افت شدید سرعت اینترنت

نویسنده
نازنین کامدار

» ایران در ردیف ۱۶۹ کشور جهان

در حالی که دلواپسان مجلس هفته گذشته اولین کارت زرد خود در سال جدید را به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آنهم به دلیل “توسعه شبکه و پهنای باند اینترنت بدون پیوست فرهنگی و قبل از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات” نشان دادند، طی روزهای گذشته سرعت اینترنت در کشور به شکل محسوسی کاهش پیدا کرده و بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی را به انتقاد و گلایه از دشواری های استفاده از اینترنت در ایران وا داشته است.(لینک)

 برخی از رسانه های داخلی نیز طی روزهای گذشته از افت شدید سرعت اینترنت گزارش هایی منتشر و تاکید کرده اند که هنوز هیچ نهادی مسئولیت این افت سرعت را بر عهده نگرفته است.

سایت آسمان دیلی نیوز در این باره می نویسد: “از ناله‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌توان فهمید که سرعت کم اینترنت در روزهای اخیر همه‌گیر است. به عبارت دیگر از هر شرکت‌ ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنتی و هر گونه سیستم سخت افزاری استفاده می‌کنید، حتما این روز‌ها کندی اینترنت شما را اذیت کرده است. اما آیا کسی هست که مسئولیت این مشکل را بر عهده بگیرد؟ قطعی اینترنت و یا سرعت پایین آن دلایل متفاوتی از جمله متولیان ارائه دهنده اینترنت در کشور دارد. دلایل امنیتی از جمله عوامل اصلی به شمار می‌روند، به عنوان مثال در برهه‌ای خاص به دلیل حملات سایبری، اینترنت توسط مقامات و مسوولان قطع یا سرعت آن کاهش داده می‌شود”.

این سایت افزوده است: “بسیاری از کاربران اینترنت کشور معتقدند دلیل واقعی افت سرعت اینترنت در کشور از سوی مسئولان عنوان نمی‌شود. شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی در پاسخ به کاربران ناراضی دلایلی قانع‌کننده‌ای را برای افت سرعت اینترنت بیان نمی‌کنند. به عنوان مثال یکی از شرکت‌های شاخص در ارائه‌ی خدمات اینترنتی به کاربران خود پیامکی با این مضمون فرستاده است: مشترک گرامی! مدتی است که برخی از سرویس‌های VPN و نرم افزارهایی مانند وایبر با اختلالاتی مواجه شده‌اند که خارج از حیطه‌ی اختیارات این شرکت می‌باشد. ما درحال پیگیری جهت رفع این مورد می‌باشیم”. 

کاربران پای گزارش آسمان نیوز نوشته اند “اینترنت رو کامل قطع کنید امیدمون رو بکنیم، اینترنت شهرستان در بد‌ترین وضعیت خودش قرار دارد و سرعت متوسط اینترنت تلفن همراه در حد بایت است،-حالا که مجوز تجمع می‌دن از فرماندار بخوایم دستور بدن ورزشگاهی با حضور نیروهای ویژه حراست اختصاص داده بشه که معترضین به وضع اینترنت حرف بزنن،عمرمون به خاطر کیفیت پایین اینترنت هدر می‌ره. هیچ فرقی با آلودگی هوای کلان شهر‌ها نداره. کشنده است و…”(لینک)

سایت بهارنیوز نیز در این زمینه به انتقاد از دلواپسان در مجلس پرداخته و می نویسد: “انتظار می رفت، بحث اصلی بهارستان نشینان با وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات بر سر سرعت و کیفیت اینترنت باشد، اما گویا نمایندگان سوال کننده دلواپسی عجیب و متفاوتی داشتند. طراحان سوال از وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات، دلایل توسعه شبکه و پهنای باند اینترنت توسط این وزارتخانه بدون پیوست فرهنگی و قبل از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و بی توجهی به ظرفیت های داخلی کشور را جویا شدند و عنوان کردند به چه علت ضوابط بهره برداری از اینترنت تلفن همراه ابلاغ نشده است؟ به عبارت دیگر گلایه های نمایندگان مجلس به طور کامل خلاف چیزی که قابل تصور بود، مطرح شد”.(لینک)

 همزمان با این افت شدید سرعت، رتبه جهانی ایران در زمینه سرعت اینترنت نیز منتشر شده و این کشور طبق معمول درقصر جدول شاخص های جهانی قرار گرفته است.
سایت صدای اقتصاد در اینباره نوشته است: “ایران همچنان در لیست بدترین کشورها به لحاظ سرعت اینترنت قرار داریم.
طبق آخرین گزارش های منتشر شده از وضعیت این شاخص که به نوعی با وضعیت توسعه یافتگی کشورها مرتبط است، سرعت اینترنت در ایران پایین و همتراز با کشورهایی همچون افغانستان و ازبکستان است. براین اساس در سال ۲۰۱۴ ایران در رتبه ۱۶۹ جهان از لحاظ سرعت اینترنت قرار گرفت. طبق گزارش موسسه آکامای تکنولوژی، کره جنوبی بالا‌ترین سرعت اینترنت را در سال گذشته میلادی داشته است. در حالیکه متوسط سرعت جهانی اینترنت حدود ۹.۳ مگابایت، سال گذشته سرعت اینترنت در کره جنوبی ۳.۲۵ مگابایت بر ثانیه بوده است”.(لینک)