قدرت شیعه به ملاقات قدرت سنی

نویسنده

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران روز شنبه اولین سفر رسمی خود را به عربستان سعودی، متحد آمریکا که سعی دارد مانع نفوذ بیشتر ایران در لبنان و عراق شود، شروع کرد.

تهران از سوی دیگر تحت فشار است که برنامه هسته ای خود را، که به زعم کشور های غرب به منظور دستیابی به سلاح هسته ای است، متوقف سازد. ریاض نیزاز این بابت به ایران سوء ظن دارد.

رادیوی رسمی ایران گفت احمدی نژاد با مقامات سعودی از جمله ملک عبدالله ملاقات خواهد داشت و در باره “تغییرات منطقه و دنیای اسلام و نیز روابط دو جانبه و وضعیت خاور میانه و برنامه هسهت ای ایران” مذاکره خواهد داشت. بنا به گفته این رادیو منوچهر متکی وزیر خارجه و تعدادی از مقامات دولتی بلند پایه وی را در این سفر همراهی می کنند. قبلا گفته شده بود احمدی نژاد تا روز یکشنبه در عربستان خواهد ماند.

ریاض ایران را متهم کرده است که از شبه نظامیان شیعه و نیز از کشتار سنی های عراق حمایت می کند و حتی تهدید کرده بود که در صورت خطر بیش تر برای سنی ها در عراق نیرو پیاده می کند.

عربستان سعودی به عنوان قدرت اصلی در میان سنی ها و سایر متحدان آمریکا در میان اعراب همگی از اسلام شیعه ایران و نفوذ آن درمنطقه نگران هستند. آن ها از حمایت ایران از حزب الله لبنان در تقابلش با دولت فواد سینیوره مورد حمایت آمریکا نیز خوشنود نیستند.

مقامات سعودی و ایرانی تا کنون چندین بار بین حزب الله لبنان که مورد حمایت سوریه نیز هست و دولت سینیوره میانجی گری کرده اند.

نیویورک تایمز، 3 مارس