همه‌ مقامات؛ شریک اختلاس بزرگ‌

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» بر اساس نامه مهرگان امیرخسروی به شاهرودی و پورمحمدی

چند هفته پس از برگزاری آخرین جلسه دادگاه پرونده‌ی اختلاس سه‌هزارمیلیارد تومانی ٬ مهرگان امیرخسروی، رییس هیات مدیره‌ی شرکت امیر منصور آریا، در دو نامه‌ی جداگانه خطاب به مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور و محمود هاشمی شاهرودی، رییس پیشین قوه‌ی قضائیه جمهوری اسلامی، پرده از برخی مسایل درباره‌ی این پرونده برداشته و آن دو و دیگر مسئولان را شریک پرونده‌ای دانسته که به “اختلاس بزرگ” شهرت یافته است.

این نامه‌ها برای نخستین بار در سایت بامداد خبر منتشر شده است. امیرخسروی در نامه‌ی خود خطاب به هاشمی‌شاهرودی٬‌ نوشته است که برادرش٬ مه‌آفرید امیرخسروی٬ متهم ردیف اول پرونده‌ی اختلاس٬ به رییس وقتِ قوه‌قضاییه گفته است که برخی از کارکنان آن قوه‌ از او باج‌خواهی کرده‌اند.

مه‌آفرید امیرخسروی، در آخرین جلسه این دادگاه گفته بود که مقامات عالی‌رتبه نظام در جریان فعالیت‌های او بوده‌اند و اگر در این باره توضیحی ندهند٬ به افشاگری علیه آنان دست خواهد زد.

اکنون برادر وی در نامه ای به هاشمی‌شاهرودی٬ نوشته است که “برادرم در جلسه‌ای که با جناب‌عالی داشته‌اند ضمن توضیح در خصوص فعالیت مجموعه “گروه امیر منصور آریا» شما را در جریان حضور باندهای فاسد در ارکان قدرت و باج‌خواهی از مجموعه ما به بهانه‌های مختلف قرار داده و شما با تکان دادن سر و لبخندی از این موضوع گذشته‌اید و این حرکت جناب‌عالی از نظر برادر اینجانب این معنا را داشت هرکسی که از شما چنین تقاضایی دارد باید بدون چون و چرا مبلغ درخواستی پرداخت گردد”.

مه‌آفرید امیرخسروی در آخرین جلسه‌ی دادگاه در این زمینه گفته بود: “آقایانی از کمیسیون امنیت ملی مجلس، قوه قضاییه، کمیسیون برنامه و بودجه همگی باید در دادگاه حاضر شوند و بگویند که چندین بار بنده به آنها اعلام کردم که عده ‌ای از من باج می‌خواهند”.

وی همچنین افزوده بود که بانک آریا برای مقابله با تحریم‌ها و با اطلاع “همه مسئولان” تاسیس شد؛ معاون وزیر اقتصاد عضو هیات موسس آن بود و “یک میلیارد دلار هم برای این موضوع در نظر گرفته شد”. وی همچنین از فردی که خود را “مشاور امنیتی تحریم” معرفی می کرد، نام برده بود که در جلسه‌ای از او خواسته بود برای دور زدن تحریم‌ها به تاسیس شرکت تجاری در خارج از کشور بپردازد. به گفته وی، یکی از مسئولان کشور از او برای مقابله با تحریم‌ها کمک خواسته بود.

از جمله افرادی که امیرخسروی نام برد٬ محسن رضایی بود: “آقای م.ر از مسئولان مجمع تشخیص مصلحت نظام در منزلش، پارک لویزان، دفترش و در خیابان ظفر با من ملاقات و جلسه‌هایی را داشته است. من یک هشداری را در جلسه بعد به این افراد می ‌دهم تا خودشان به دادگاه بیایند و همه چیز را بیان کنند”.

او مقامات حکومتی را تهدید کرده بود که “یا خودشان موضوع را به رهبر انقلاب بگویند که ما برای کمک به دولت جلو آمده بودیم، یا در جلسه بعد اسامی همه آنها را با مدرک افشا خواهم کرد. کسانی که یک میلیارد دلار به من معرفی‌نامه می‌دهند و می‌گویند که بروم گوشت وارد کنم و تحریم را دور بزنم کجا هستند؟”

اما هاشمی‌شاهرودی تنها فردی نبود که توسط امیرخسروی مورد خطاب قرار گرفت. مصطفی پورمحمدی٬ رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز مخاطب نامه‌ای دیگر از امیرخسروی است. در این نامه٬ آمده که پورمحمدی پس از توضیحات مه‌آفرید امیرخسروی درباره‌ی باج‌خواهی کارکنان این سازمان “با خون‌سردی کامل از این موضوع” گذشته است.

در نامه مهرگان امیرخسروی آمده است: “نماینده سازمان شما در بانک مرکزی چرا برای تاسیس بانک آریا از طریق اقای (س) تقاضای یک‌صد میلیارد ریال پول می‌نماید و زمانی که با مخالفت شدید برادرم مواجه می‌شود با حمایت چه افرادی در مدیریت سازمان بازرسی تصمیم به قفل کردن مجموعه آریا می‌گیرند؟”

پیش از این وکیل مه‌افرید خسروی نیز در دادگاه گفته بود که محمود بهمنی - دبیرکل بانک مرکزی - از تمامی فعالیت‌های اقتصادی موکل وی باخبر بوده است.

در پرونده‌ی اختلاس سه هزار میلیارد تومانی نام اسفندیار رحیم مشایی و برخی عوامل دولتی چندین بار مطرح شده است. پیش از این برخی رسانه‌های اصول‌گرا نیز با اعلام این مطلب که رحیم‌مشایی پشت پرونده اختلاس بزرگ است٬ خواستار آن شده بودند که قوه قضاییه با وی برخورد کند؛ اگرچه چند ماه پیش پورمحمدی٬ رییس سازمان بازرسی کل کشور گفته بود که مدرکی علیه مشایی در این پرونده موجود نیست.