پاسپورت اسرائیلی‌ جعلی بود

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» یک هفته پس از اعدام جمالی‌فشی

با گذشت یک هفته از اعلام اعدام مجید جمالی‌فشی٬ متهم به قتل مسعود علی‌محمدی٬ رسانه‌ها نوشته‌اند تصویری که از پاسپورت وی در تلویزیون جمهوری‌اسلامی پخش شده٬ جعلی بوده است.

تلویزیون جمهوری‌اسلامی چند روز پیش اقدام به پخش سخنانی از مجید جمالی‌فشی کرد که به ادعای مسوولان٬ ساعاتی پیش از اجرای حکم اعدام وی ضبط شده است.

نشریه تایمز با اشاره به این ماجرا نوشته است که صاحب عکس استفاده شده در پاسپورت مورد ادعای مقامات جمهوری‌اسلامی‌٬ به جای آنکه روبه‌رو را نگاه کند٬ به گوشه‌ای خیره شده است. این نوع از عکس‌ها برای استفاده در پاسپورت مورد قبول قرار نمی‌گیرند. در همین حال تاریخ صدور این پاسپورت٬ نیز سال ۲۰۰۳ است٬ زمانی که مجید جمالی فشی٬ تنها ۱۵ سال سن داشته است.

مساله دیگری که وجود دارد آن است که نمونه پاسپورت مجید جمالی‌فشی٬ از جمله نمونه‌هایی است که در سایت‌های توریستی و گردشگری٬ به عنوان نمونه پاسپورت اسراییلی وجود دارد و تمامی اطلاعات پاسپورت مجید جمالی فشی٬ با آن منطبق است.

بنا بر اعلام مسوولان جمهوری‌اسلامی٬ وی سه شنبه هفته گذشته به اتهام ترور مسعود علی‌محمدی در زندان اوین به دار آویخته شده است.

دادستانی تهران در بیانیه‌ای که به همین مناسبت صادر کرد٬ وی را “جاسوس موساد و عامل ترور شهید مسعود علیمحمدی، از دانشمندان هسته ای” نامید که “در جریان سفر به خارج، با عوامل سرویس امنیتی اسرائیل ارتباط برقرار کرده” و پس از چند بار دیدار با آنان در کشورهای مختلف، “در سفر به اسراییل تحت آموزش های نظامی و تروریستی قرار گرفته بود”.

مسعود علی‌محمدی که استاد فیزیک کوانتوم دانشگاه تهران بود، روز ۲۲ دی‌ماه ۸۸ هنگام بیرون آوردن اتومبیل‌اش از پارکینگ خانه خود در قیطریه در اثر انفجار بمبی کشته شد. پس از ترور علی‌محمدی مناقشاتی نیز درباره نگرش سیاسی وی به وجود آمد. مسوولان حکومتی از وی با عنوان یکی از حامیان سرسخت جمهوری‌اسلامی نام بردند٬ در حالی که هواداران جنبش سبز اقدام به انتشار بیانیه‌ای از سوی استادان دانشگاه در حمایت از میرحسین موسوی کردند که در آن نام علی‌محمدی نیز به چشم می‌خورد؛ اگرچه یکی از مسوولان دانشگاه تهران٬ گفته بود که وی هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نداشته است.

به گفته مقامات جمهوری‌اسلامی ترور وی به قصد جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای انجام شده٬ اما برخی رسانه‌های مخالف حکومت گفته‌اند که رشته تحصیلی وی مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای جمهوری‌اسلامی نبوده است.

دادستانی درباره نحوه ترور علی‌محمدی نوشته است: “پس از بازگشت به کشور، با تهیه مقدمات ارتکاب جنایت، نهایتا با بمب گذاری در یک دستگاه موتور سیکلت، این دانشمند هسته ای کشورمان را در برابر خانه اش به شهادت رساند”.

گفته می‌شود که متهم به تمامی اتهامات خود اعتراف کرده است و به دلیل “محاربه و افساد فی الارض به خاطر قتل مسعود علیمحمدی، همکاری با رژیم صهیونیستی و شبکه تروریستی موساد، تحصیل مال نامشروع به واسطه همکاری اطلاعاتی با رژیم صهیونیستی، تخریب اموال مسکونی ناشی از انفجار بمب و نگهداری مواد روانگردان به اعدام محکوم شد”.

وی همچنین در اعترافاتی که از تلویزیون جمهوری‌اسلامی پخش شد گفته بود که قصد داشته علاوه بر علی‌محمدی٬ پنج ترور دیگر نیز انجام دهد و برای ترور دانشمند هسته‌ای ایران در اسراییل آموزش دیده است.

پس از پخش اعترافات جمالی‌فشی٬ عکس‌هایی از وی منتشر شده بود که نشان می‌داد وی از جمله قهرمانان رشته کیک‌بوکسینگ بوده است. یک نشریه اسراییلی نیز همان زمان گفته بود که جمالی‌فشی از حامیان محمود احمدی‌نژاد در انتخابات و عضو سپاه پاسداران بوده است.

مسعود علی‌محمدی٬ تنها قربانی تروردانشمندان هسته‌ای ایران نبوده است. در سه سال گذشته علاوه بر علی‌محمدی٬ مجید شهریاری، داریوش رضایی نژاد و مصطفی احمدی روشن نیز مورد سوقصد گرفته و جان باخته‌اند. فریدون عباسی٬ رییس فعلی سازمان انرژی اتمی نیز از دیگر افرادی بود که گرچه مورد سوقصد قرار گرفت٬ اما زنده ماند.

پیش از این برخی رسانه‌های غربی، سازمان امنیت اسراییل٬ موساد را متهم به دست داشتن در ترورها کرده و گفته بودند این سازمان از کمک‌های سازمان مجاهدین خلق نیز در این زمینه استفاده کرده است.