تولد خامنه‌ای؛ از نان و کشمش شروع شد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» رهبری که تاریخ تولدش اشتباهی است

۲۴ تیرماه (دیروز) در حالی به عنوان روز تولد رهبر جمهوری اسلامی اعلام شده که خود او اعلام کرده تولدش در روز دیگری اتفاق افتاده است. منابع رسمی جمهوری اسلامی، روز ۲۴ تیرماه سال ۱۳۱۸ را به عنوان روز تولد سیدعلی خامنه ای اعلام کرده اند، در کارت ملی و شناسنامه وی نیز همین تاریخ درج شده اما آنگونه که حسین شریعتمداری به نقل از خود او خبر داده، تولد خامنه ای اساسا در تیرماه نیست!

سایت جهان روز گذشته خبری را منتشر کرد که بر اساس آن، رهبر جمهوری اسلامی پس از شنیدن خبری مبنی بر برپایی جشن تولد برای او در یکی از استان های کشور، “به شدت از این اقدام و صرف بودجه و وقت برای آن گلایه” کرده است.

مطلبی که سایت جهان بدون منبع آن را منتشر کرده، دقیقا همان خبری است که در مردادماه ۱۳۸۶ به قلم حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان درج شده بود.

نماینده ولی فقیه در آن هنگام در این روزنامه نوشته بود: “روز ۲۴ تیرماه که از راه می رسد خیل عظیمی از شیفتگان و ارادتمندان «آقا» فرارسیدن این روز را به عنوان روز تولد رهبر معظم انقلاب به یکدیگر تبریک می گویند و همه ساله جماعت انبوهی که تازه از مناسبت این روز باخبر شده اند بر این خیل عظیم افزوده می شود.”

به نوشته شریعتمداری،اما “خبر راست” درباره تولد رهبر جمهوری اسلامی این است که “تولد آقا در تیرماه نیست”.

مدیرمسئول روزنامه کیهان افزوده بود که “اولین بار که شماری از شیفتگان آقا با ارسال سبدهای گل و نامه های محبت آمیز سالروز تولد ایشان را تبریک گفتند، آقا در پاسخ آنان سخنی فرمودند که واگویه آن دشوار است و بیم جسارت می رود.”

شریعتمداری سپس نوشته بود که رهبر جمهوری اسلامی، این سخن را “چند سال پیش وقتی برای اولین بار سبدهای گل و نامه های تبریک میلاد آقا به ایشان رسید”، در چند کلمه خطاب به یکی از نزدیکان خویش نوشته بود: “اولاً، مولود این حقیر در تیرماه نیست و ثانیاً؛ من و روز تولدم ارزش این محبت ها را نداریم و اینها موجب شرمندگی من است، در عین حال لازم است از همه آنها تشکر شود.”

او با تاکید بر اینکه “ولادت آقا در تیرماه نیست”، به نقل از خامنه ای نوشته بود: “این کار [گرفتن جشن تولد] غلط است، این تولد و امثال آن هیچ جشنی ندارد، برگزارکنندگان مسئول وقت و عمر و اموالی هستند که در این کار صرف و ضایع می شود. من از کسی که برای تولد من جشن می گیرد به هیچ وجه متشکر نمی شوم و او را مسئول زیان های این کار هم می شناسم.”

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان تاکید کرده بود که این اظهارات به نقل از علی خامنه ای را “به وثوق” شنیده است.

 

شکر نعمت و کفر نعمت

اما حتی در این اظهارات مخفیانه هم که حسین شریعتمداری از رهبر جمهوری اسلامی علنی کرداثری از تاریخ دقیق تولد خامنه ای در دست نیست. حتی در بخش زندگی نامه سایت رسمی دفتر خامنه ای نیز تنها آمده که وی متولد سال ۱۳۱۸ شمسی یا ۱۳۵۸قمری است.

در ابتدای این معرفی نامه آمده است که او “دومین پسر خانواده بود و زندگی مرحوم سید جواد خامنه‌ای [پدر سیدعلی خامنه ای] هم مانند بیشتر روحانیون و مدرسان علوم دینی، بسیار ساده”.

به نقل از علی خامنه ای هم آمده: “پدرم روحانی معروفی بود، اما خیلی پارسا و گوشه‌گیر. زندگی ما به‌سختی می‌گذشت. من یادم هست شب‌هایی اتفاق می‌افتاد که در منزل ما شام نبود. مادرم با زحمت برای ما شام تهیه می‌کرد. آن شام هم نان و کشمش بود.”

اما سایت رجانیوز در ۲۹ فروردین سال ۱۳۸۹ نوشت که روز دقیق تولد رهبر جمهوری اسلامی همین روز یعنی ۲۹ فروردین اما در سال ۱۳۱۸ است.

نویسنده این مطلب که از جمله نویسندگان سایت رسمی دفتر علی خامنه ای است، به نقل از “یکی از عشاق” رهبر جمهوری اسلامی نوشت که او “در یکی از کتب منتشره از سوی انتشارات قدر ولایت” متوجه می شود که تاریخ قمری صحیح تولد رهبر جمهوری اسلامی، ۲۸ صفر ۱۳۵۸ هجری قمری است.

او “با پیگیری از مرکز تقویم موسسه فیزیک دانشگاه تهران آن تاریخ را با تقویم شمسی تطبیق داده و در می‌یابد ایشان چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۱۸ متولد گردیده‌اند.”

این مطب سپس به گزارش چند سال پیش کیهان درباره اعتراض خامنه ای به برگزاری جشن تولد برای وی در برخی مناطق کشور اشاره کرد و افزود: “این اعتراض ایشان اما به برگزاری جشن بوده است و این منعی بر شناخت دقیق تاریخ تولدشان ندارد.”

رجانیوز در ادامه با اشاره به برخی اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در اعتراض به “اهمال در ثبت تاریخ شخصیت‌های برجسته” نوشت: “وقتی رهبر یک کشور برای جبران خلا تاریخ نگاری خود دست به کار می شود و چنین به تدوین تاریخ تولد و وفات و… چهره‌های سرشناس آن اهتمام دارد، آیا به جا نیست ما نیز حداقل در تعیین تاریخ تولد نائب امام زمانمان دقت نماییم؟”

نویسنده سپس این پرسش را طرح کرد که “اگر ایشان برای پرهیز از اسراف از یک سو و به جهت ورع و تقوایشان به برگزاری جشن‌ برای تولدشان و ارسال سبد گل معترض بوده‌اند، آیا باید به بهانه این دستور ایشان، در باز شناخت رهبرمان نیز در چنین مناسبت‌هایی و معرفی ایشان که بخشی درخشان در تاریخ ایران و اسلام است، کوتاهی کنیم؟”

او در پاسخ به این پرسش خود ابراز امیدواری کرد که “این همت آن عاشق ولایت در استخراج تاریخ دقیق تولد معظم له، سرآغازی برای بزرگداشتی نیکو و در چهارچوب صحیح از این نعمت بی مانند الهی باشد که شکر نعمت مایه فزونی و کفران مایه افسوس خواهد گشت.”