دعوای اصولگراها اوج می گیرد

نویسنده
آرش معتمد

» دو روز مانده به انتخابات

در ادامه نزاع میان طیف های مختلف اصولگرایان در رقابت های انتخاباتی، اعضای جبهه پایداری از انتشار اسمشان در لیست های وابسته به دولت انتقاد کرده و از فیلتر شدن سایت های خود خبر داده اند. همزمان مشاور رسانه ای رئیس دولت مستقر نیز تمام جبهه های اصولگرایان را “شب انتخاباتی” توصیف کرده است. از سوی دیگر جبهه متحد اصولگرایان نیز مورد انتقاد معلم اخلاق محمود احمدی نژاد قرار گرفته است. در همین حال نیروی انتظامی از تشکیل “گروه های احتیاط” برای برگزاری انتخابات”امن” خبر داده است.

“امیدوارم بعد از انتخابات دیگر پشت سر یکدیگر حرف نزنیم.” این آرزوی مرتضی آقا تهرانی است، در حالی که رقابت انحصاری جناح راست در انتخابات مجلس نهم به نزاع میان جبهه های متعدد اصولگرا بدل شده است، دیروز معلم اخلاق سابق محمود احمدی نژاد با تاکید بر “بی اخلاقی” در میان گروه های راستکرا از آن ها خواست تا وقتی به پارلمان راه پیدا کردند از دو چیز دفاع کنند: “دین و ولایت”

از جمله بی اخلاقی هایی که در انتخابات کم هیاهوی مجلس نهم مورد انتقاد این عضو ارشد جبهه پایداری قرار گرفته است به جابجایی اسامی در لیست های مختلف می توان اشاره کرد. به تازگی جبهه توحید و عدالت که خود را حامی اسفندیار رحیم مشایی معرفی می کنند نام وی و چند تن دیگر از اصولگرایان را در فهرست انتخاباتی خود جای داده است. در همین راستا آقاتهرانی همچنین عضویت خود در جبهه توحید و عدالت (حامیان مشایی) را تکذیب کرد و انتشار این لیست را بی اخلاقی سیاسی خواند. آقا تهرانی پیشتر در اواسط پاییز از احمدی نژاد خواسته بود تا در انتخابات “رای ندزدد”

همزمان سایت رجانیوز که به عنوان تریبون رسانه ای جبهه پایداری فعالیت می کند روز گذشته از انتشار یک لیست انتخاباتی تحت عنوان “حامیان دولت” که از سوی رسانه‌های جریان انحرافی خبر داد و نوشت: “نام تعدادی از اعضای جبهه پایداری انقلاب اسلامی در آن وجود دارد، نامزدهای این جبهه به دنبال پیگیری‌های قانونی درباره این اقدام هستند و تاکید کردند که به هیچ عنوان حاضر به سوءاستفاده از نام خود در این لیست نیستند.

 

جبهه های شب انتخاباتی

رجانیوزکه برای سال ها سایت حامی دولت مستقر به شمار می آورد، از بهار امسال انتقاد های تندی به حلقه نزدیک به احمدی نژاد در نهاد ریاست جمهوری مطرح کرده است. در تازه ترین حملات این سایت ، علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه ای احمدی نژاد و مدیر خبرگزاری ایرنا را به عنوان “سخنگوی غیر رسمی جریان نفوذی در دولت معرفی کرده و نوشته است وی در ادامه نشست‌های خبری “زنجیره‌ایش” در دفتر روزنامه‌ی ایران فراخواند اظهارات “جنجالی جدیدی” مطرح کرده است. انتقاد رجانیوز به موضع گیری جوانفکر در خصوص جبهه پایداری است، آنجا که مشاور رئیس دولت مستقر می گوید: “جبهه نیز مانند سایر جبهه‌ها، شب انتخاباتی است، اعضایش معلوم نیست و برای سهم گرفتن در قدرت تشکیل شده است.”

