مشاور رسانه ای احمدی نژاد؛ نگران ارزش قلم

نویسنده
آرش معتمد

» فارس نظامی است، قلم شریعتمداری آلوده

در ادامه نبرد رسانه های اصولگرا باهم، مدیرعامل ایرنا با انتشار یادداشتی، حسین شریعتمداری را به “آلودگی قلم” متهم کرد و نوشت او برای “بی حیثیت” کردن افراد از شیوه های مذموم سود می جوید. نوک پیکان حملات علی اکبر جوانفکر همچنین متوجه خبرگزاری فارس هم شد که  به گفته وی توسط  “یک نهاد نظامی” اداره می شود.

“قلم را به گناه آلوده نکنید.” این نصیحت مدیر عامل خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت، به مدیر مسئول نشریه کیهان است. علی اکبر جوانفکر با انتشار مطلبی در وب سایت شخصی خود، در واکنش به حملات روزنامه کیهان و همچنین خبرگزاری فارس، مطالب آن ها را تخریب  یک مدیر نظام جمهوری اسلامی خوانده است.این رسانه ها با به کار بردن صفت هایی چون “ کودتاچی، سرسپرده به آقای مشایی، گزافه گو، عامل تحرکات سخیف، غیرحرفه ای، آمیخته به خبط و تملق، مدعی پیروی از ولایت فقیه”، مشاور رسانه ای محمود احمدی نژاد را مورد حمله قرار داده بودند.

پرسش دردسر ساز

علی اکبر جوانفکر روز شنبه در مصاحبه با روزنامه شرق، در واکنش به ادعای رسانه های اصولگرا و منتقد دولت که محمود احمدی نژاد را به نادیده گرفتن “حکم حکومتی” آیت الله علی خامنه ای متهم کرده اند، پرسیده بود :” این حکم حکومتی کجاست و چگونه به دست رسانه های منتشر کننده آن رسیده است؟ “
همین جمله باعث شد تا  روزنامه کیهان در شماره روز دوشنبه  بنویسد که مدیر خبرگزاری ایرنا وجود حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب درباره ابقای وزیر اطلاعات را “انکار” کرده است. این نشریه با معرفی جوانفکر به عنوان فردی که  در تملق گویی برای رئیس دفتر رئیس جمهور و توجیه های عجیب و غریب تحرکات جریان انحرافی مسبوق به سابقه است، تصریح کرد :“این اظهارات گزافه در حالی است که متن حکم حضرت آیت الله خامنه ای خطاب به وزیر اطلاعات در تاریخ 30 فروردین 1390 منتشر و توسط حجت الاسلام والمسلمین مصلحی در جمع اعضای وزارت اطلاعات قرائت شد.”

خبرگزاری فارس نیز با انتقاد از مصاحبه وی، جوانفکر را فردی توصیف کرد که  پیش از این به دلیل برخی عملکردها و موضع‌گیری‌هایش با “تمسخر” برخی رسانه‌های اصولگرا مواجه شده است.

 

خبرگزاری “ِنهاد نظامی”

حالا جوانفکر با متهم کردن این دو رسانه راست گرا به “شتاب زدگی”، از ابتلای آن ها به  “ابتذال اخلاقی” می گوید: “ چگونه ممکن است یک رسانه خبری، آنهم در قامت روزنامه با سابقه ای مانند کیهان یا سایت فارس که از بودجه عمومی کشور ارتزاق می کنند، تا این حد به ابتذال اخلاقی مبتلا شده و علیه حیثیت افراد حریم شکنی می کنند.”

او در همین ارتباط می پرسد: “به راستی مجوز انجام چنین رفتاری، از کجا به دست آنها رسیده است؟ “

گفتنی است حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، نماینده آیت الله علی خامنه ای در این رسانه است.

 جوانفکر در پاسخ به یکی از نظر دهندگان وب سایت خود که از وی خواسته بگوید فارس زیر نظر کدام نهاد اداره می شود پاسخ داده است: “یک نهاد نظامی”.

  نهاد نظامی مورد اشاره جوانفکر، سپاه پاسداران است؛ و این برای نخستین بار است که یک  عضو دولت به طور رسمی اعلام می کند خبرگزاری فارس متعلق به نظامیان است.
مشاور رسانه ای محمود احمدی نژاد، در توضیح مصاحبه خود با روزنامه شرق به تناقض میان تاریخ انتشار حکم حکومتی در رسانه ها و تاریخ امضای آن توسط رهبر جمهوری اسلامی اشاره می کند: “ آنها بهتر است به جای فرار از حقیقت، فرافکنی و هوچی گری، با شفافیت به این سووال پاسخ دهند که چگونه ممکن است حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب روز سه شنبه سی ام فروردین ماه صادر شده باشد و آنها روز یک شنبه ۲۸ فروردین ماه آن را منتشر کرده باشند؟! “

 

کیهان: آسمان ریسمان می بافند

 روزنامه کیهان هفته پیش با انتشار مطلبی تحت عنوان “این همه آسمان و ریسمان برای چیست؟” نسبت به یکی از یادداشت های جوانفکر که از “شکستن قلب” محمود احمدی نژاد خبر داده بود واکنش نشان داد. کیهان با  ابراز تاسف از “آسمان ریسمان کردن های کودکانه مشاور رسانه ای دولت”، او را به حمایت از جریان انحرافی متهم کرده و نوشته بود: “آقای جوانفکر به بهانه دفاع از رئیس جمهور محترم، همه تلاش خود را برای تبرئه یک جریان انحرافی به کار گرفته است، یعنی باز هم آقای احمدی نژاد را برای جریان انحرافی یاد شده هزینه کرده است.”

