفارت آمریکا در ایران

نویسنده

fridman.jpg

این یک تست کوچک سیاست خارجی است. می خواهم دوکشور را شرح دهم، کشور” الف” وکشور”ب” و بگویم کدام کشور متحده آمریکاست ودیگری نیست.

کشور “الف” به صورت فعالی برای شکست طالبان درافغانستان کمک کرد وآن را جایگزین یک ائتلاف ازنیروهای مسلمان میانه روهوادار آمریکا نمود. کشوری که به صورت متناوب انتخابات شبه آزاد درآن برگزار می شود. زنان کشور” الف” می توانند رای بدهند، به مجلس بروند وبیشتردانشجویان دانشگاه ها را به خود اختصاص می دهند و وارد بازار کار می شوند.

در حادثه 11 سپتامبر، مردم کشور “الف” از جمله معدود کشورهای جهان اسلام بودند که به خودی خود وفوری تجمعاتی به طرفداری ازآمریکا داشتند. اگرچه رییس جمهوری تندرو کشور” الف” اخیرا کنفرانسی را درتهران درخصوص اینکه هولوکاست هرگز اتفاق نیافتاده برگزار کرد تا محبوبیت به دست بیاورد، اما یک ماه بعد، درکشور” الف” انتخابات سراسری برگزار شد برای شوراهای محلی وهمان رییس جمهور، مشاهده کرد که کاندیداهای هوادارش توسط مردمی که کاندیدهای محافظه کارمیانه را ترجیح دادند کنارگذاشته شدند.

کشور”الف” به موفقیت نیروهای دولت منتحب عراقی که طرفدار آمریکاهم هستند، علائق راهبردی دارد و اگر چه کشوری مسلمان همسایه عراق است، هرگز هیچ بمب گذار انتحاری را به این کشور گسیل نکرده و در آن همواره از مسیحییان و یهودیان مراقبت شده است. کشور “الف” تعداد وب لاگ نویس های بیشتری درمقایسه با هرکشور دیگری در خاورمیانه دارد.

آن نوع اسلامی که در کشور” الف” مورد قبول است، به زنان احترام بیشتری می گذارد ، بازخوانی مدرن از دین را می پذیرد و القاعده را پس می زند.

حالا کشور “ب”: درکشور”ب” 15 نفر از 19 نفری که در حملات 11 سپتامبر شرکت داشتنداز این کشور هستند. کشور”ب” به زنان اجازه نمی دهد که رانندگی کنند، رای بدهند ویا به مجلس بروند. درکشور”ب” ساختن کلیسا و کنیسه غیرقانونی است. کشور”ب” به طالبان کمک مالی کمک می کرد.

خیریه هایی درکشور “ب” کمک کرده اند که القاعده پایدار بماند. مردان جوان مسجد های کشور “ب” به صورت متناوب برای عملیات های انتحاری در عراق مورد استفاده قرارگرفته اند. کشور”ب” نمی خواهد که دولت شیعه درعراق موفق بشود. درحالی که رهبران کشور “ب” هوادار آمریکا هستند، نظرسنجی های نشان می دهد که بسیاری از مردم این کشوربا آمریکا دشمن هستند و برخی از آنها حادثه 11 سپتامبر را جشن گرفتند. نوع اسلامی که درکشور “ب”حمایت وبه مساجد سراسرجهان صادر می شود دشمن سرسخت مدرنیته ودیگر ادیان است.

سوال: کدام کشور، متحد طبیعی امریکا است؟ کشور “الف” یا کشور”ب”؟

کشور”الف” البته. کشور”الف” ایران است وکشور “ب” عربستان سعودی.

نگران نشوید. می دانم که ایران هم درعملیات های تروریستی علیه آمریکا دست دارد و سعودی ها در چندین نوبت و چندین ناحیه کلیدی آمریکا را حمایت کرده اند. نکته ای که می خواهم به آن اشاره کنم است که دشمنی بین ایران وآمریکا بعد ازسرنگونی شاه در 1979 ذاتی وبنیانی نیست. به لحاظ فرهنگی، تاریخی وجغرافیایی ما علائق مشترک زیادی با مردم ایران داریم ومن تنها آدمی نیستم که به این موضوع اشاره می کنم.

محمد حسین عادلی، سفیرسابق ایران درلندن دراجلاس داووس به من گفت که به دلیل آنکه آمریکا دودشمن بزرگ ایران را درمنطقه یعنی صدام وطالبان را نابود کرد، درحال حاضر درایران این بحث مطرح است که آیا ما باید علیه آمریکا به درشتی رفتارکنیم یانه: “درحال حاضر آمادگی بیشتری برای گفت وگو با آمریکاوجود دارد.”

مهمتر آنکه، وقتی مردم می گویند “مهمترین کاری که آمریکا امروز می تئاند برای ثبات درخاورمیانه انجام دهد ، حل منازعه بین اسراییل وفلسطین است”، اشتباه می کنند. این موضوع مهم دوم است. مهمترین کاری که باید انجام شود حل مساله ایران وآمریکاست.

این موضوع می تواند تمام خاورمیانه را دستخوش تغییر کند و راه رابرای حل منازعه اسراییل- فلسطین باز کند. چرا که ایران عنصرحمایت کننده کلیدی حماس، جهاد، حزب اله وسوریه است. کمک فعال ایران همچنین می تواند برای ثبات درعراق تعیین کننده باشد.

این دلیلی است که من با جنگ با ایران مخالفم. من طرفدارمذاکره هستم. منزوی کردن ایران مانند کوبای کاسترو، همان نتایجی را که درکوبا به باراورده، موجب شده است: قوی کردن کاستروهای ایران. برای اینکه گفت وگوبا ایران میوه بدهد و به نتیجه برسد، ما بایدبرای مذاکره اهرم هایی دردست داشته باشیم.

چطور می توانیم این اهرم را به دست بیاوریم؟ باید برای ایران روشن کنیم که آنها نمی توانند ما را به صورت نظامی ازمنطقه خارج کنند، قیمت نفت را پایین بیاوریم، که عنصری کلیدی درگستاخی رهبری رادیکال ایران است و تندروهای ایران را ازلحاظ مالی تحت فشار بگذاریم. همه اینها باید همراه آن باشد که ایالات متحده به صورت مشخص اعلام کند که به دنبال تغییر رژیم ایران نیست، اما تغییررفتار رژیم را می خواهد. آمریکا باید سفارت خود را درتهران بازکند و به 50 هزار دانشجوی ایرانی برای تحصیل دردانشگاه های آمریکا ویزا بدهد.

تنها این کاررا بکنید دو عقب بنشینید تا شگفت انگیزترین مباحثات درداخل ایران منفجر شود.

منبع: نیویورک تایمز

ترجمه: امید دانشپور