در انتخابات قبلی نظر آقا مشخص بود

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» حسینیان ضمن حمله به جامعه روحانیت مبارز:

روح الله حسینیان با حمله به جامعه روحانیت مبارز تهران، بر نظر آیت الله خامنه ای در حمایت از محمود احمدی نژاد در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری تاکید کرد.

نماینده دوره فعلی مجلس شورای اسلامی و کاندیدای مورد حمایت جبهه پایداری انقلاب اسلامی در همایش جوانان حامی این جبهه که عصر روز دوشنبه در تهران برگزار شد، گفت که نظر آیت الله خامنه ای در آن انتخابات مشخص بود و “هر کسی که یک ذره فهم و درک سیاسی داشت” می توانست آن را درک کند.

این چهره امنیتی حکومت ایران بر این مبنا با انتقاد شدید از جامعه روحانیت مبارز تهران گفت: “هنوز مانند عصر دایناسورها با مردم سخن می‌گویند، برای عقل و هوش و تحلیل و زیرکی مردم ارزشی قائل نیستند.”

روح الله حسینیان در انتخابات دوره نهم و دهم ریاست جمهوری از طرفداران جدی محمود احمدی نژاد بود.

سایت خبری رجانیوز که اصلی ترین پایگاه خبری حامی جبهه پایداری انقلاب اسلامی است، این سخنان روح الله حسینیان را منتشر کرده است.

جبهه پایداری انقلاب اسلامی که یکی از دو فهرست اصلی اصولگرایان در انتخابات پیش روی مجلس را تشکیل داده، با محوریت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی فعالیت می کند و آنگونه که مسئولانش می گویند فهرست نهایی کاندیداهای مورد حمایت آن نیز به طور کامل مورد تایید این روحانی بانفوذ قرار گرفته است.

روح الله حسینیان که جزو نامزدهای اصلی مورد حمایت جبهه پایداری قرار دارد، در سخنان خود با اشاره به دو فهرست اصلی انتخاباتی جناح حاکم در جمهوری اسلامی، از “ادبیات حجت سازی” به شدت انتقاد کرد.

او که رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز است، در این خصوص گفت: “این جوانانی که بعد از جریان فتنه 88 به صحنه آمدند، ادبیات جدیدی را می پسندند و بر مبنای اصول باید با آنها صحبت کرد. ادبیات حجت سازی که فلان جامعه چون گفته است، حجت است و مردم باید اطاعت کنند، امام هم اینگونه با مردم صحبت نمی‌کرد.”

 

اختلافات و افشاگری های اصولگرایان

مسئولان جمهوری اسلامی از مجموعه اعتراضات و تظاهرات خیابانی علیه نتایج انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری به عنوان “فتنه” نام می برند و انتقاد حسینیان در اینجا معطوف به جامعه روحانیت مبارز به ریاست آیت الله محمدرضا مهدوی کنی است که چهره های سنتی تر جناح اصولگرا بر لزوم حجیت این تشکل روحانی در بحث انتخابات و لزوم تبعیت دیگر طیف های این جریان از تصمیمات آن می گویند.

جامعه روحانیت مبارز تهران همراه با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دو تشکل روحانی محوری و سنتی جریان موسوم به راست در ایران هستند که روسای آنها یعنی محمدرضا مهدوی کنی و محمد یزدی، مدیریت کلان فرآیند وحدت درونی جناح اصولگرا در انتخابات مجلس را بر عهده گرفتند.

از دل این مکانیسم، فهرستی تحت عنوان جبهه متحد اصولگرایان شامل طیف های اصولگرایان سنتی به محوریت موتلفه اسلامی و جبهه پیروان خط امام و رهبری و اصولگرایان تحول خواه به محوریت جمعیت رهپویان و جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی خارج شد.

با وجود این و علیرغم اینکه مهدوی کنی به عنوان یک روحانی بانفوذ در ساخت قدرت و رئیس مجلس خبرگان رهبری همراه با بسیاری دیگر از روحانیون باسابقه از این فهرست قاطعانه حمایت کردند و خواستار حمایت دیگر اصولگرایان از آن شدند، بخشی از این جریان با محوریت مصباح یزدی راه دیگری را برگزید و اقدام به تاسیس جبهه پایداری انقلاب کرد.

این مجموعه اکثرا حامیان محمود احمدی نژاد در دو انتخابات گذشته ریاست جمهوری، وزرا و مشاوران سابق او و روحانیون نزدیک به مصباح یزدی هستند که پس از قدرت گرفتن اسفندیار رحیم مشایی در دولت اصولگرا، رفته رفته از دولت رانده شدند.

مسئولان و رهبران جبهه پایداری می گویند که جبهه متحد اصولگرایان برخی از چهره های منتسب به این جریان را در فهرست خود قرار داده که در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری، نتوانسته اند موضعی صریح، قاطع و همراستا با نظرات رهبر جمهوری اسلامی در این خصوص اتخاذ کنند.

روح الله حسینیان نیز در واکنش به اظهاراتی که درباره لزوم تبعیت از نظر جامعه روحانیت مبارز به عنوان “حجت شرعی” در انتخابات بیان می شود گفت: “بر چه مبنای شرعی می‌گویید که اگر فلان جامعه نظری داد، بر مردم حجت شرعی دارد؟ در آموزه‌های شیعی فقط ولایت بر مردم حجت دارد نه فلان جامعه و فلان جامعه.”