نبرد رسانه های اصولگرا پس از آن اوج گرفت که در آخرین روزهای ماه گذشته محمود احمدی نژاد  حیدر مصلحی وزیر اطلاعات را برکنار کرد و این کار با واکنش آیت الله علی خامنه ای مواجه شد. رهبر جمهوری اسلامی با صدور حکمی به  رئیس دولت مستقر دستور داد  مصلحی در وزارت اطلاعا ت بماند. همین امر باعث شد محمود احمدی نژاد برای نزدیک به دوهفته در جلسات دولت شرکت نکند تا خشم خود را نسبت به حکم رهبر جمهوری اسلامی نشان داده باشد؛قهری که واکنش بسیاری از رسانه های اصولگرا علیه محمود احمدی نژاد رابرانگیخت و این بهانه ای بود برای مدیر عامل ایرنا که شرح حال احمدی نژاد پس از این حملات را چنین بازگو کند :” گویا خاری در گلویش فرو رفته است. نه می تواند آن را فرو برد و نه می تواند آن را برون کشد. از توهین های ناجوانمردانه ای که به نام دفاع از دین و انقلاب نثارش کرده اند، دلش به درد آمده است. قلبش را شکسته اند. می گوید که پس از سال ها نوکری مردم و حرکت بر مدار ولایت، به ضدیت با انقلاب و رهبری متهم شده است. همکارانش را فراماسونر و منحرف خوانده اند.”

به نوشته جوانفکر این شرایط باعث شده بود تا رئیس دولت دهم که از سوی جنبش سبز  به کودتای انتخاباتی متهم است، “زانوی غم” بغل کند.اما  روزنامه کیهان این دفاعیه جوانفکر از رئیس خود را در راستای پشتیبانی از “جریان انحرافی” برای “دست و پا کردن کلاهی از این نمط” توصیف کرد.

رسانه های منتقد محمود احمدی نژاد، عبارت “جریان انحرافی” را برای معرفی حلقه سیاسی نزدیک به رئیس دولت دهم به کار می برند ومی گویند اسفندیار رحیم مشایی در راس این جریان است.

 

شریعتمداری به بیراهه می رود

اما در پاسخ به  حملات بی مهابای کیهان  به نزدیکان رئیس دولت مستقر، علی اکبر جوانفکر در آخرین یادداشت خود”برادرانه” به مدیر مسئول کیهان توصیه کرد از بی حیثیت کردن افراد با روش های مذموم دست بردارد: “ این بیراهه ای که شما در پیش گرفته اید، به خسران و تباهی منتهی می شود و در آینده از شما به نیکی یاد نخواهد شد. ارزش قلم را پاس بدارید و آن را به گناه آلوده نکنید. “

 

ایرنا و عزل مصلحی

علی اکبر جوانفکر اواسط زمستان سال 88 با حکم محمود احمدی نژاد به عنوان مدیرعامل سازمان خبرگزاری ایران ـایرنا-ـ منصوب شد.  در هفته های اخیر، به جز یادداشت های شخصی وی در وب سایتش، نحوه پوشش اخبار، به ویژه خبر عزل مصلحی و نقض آن توسط آیت الله خامنه ای، در ایرنا انتقاد های بسیاری را علیه وی برانگیخته است. ایرنا 29 فروردین با انتشار خبری به طور تلویحی ابلاغ دستور رهبر جمهوری اسلامی به رئیس دولت را رد کرد و نوشت: “عوامل پشت پرده این ماجرا که مدیریت فضای رسانه ای را تحت کنترل خود دارند، به صورت فراگیری در محافل رسانه ای شایع کرده اند که نظر مخالف مقام معظم رهبری درخصوص کناره گیری آقای مصلحی به رئیس جمهور ابلاغ شده است.”

 

پیش دستی در انتشار سخنان خامنه ای

اندک زمانی پس از آن، سوم اردیبهشت، رسانه تحت نظر علی اکبر جوانفکر  توسط پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای مورد نکوهش قرار گرفت. ماجرا از این قرار بود که  این خبرگزاری پیش از آنکه این پایگاه اطلاع رسانی خبر سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی در شهر شیراز را منتشر کند، راسا اقدام به انتشار گزینشی بخشی از مواضع رهبر جمهوری اسلامی  کرد. حال آنکه بر اساس یک سنت رسانه ای در کشور، خبرگزاری ها و سایت ها و نشریات خبری موظف اند تنها پس از انتشار اخبار کامل آیت الله خامنه ای توسط دفتر وی، اقدام به انتشار آن بکنند.

علی اکبر جوانفکر پس از انتشاربیانیه انتقادی پایگاه اطلاع رسانه ای دفتر رهبر جمهوری اسلامی، ضمن انتشار توضیحاتی در ایرنا با تأکید بر تعهد این خبرگزاری به اجتناب از شبهه افکنی، از کارکنان این خبرگزاری خواست که “هوشمندانه تر” عمل کنند.

 

برش عکس

گفتنی است در آخرین مورد، خبرگزاری دولت، مبادرت به برش عکسی از آیت الله خامنه ای کرد. در تصویر اصلی رهبر جمهوری اسلامی در حال خوش و بش با آیت الله هاشمی شاهرودی است و محمود احمدی نژاد در میانه این عکس قرار دارد اما ایرنا با حذف صورت رئیس سابق قوه قضائیه از عکس، چنین وانمود کرده که رهبر جمهوری اسلامی در حال احوال پرسی با رئیس دولت است.