عواقب حمله به ایران

نویسنده

dovilpan_b.jpg

دومینیک دوویلپن، نخست وزیر فرانسه، روز گذشته طی مصاحبه ای مجدداً تأکید کرد که “حمله نظامی علیه ایران عواقبی درپی خواهد داشت که به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست و در کل منطقه خاورمیانه بی ثباتی شدیدی را رقم خواهد زد”.

دوویلپن به روزنامه عربی الحیاة در لندن، اظهار داشت: “باید شفاف باشیم. یک مداخله نظامی برای فرانسه راه حل مناسبی به شمار نمی رود. به علاوه باید اضافه کنم که حمله نظامی علیه ایران عواقب پیش بینی ناپذیری را به همراه خواهد داشت و در کل منطقه نیز ایجاد بی ثباتی خواهد کرد. ما باید یک راه حل سیاسی برای این بحران پیدا کنیم.”

او بار دیگر با اشاره به اینکه تهران باید نسبت به تعلیق فعالیت های غنی سازی با جامعه بین الملل همکاری کند افزود: “هدف ما یافتن یک راه حل ازطریق مذاکره و در چارچوب یک سیستم چند جانبه است.”

این درحالی است که دیک چنی، معاون رییس جمهور امریکا، اخیراً اعلام کرد “هنوز تمامی گزینه ها بر روی میز باقی مانده و باید از این اشتباه بزرگ که ایران به بمب هسته ای دست یابد جلوگیری کرد.” ژنرال پیتر پیس، بالاترین مقام نظامی امریکا نیز این مسأله را که “ایالات متحده خود را آماده حمله هوایی علیه ایران می کند” قاطعانه تکذیب نمود.

ازطرف دیگر، آقای دوویلپن خاطرنشان کرد که “فرانسه با اعزام نکردن نماینده خود به ایران به هیچ وجه عقب نشینی نکرده”. وی در این مورد گفت: “شرایط چنین بازدیدی هنوز مهیا نشده است.” وی همچنین از جامعه بین الملل خواست از هرگونه “ساده انگاری” نسبت به روابط بین شیعه و سنی در خاورمیانه پرهیز کنند.

وی سپس اظهار داشت: “درک «تهدید شیعه» که پرچم آن در گذشته توسط برخی از کشورها به اهتزاز در آمده بود، امروز به یک واقعیت سیاسی و اجتماعی تبدیل شده است: جوامع شیعه، به ویژه در خلیج فارس، از مدت ها قبل به منطق و هویت ملی خود آگاه شده اند.”

رییس دولت فرانسه در پایان خاطرنشان کرد: “نباید با محاسبات اشتباه و ناشیگری شرایطی را خلق کنیم که جوامع به یک رویارویی واقعی وارد شوند؛ رویارویی که به واقع نمی توان ابعاد و عواقب آن را پیش بینی کرد.”

ازطرف دیگر، فیلیپ دوست بلازی وزیر امور خارجه فرانسه روز جمعه در ارتباط با پرونده هسته ای ایران اعلام کرد: “گروه شش کشور کاملاً درخصوص تصویب یک قطعنامه جدید در شورای امنیت با یکدیگر توافق نظر دارند.”

او به مطبوعات اظهار داشت: “روز پنج شنبه به دنبال یک کنفرانس تلفنی بین مقامات عالی رتبه، گروه شش کشور در گام بعدی شورای امنیت به توافق نظر کامل رسیده اند.” وی دراین خصوص خاطرنشان کرد: “براساس مفاد قطعنامه 1737، از این پس باید به سوی یک قطعنامه جدید مطابق با ماده 41 از فصل هفتم منشور سازمان ملل گام برداشت.”

شورای امنیت در چارچوب این ماده می تواند تمامی تدابیر لازم غیر از تدابیر نظامی را اتخاذ نماید تا بدین طریق به قطعنامه های خود اعتبار بخشد. وزیر امور خارجه در پایان افزود: “سران سیاسی مفاد احتمالی قطعنامه جدید را به صورت کلی اعلام کرده اند.”

مخالفت کلینتون

بیل کلینتون، رییس جمهور سابق ایالات متحده، طی سخنرانی روز جمعه خود در دانشگاه کانزاس اعلام کرد با عملیات نظامی امریکا علیه ایران مخالف است. وی با اشاره به اینکه تحریم و مجازات، بسیار مؤثرتر از اعمال زور و خشونت خواهد بود خاطرنشان کرد: “باید با مقامات ایرانی مذاکره کنیم. حمله و مداخله نظامی مقوله دیگری است.”

وی در ادامه افزود: “ایالات متحده اطمینان ندارد که حمله نظامی بتواند برنامه هسته ای ایران را ازبین ببرد. ولی برعکس، اعمال تحریم و مجازات می تواند تأثیر خاصی بر نحوه عملکرد سران مذهبی که ایران را کنترل می کنند داشته باشد.”

ازطرف دیگر، رییس جمهور پیشین دموکرات امریکا خاطرنشان کرد: “جمعیت عراق یک سوم جمعیت ایران است، ولی درحال حاضر ارتش امریکا را دچار مشکلات بسیاری کرده. به علاوه نباید فراموش کرد که دو سوم جمعیت ایران خواستار یک حکومت میانه رو هستند.”

مترجم: علی جواهری