نماینده مجلس هشتم با بیان اینکه شما اگر به تاریخ این جوامعی که امروز برای ماحجت ساز شده اند نگاه کنید، می‌بینید که در تاریخ چه اشتباهاتی کردند، به حمایت جامعه روحانیت مبارز از ابوالحسن بنی صدر در نخستین انتخابات ریاست جمهوری ایران اشاره کرد و افزود: “اگر بگوییم که این جامعه حجت شرعی دارد، پاسخ دهند که چه جامعه‏ای در تهران در برابر شهید بهشتی از بنی صدر حمایت کرد؟”

ابوالحسن بنی صدر که نخستین رئیس جمهور ایران بود و در این راه از حمایت جامعه روحانیت مبارز و بسیاری از اطرافیان آیت الله خمینی برخوردار بود، مدتی پس از انتخاب شدن با فشار روحانیون حاکم بر حزب جمهوری اسلامی مانند محمد بهشتی، هاشمی رفسنجانی و علی خامنه ای از سمت خود عزل شد.

حسینیان همچنین با اشاره به انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در سال 1388 و موضع جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: “مگر همین‌ها در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم به بن بست نرسیدند؟ مگر نظر رهبری مشخص نبود؟ مگر کسی که یک ذره فهم و درک سیاسی داشت، نمی‏توانست نظر رهبری را درک کند؟ اما چطور اینها حجیتی دارند که نتوانستند نظر رهبری را درک کرده و از آن حمایت کنند؟”

 

موضع آیت الله خامنه‌ای

پیش از حسینیان نیز بسیاری از چهره های سیاسی چه در میان اصولگرایان و چه در میان اصلاح طلبان و معترضان به نتایج انتخابات، حمایت های پیدا و پنهان آیت الله خامنه ای از محمود احمدی نژاد را زمینه ساز وقوع آنچه تقلب گسترده در انتخابات دهم ریاست جمهوری می خوانند، عنوان کرده بودند.

به عنوان مثال در جلسه ای که نمایندگان کاندیداها پس از برگزاری انتخابات در دفتر رهبر جمهوری اسلامی با او داشتند، داود دانش جعفری، رئیس ستاد انتخاباتی محسن رضایی، سخنان آیت الله خامنه ای در جریان سفر وی به کردستان را نشانه حمایت او از محمود احمدی نژاد دانسته بود.

خامنه ای روز سه شنبه 22 اردیبهشت یعنی دقیقا یک ماه پیش از برگزاری انتخابات در سنندج، انتقادات نامزدهای رقیب احمدی نژاد از وضعیت اقتصادی کشور را محکوم کرد و آنها را نادرست خواند.

او گفت: “چیزهایی را که انسان می شنود، باور نمی کند که از زبان نامزدها از روی صدق و صفا خارج شده باشد”.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین از کاندیداهای رقیب احمدی نژاد خواست که “اذهان عمومی را تخریب نکنند” و منصف باشند.

او گفت: “من اوضاع کشور را از همه آقایان بهتر خبر دارم، می دانم که بسیاری از این مطالبی که به عنوان انتقاد در مورد وضع کشور و وضع اقتصاد می گویند، خلاف واقع است. اشتباه می کنند”.

آیت الله خامنه ای همچنین در اظهارنظری صریح از مردم خواست به کسی رای بدهند که :درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم یگانه و صمیمی باشد، از فساد دور باشد و دنبال اشرافیگری نباشد”.

منتقدان رهبر جمهوری اسلامی و تحلیلگران مستقل، این سخنان او را به معنای حمایت وی از محمود احمدی نژاد دانستند.

با وجود این، رهبر جمهوری اسلامی پیش از آن و در روز اول فروردین 1388 در مشهد گفته بود: “بنده یک رأی دارم، آن را در صندوق می‌اندازم. به یک نفری رأی خواهم داد، به هیچ کس دیگر هم نخواهم گفت که به کی رأی بدهید، به کی رأی ندهید؛ این تشخیص خود مردم است.”

او در آن سخنرانی تصریح کرده بود که حمایتش از دولت به معنای موضع گیری انتخاباتی نیست.

رهبر جمهوری اسلامی گفته بود: “من همیشه از دولت ها دفاع می کنم. اما اگر دولتی بیشتر مورد تهاجم قرار گرفت و احساس کردم حملات غیرمنصفانه ای علیه آن صورت می گیرد، بیشتر از آن دفاع می کنم”.

آیت الله خامنه ای همچنین در 14 خرداد 1388 نیز بار دیگر گفته بود: “بنده یک رأی بیشتر ندارم که کسی آن را نمی‌داند ضمن اینکه به هیچ کس نمی‌گویم که به چه نامزدی رأی بدهد یا ندهد چرا که این مسئله به خود مردم مربوط و متعلق به ملت است.”

همه اینها در شرایطی است که میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات و حامیان آنها معتقدند که حمایت آشکار نهادها و مقام های تحت امر رهبر جمهوری اسلامی مانند فرماندهان سپاه، اعضای شورای نگهبان و امامان جمعه از احمدی نژاد در انتخابات، نشانه ای از حمایت مستقیم او از رئیس دولت اصولگرا در برابر نامزدهای دیگر است.