گفتنی است از آیت الله مصباح یزدی به عنوان رهبر پشت پرده جبهه پایداری یاد می شود؛ جبهه ای که ششم مرداد امسال با سخنرانی وی اعلام موجودیت کرد.افرادی چون آیت الله خوشوقت، آیت الله یزدی، مرتضی آقاتهرانی، روح‌الله حسینیان، پناهیان، غلامحسین الهام، صادق محصولی، حمید رسایی، علی‌اصغر زارعی، مهدی کوچک‌زاده، سردار کوثری از جمله شاخص ترین اعضای این جبهه هستند که خود را برای انتخابات مجلس نهم آماده می کنند و همگی آنان از حامیان یا اعضای گروه احمدی نژاد بوده اند. رابطه با “ولی خدا” بر اساس تبعیت، مرزبندی با فتنه 88، مرزبندی با گروه “انحرافی” و در عین حال مرزبندی با “خواص مردود”، جزء شاخصه‌های اصلی مؤسسین جبهه پایداری معرفی شده است.

جریان انحرافی عبارتی است که اصولگرایان حامی آیت الله خامنه ای برای توصیف حلقه سیاسی نزدیک به محمود احمدی نژاد به کار می برند. محمدرضا رحیمی و حمید بقایی از چهره های شاخص این جریان هستند و از اسفندیار رحیم مشایی به عنوان “لیدر” آن یاد می شود.

با این در هفته های اخیر با نزدیک شدن به انتخابات مجلس نهم، اعضای این جبهه انتقاد های خود از دولت و جریان انحرافی کاهش داده بودند، برای نمونه نشریه “9 دی” وابسته به حمیدرضا رسایی ـ از کاندیداهای جبهه پایداری- در آخرین شماره خود در بازنشر یادداشتی از مدیر مسئول کیهان واژه “انحراف” را از یک جمله حسین شریعتمداری حذف کرده بود.

همزمان سه روز پیش سخنگوی این جبهه نیز خواستار آن شده بود به جای تخریب دولت ، آن را دلسوزانه نقد کنند.

 

فیلتر سایت های پایداری

با این حال به نظر می آید این دلسوزی ها با پاسخ مناسبی از سوی دولت مستقر مواجه نشده است، چرا که دیروز آقا تهرانی از فیلتر شدن سه سایت از چهار سایت متعلق به جبهه پایداری خبر داد و تصریح کرد: “تقریبا از 30 سایت موجود در فضای مجازی، چهار سایت متعلق به ماست که سه‌تای‌ آنها فیلتر شده و ما تنها با یک سایت فعالیت می‌کنیم. البته ما نمی‌گوییم “حق” هستیم اما حداقل این است که همانگونه که بقیه جریان‌های سیاسی معرفی می‌شوند رسانه‌ها خود را موظف بدانند که ما را نیز معرفی کنند و بین تشکل‌ها فرق نگذارند.”

در لیست انتشار یافته از نامزد های جبهه پایداری در تهران اسامی مرتضی آقا تهرانی، روح الله حسنیان، مهدی کوچ زاده، حمید رسایی، فاطمه آلیا، علی اصغر زارعی و اسماعیل کوثری دیده می شود که همگی از طرفداران سرسخت محمود احمدی نژاد هستند و نمایندگان مخالف دولت در مجلس هشتم از عنوان “وکیل الدوله” برای معرفی آنان استفاده می کنند.

اول آذر ماه وزیر اطلاعات بر اساس “اطلاعات موجود” پیش بینی کرده بود که برای نخستین بار برخی نامزد های گروه‌های انحرافی و اشخاص منتسب به برخی “چهره‌های شاخص” با تابلوی گروه‌های دیگر به صحنه بیایند.

