تاکتیک جدید؛ جیش العدل تغییر رویه می دهد؟

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» سپاه: در حمله سراوان ۱ نفر کشته و ۳ نفر زخمی شدند

سرتیپ رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اعلام کرد در درگیری نیروهای سپاه پاسداران و گروه مسلح جیش‌العدل در سراوان، یک پاسدار این نهاد کشته و دو بسیجی نیز زخمی شده‌اند.

وقوع درگیری نظامی مجدد بعد از گذشت حدود شش‌ماه میان گروه مسلح جیش العدل و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بار دیگر استان سیستان و بلوچستان را به کانون توجه رسانه‌ها و ناظران سیاسی تبدیل کرده است.

 فعالان بلوچ در مصابه با روز می‌گویند نام‌گذاری عملیات دو روز گذشته به نام عبدالرئوف ریگی، رهبر کشته شده جیش‌النصر، از سوی جیش العدل (گروه رقیب) نشان می‌دهد که بر خلاف آنچه نهادهای امنیتی می‌گویند، این دو گروه درگیر اخلافات داخلی نیستند و حتی به نوعی نیز در تاکتیک های گذشته خود نیز بازنگری کرده‌اند.

روابط عمومی سپاه پاسداران اعلام کرد روز سه‌شنبه، ۱۸ شهریور ماه حمله “اشرار و تروریست‌ها” به یک پاسگاه نظامی در سراوان را خنثی کرده است.

 جیش‌العدل نیز با انتشار بیانیه‌ای، ضمن تائید حمله به این پاسگاه، مدعی شده دو تانک سپاه را از بین برده و بیش از ده نفر را کشته است، اما سخنگوی سپاه تنها کشته شدن یک نفر و زخمی شدن دو “بسیجی” را تائید کرده است.

جیش العدل، از گروه‌های مسلح سنی‌مذهب که می‌گوید برای حقوق بلوچهای ایران می‌جنگد، در بیانیه اخیر خود گفته که عملیات سراوان را در راستای انتقام خون “عبدالرئوف ریگی” انجام داده است.

عبدالرئوف ریگی، رهبر گروه جیش النصر که در پی اختلافات بر سر مرزبانان ربوده شده ایرانی از گروه جیش العدل انشعاب کرده بود مدتی پیش در پاکستان به قتل رسید.

رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه، حمله اخیر جیش‌العدل را به اختلافات داخلی این گروه نسبت داده و گفته است: “آنها بعد از کشته شدن یکی از سرانشان به دلیل اختلافات داخلی به دنبال ابراز وجود در عرصه افکار عمومی بودند.”

با این حال عبدالستار دوشوکی، تحلیگر مسائل بلوچ‌ها و اهل سنت ایران به روز می‌گوید، عملیات اخیر جیش‌العدل که در انتقام عبدالرئوف ریگی انجام شده، ادعای اختلافات داخلی را که از سوی سپاه مطرح شده با تردید روبرو می‌کند.

به گفته رئیس مرکز مطالعاعت بلوچستان در لندن “به نظر می‌رسد جیش العدل با این حمله در نظر داشته نشان دهد بر خلاف آنچه سپاه می‌گوید با جیش النصر تعامل دارند و شاید به سمت نوعی اتحاد مجدد می‌روند.”

عبدالرئوف ریگی، سخنگوی سابق گروه جیش‌العدل، حدود سه ماه پیش و پس از ماجرای ربوده شدن مرزبانان ایرانی و به دنبال اختلافات درونی بر سر اعدام گروهبان دانایی‌فر از این گروه جدا شد و فعالیت مسلحانه خود را در مخالفت با جمهوری اسلامی و در قالب گروه جدیدی به نام جیش‌النصر از سر گرفت.

ریگی، پس از ماجرای ربوده‌شدن مرزبانان ایرانی با حضور در برخی از رسانه‌ها، از جمله در مصاحبه ای با روز، سعی کرد ضمن گرفتن فاصله از جیش‌العدل و طرح اختلافات با این گروه، تصویر مسالمت‌جویانه‌تری از فعالیت گرو‌ه‌های مسلح بلوچ‌های ایران ارائه دهد.

به گفته عبدالستار دوشوکی “بعد از گروگانگیری جیش‌العدل، عبدالرئوف ریگی در جایگاه سخنگوی این سازمان، و بعد رهبر جیش‌النصر، اعلام کرده بود که “تاکتیک‌ها و شیوه مبارازاتی خود را تغییر خواهند داد. به صورتی که از حمله به غیر نظامیان و عملیات انتحاری که مورد نفرت مردم بلوچ است خودداری کنند.”

در سالهای گذشته جیش‌العدل، جندالله و گروه‌های مشابه، بارها غیرنظامیان عمدتا شیعه‌مذهب در استان سیستان و بلوچستان را مورد حملات “انتحاری” قرار داده اند.

آقای دوشوکی می‌گوید با توجه به ویژگی‌ها و نحوه عملیات روز سه‌شنبه که در جریان آن یک پایگاه نظامی با مواد منفجره از راه دور مورد اصابت قرار گرفت، به نظر می‌رسد جیش العدل از عملیات انتحاری و حمله به اماکن و مردم غیر نظامی فاصله گرفته است.

استان سیستان و بلوچستان از جمله ناآرامترین استانهای ایران در سالهای گذشته بوده است.

در بیش از یک دهه گذشته در این منطقه درگیری‌های گسترده‌ای میان نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و گروه‌های معترض و مسلح بلوچ روی داده که منجر به کشته شدن ده‌ها نفر از دو طرف شده است.