شرکت در انتخابات با نام مهدی کروبی

نویسنده
فیروزه متین

» برگزاری همایش حزب "اعتماد ملی"

در حالی که رهبران جنبش سبز از جمله مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی بیش از ۳ سال است که در حصر خانگی به سر می برند و تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار دارند، گردانندگان فعلی این حزب همایشی را از سوی شاخه جوانان در تهران و در موسسه الهادی، وابسته به هادی غفاری و با حضور محمدرضا عارف و پیام محمد خاتمی برگزار و طی آن وفاداری خود به قانون و نظام سیاسی حاکم بر ایران را اعلام کردند؛

اقدامی که به اعتقاد آگاهان با انگیزه های انتخاباتی صورت گرفته و معلوم نیست که شخص مهدی کروبی تا چه میزان با این اقدام همدلی داشته باشد.

برگزاری این همایش، آنهم در شرایطی که فعالیت دیگر احزاب سیاسی اصلاح طلب از جمله جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به دلیل نقش داشتن در “فتنه ۸۸” غیر ممکن است، با واکنش هایی از سوی منتقدان جریان اصلاح طلبان حکومتی در فضای مجازی مواجه شده است.

در همین حال، سایت اعتدال گرای آفتاب در گزارشی از برگزاری ناگهانی این همایش نوشته است: “همایش حزب اعتماد ملی با عنوان «امتداد اعتماد» در سالن اجتماعات موسسه الهادی برگزار شد، همایشی که حواشی و متن زیادی دارد. این همایش با قرائت پیام سید محمد خاتمی رسما آغاز شد و چهره هایی چون دکتر محمدرضا عارف، رسول منتجب نیا، مصطفی کواکبیان، علیرضا محجوب، محسن رهامی، الیاس حضرتی و… در آن حضور داشتند.پس از قرائت پیام خاتمی، حجت الاسلام والمسلمین رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی یه ایراد سخنرانی پرداخت و پس از وی محسن رهامی پشت تریبون قرار گرفت. در این مراسم کلیپی از حضرت امام خمینی،مقام معظم رهبری، شهید دکتر بهشتی، مرحوم آیت الله طالقانی،شهید مطهری، دکتر مصدق،شهیدان همت و باکری، آیت الله منتظری، سید محمد خاتمی، مهدی کروبی،میرحسین موسوی، دکتر حسن روحانی پخش شد که تشویق اعضا را به دنبال داشت”.

محسن رهامی اما انگیزه اصلی برپایی این همایش را اعلام کرده و گفته: “حزب وظیفه مشارکت مردم در قدرت را دارد. ما درسال۹۲ تجربه خوبی داشتیم تا شکست تاریخی ۸۴را تکرار نکنیم. شکست سال ۸۴ یک تجربه تاریخی بود و باعث شد جامعه به دست کسانی بیفتد که لیاقت آن را نداشتند”.

الیاس حضرتی از اعضای حزب اعتماد ملی و مدیرمسئول روزنامه اعتماد هم گفته است: “ما دنبال برگشتن کشور روی ریل درست هستیم، باید برگردیم به نهج البلاغه و برای توانمند ساختن جامعه به صورت درست تلاش کنیم که راه آن از طریق تحزب، رسانه های آزاد و توسعه سیاسی است”.

سایت بهارنیوز،نزدیک به محمدرضا عارف هم با انتشار یادداشتی درباره این همایش نوشته است: “جوانه‌های اصلاح‌طلبی که ۶ سال پشت زمستان سختی گرفتار آمده بودند، دیروز زیر نم نم باران پاییزی آرام آرام سربرآوردند و پلاک ۱۰۴۸ خیابان دماوند و موسسه الهادی میزبان نشستی بود که رنگ و بویی اصلاح‌طلبی داشت. نشست حزب اعتماد ملی، محل گردهمایی جوانان پرشوری بود که گویی دلشان برای چنین محافلی تنگ شده بود. دیروز بغض گلوی بسیاری از جوانان حاضر در نشست با طنین «یار دبستانی من» شکست، بغضی که ۶سال چنبره زده بود در گلوگاه حیات جوانان اصلاح طلب. حزب اعتماد ملی پس از زمستان‌ها، این پاییز بارانی را قدر شمرده و در غیاب دبیر کل در حصر خود، همایشی تحت عنوان امتداد اعتماد برگزار کرده بود”.

این سایت افزوده است: “کاش یک نفر از تصمیم گیران کشور در آن جلسه حضور داشت و با دیده ظرافت به همایش می نگریست آنگاه به خوبی در می یافت که جوانان حاضر در نشست با تشویق ها و عدم تشویق هایشان هنگام پخش تصاویر، هنگام سخنرانی ها، هنگام آوردن نام اشخاص، و هنگام دیدار با افراد، درس سیاست و جامعه شناسی می دهند، فریاد و تشویق با دیدند تصاویر مهندس مهدی بازرگان و آیت الله طالقانی و سکوت و عدم تشویق هنگام پخش تصویر برخی افراد، هجوم و ابراز احساسات در برخورد با شخصیت هایی چون دکتر عارف و تشویق‌های بی امان نام های محصورین، بهترین نظرسنجی محبوبیت می تواند باشد”.

البته این سایت در پایان نوشته است که “جوانان نشست حزب اعتماد ملی شاید نماینده همه جوانان ایران نباشند”.

گفتنی ست محمدرضا عارف که از جمله چهره های تازه مطرح شده در میان اصلاح طلبان است، پس از کناره گیری در انتخابات سال ۹۲، بارها بر علاقه خود برای کسب کرسی در مجلس تاکید کرده است.

این همایش در حالی برگزار شده که در ابتدای امسال نیز زمزمه هایی برای بازگشتن حزب اعتماد ملی به عرصه فعالیت در چارچوب حکومت اسلامی مطرح شده بود، اما محمدرضا حق شناس از اعضای این حزب اعلام کرده بود که علاوه بر فشارهای حکومتی، در درون حزب نیز بر سر مسئله حصر دبیرکل دو دستگی وجود دارد؛ دودستگی ای که به نظر می رسد اکنون به نفع علاقه مندان به بازگشت به چارچوب های نظام یکسره شده است.

گردهمایی اعضای حزب اعتماد ملی در غیاب دبیرکل محصور برای بازگشت به قدرت تا کنون تنها با واکنش علی فلاحیان مواجه شده که درباره راه اندازی این همایش گفته است: “نسبت به مباحثی که در این همایش صورت گرفته اشرافی ندارم اما افراد مختلف در کشور باید در خصوص فتنه ۸۸ تابع نظر شورای عالی امنیت ملی باشند. اگر این همایش طبق قانون برگزار شده نمی‌توان به آن لفظ فتنه را اطلاق کرد. اما به هر حال اسامی کسانی در این همایش مطرح شده که در فتنه ۸۸ حضور داشته‌اند. افراد مختلف در کشور باید درباره فتنه ۸۸ تابع نظر شورای عالی امنیت ملی باشند”.