نگرانی از افشای نقض حقوق‌بشر

نویسنده
حسین محمدی

» تشکیل کمیته ویژه مجلس برای بررسی ملاقات اشتون

سفر کاترین اشتون به ایران و دیدار او با جمعی از فعالان حقوق زنان٬ هم‌چنان خبرساز است. پس از اعتراض‌های هفته گذشته٬‌ علی لاریجانی٬ رییس مجلس٬‌ کمیسیون امنیت ملی را مسوول بررسی این مساله کرد و این کمیسیون نیز٬‌هیات ویژه‌ای را برای این منظور برگزیده است.

علی لاریجانی٬ رییس مجلس٬ چنین درباره این دیدار سخن گفت: “لازم است وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات درباره سفر مقامات سایر کشورها با دقت عمل کنند و اجازه ندهند دیگران با رفتار خود باعث توهین به ملت ایران شوند؛ کمیسیون امنیت ملی مجلس با این دو وزارتخانه جلسه گذاشته و این موضوع را پیگیری جدی کند”.

هم‌زمان با سخنان لاریجانی٬ یک عضو کمیسیون امنیت ملی٬ خبر از تشکیل کمیته ویژه‌ای برای بررسی این مساله داد. محمدصالح جوکار در این زمینه گفت: “اعضای این کمیته ویژه هنوز مشخص نشده ولی قرار است فردا مشخص شوند. اعضای این کمیته از طریق وزارتخانه های امور خارجه و اطلاعات، چگونگی ملاقات اشتون با محکومان فتنه را پیگیری خواهند کرد، چرا که این موضوع برای دومین بار است که اتفاق افتاد و پیش از این هیات پارلمانی اروپایی نیز دیدارهایی با محکومان فتنه داشته است”.

کاترین اشتون٬ رییس کمیته سیاست خارجی اتحادیه اروپا٬ در سفر هفته گذشته خود به ایران٬ علاوه بر دیدار با مسوولان جمهوری‌اسلامی٬ با گوهر عشقی (مادر ستار بهشتی)٬ نرگس محمدی و برخی فعالان حقوق زنان در سفارت اتریش دیدا کرده بود.

پیش از این صادق لاریجانی٬ رییس قوه‌قضاییه٬ در جلسه مسوولان عالی قضایی در واکنش به دیدار کاترین اشتون با جمعی از فعالان حقوق زنان گفته بود: “اگر بناست چنین روندی ادامه یابد و بر خلاف امنیت و مصالح کشور در چنین سفرهایی اقداماتی صورت گیرد؛ قوه قضاییه وارد عمل می شود و تبعات آن نیز در آینده بر عهده وزارت امور خارجه خواهد بود”.

وی توضیح نداده بود که این قوه در صورت ادامه روند چنین دیدارهایی٬ با چه کسانی برخورد خواهد کرد؛ هیات‌های پارلمانی غربی یا مسوولان دولتی یا افرادی که در این دیدارها حاضر شده‌اند.

این نخستین بار نیست که سفر یک هیات غربی به ایران در دوره زمام‌داری حسن روحانی٬ جنجال‌ساز می‌شود. پاییز گذشته هیات پارلمانی اروپا که به ایران سفر کرده بود، در جلسه‌ای در سفارت یونان، جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه را به نسرین ستوده و جعفر پناهی تحویل داد.این ملاقات نیز باعث اعتراض اصول‌گرایان شده بود.

از سوی دیگر احمد خاتمی٬ اماما جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان٬ در واکنش به دیدار اشتون با فعالان حقوق زنان٬ چنین در این زمینه اظهارنظر کرده: “ماجرای هسته‌ای که تمام شود، آنها پروژه حقوق بشر را آغاز می‌کنند و اکنون نیز به ایران آمده و با فتنه‌گران حقیر و پست ملاقات می‌کنند… فتنه‌گران عملاً با این ملت مبارزه کردند و امید آمریکا شدند و بان‌کی‌مون اکنون از آنها حمایت می‌کند و دیدار اشتون با آنها نیز جرقه‌ای بود که بحث حقوق بشر در ایران دوباره به میان آمد”.

پس از انجام این ملاقات٬ خبرگزاری فارس خبر از آن داده بود که بیش از ۲۰ نماینده طرح سئوال از وزیر اطلاعات را امضا کرده‌اند. این نمایندگان از سید محمود علوی پرسیده بودند: “واقعاً نمی توانستید از این دیدارهای فعالین فتنه ۸۸ با هیات های دیپلماتیک که نشان آشکار دخالت در امور داخلی کشور و زیر سئوال بردن عزت و استقلال جمهوری اسلامی ایران است جلوگیری کنید؟”

آنها نرگس محمدی را عضو “کانون مدافعان حقوق بشر آمریکایی” معرفی کرده‌اند که وظیفه و هدف اصلی‌اش “دفاع از متهمان فتنه و جواسیس” بوده و عمده اقدامات این کانون “مخالفت با برخی قوانین و احکام اسلامی و حمایت از محکومین امنیتی و مخالفان نظام” است.

محمداسماعیل کوثری٬ عضو کمسیون امنیت ملی مجلس٬ نیز درباره این ملاقات گفته بود: “مجلس دیدار اشتون با محکومان فتنه را بررسی می‌کند دیدار انجام شده از دو حالت خارج نیست یا هماهنگ شده بوده یا بدون هماهنگی انجام شده است. اگر هماهنگ شده باشد باید بدانیم بر چه اساسی این دیدارهماهنگ شده است و وزارتخانه و سازمان‌های مربوطه باید پاسخگو باشند اینکه بگویند دیدار یک دفعه و بدون هماهنگی صورت گرفته، باز هم قابل قبول نیست و مانند دفعه قبل که هیات پارلمانی در سفارت یونان دیدار کردند برخورد نخواهیم کرد”.