 ناظران می گویند در غیبت کامل اصلاح طلبان و نیروهای سیاسی با خاستگاه جنبش سبز در انتخابات پارلمانی 12 اسفند، رقابت اصولگرایان ماهیت مثلثی دارد. یک ضلع آن را جبهه پایداری تشکیل می دهد، ضلع دوم در اختیار حامیان دولت است و جبهه متحد اصولگرایان تحت رهبری آیت الله مهدوی کنی ضلع سوم به شمار می آید.

 

دعوا با جبهه متحدین

نزاع میان اصولگرایان البته تنها منحصر به جدل های جبهه پایداری با جریان انحرافی نیست. اعضای این جبهه همزمان مشغول دعوای جدی با جبهه متحدین اصولگرایان هستند. آقا تهرانی در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری ایسنا با تایید این نزاع تقصیر را به گردن جبهه تحت الحمایت رئیس مجلس خبرگان دانسته وا افزوده است: “ما به آنها گفتیم این افراد با ساختاری که درست کرده‌اید با معیارهای کامل ولایی منطبق نیست و بنابراین ما وارد این فهرست نمی‌شویم، آن وقت شایعه کردند که ما سهم‌خواهی می‌کنیم در حالی که ما گفتیم اصلا سهمی نمی‌خواهیم زیرا نمی‌خواستیم با آنها نزاع کنیم.”

 

واحدهای احتیاط نیروی انتظامی

اما تمام مصائب جناح حاکم در انتخابات پیش رو به دعواهای تمام ناشدنی راست گرایان با یکدیگر ختم نمی شود. آن ها نگران امنیت انتخابات و اعتراضات احتمالی شهروندان به روند رای شماری و نتیجه آرا هستند. در همین راستا ، روز گذشته فرمانده نیروی انتظامی از آمادگی کامل این نهاد برای برپایی انتخابات “امن” خبر داد و گفت: “با توجه به این که در سال‌های پیش در برخی نقاط کشور تنش‌هایی در این مورد دیده می‌شد، امسال با استقرار و گسترده شدن واحدهای احتیاط در کشور، پیش بینی می‌شود این تنش‌ها وجود نداشته باشد.”

آخرین انتخابات جمهوری اسلامی در سال 88 منجر به عظیم ترین خیزش شهروندان از زمان انقلاب 57 شد. آن ها به همراه کاندیداهای مخالف دولت، محمود احمدی نژاد را به سرقت آرا و “صحنه آرایی خطرناک” متهم کردند و به مدت 33 ماه است به تناوب در اعتراض های خیابانی حاضر می شوند. نیروی انتظامی از جمله نهاد هایی است که دوشادوش سپاه در سرکوب شهروندان در خیابان های کشور مشارکت کرده است. پرسنل این نهاد تعدادی از بازداشت شدگان پس از انتخابات 88 را در سوله کهریزک با شکنجه شدید کشتند و در روز عاشورا نیز با اتومبیل های غول پیکر از روی شهروندان عبور کردند و برخی از معترضین را با این شیوه به قتل رساندند.

حالا سردار احمدی مقدم در ادامه تهدیدات خود و دیگر سرداران در سه سال اخیر گفته است: “مسال واحدهای احتیاط متشکل از نیروی انتظامی و سازمان‌های دیگر، برای پیشگیری از هرگونه تنش در زمان انتخابات در این دوران در مکان‌هایی که احتمال و سابقه تنش دارد، مستقر می‌شوند.

در آخرین تظاهرات جنبش سبز در روز 25 بهمن امسال، یگان های ویژه نیروی انتظامی حضور بسیار پر رنگی در خیابان های پایتخت و کلان شهرهای کشور پیدا کرده بودند.

ناظران می گویند حاکمیت بیم آن دارد تا شهروندان فرصت انتخابات را مغتنم بشمارند و از آن برای پیگیری مطالبات خود و ادامه اعتراضات بهره گیرند.

شورای هماهنگی راه سبز امید از شهروندان خواسته است تا فردا در اماکن عمومی حضور داشته باشند.