وقتی متهمین میلیاردی با هم معامله می کنند

نویسنده
نازنین کامدار

» افزودن نام رحیمی به فهرست فساد خانه فاطمی

یک روز پس از آنکه غلامحسین محسنی اژه ای در مقام سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد نام محمدرضا رحیمی در فهرست متهمان پرونده فساد موسوم به “خانه فاطمی” نیست و موجب خشم رسانه های اصولگرای منتقد دولت شد، نماینده دادستان در دومین جلسه رسیدگی به این پرونده نام “م.ر” را نه به عنوان “معاون اول ریاست جمهوری” بلکه به عنوان “ریاست سابق دیوان محاسبات” در فهرست متهمان این پرونده اعلام کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری ایسنا، ذبیحی،نماینده دادستان تهران در دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد خانه فاطمی که دیروز برگزار شد، گفته است: “در ابتدای جلسه گذشته نام «م.ر» که در جلسه قبل برده شد مربوط به دوران ریاست دیوان محاسبات وقت بوده است و ربطی به سمت فعلی وی ندارد که بدین وسیله اصلاح می شود”.

تایید وجود نام رحیمی در فهرست متهمان پرونده فساد خانه فاطمی در حالیست که یک روز قبل از آن، محسنی اژه ای در کنفرانس خبری هفتگی خود به عنوان سخنگوی قوه قضاییه گفته بود: “فعلا همین متهمان فراخوانده شده اند و کیفرخواستشان صادر شده ولی برخی متهمان هنوز آزاد هستند و برای برخی هم هنوز کیفرخواست صادر نشده است و آقای رحیمی هم جزو متهمان این پرونده نیستند”.

خبرگزاری مهر نیز مشابه همین خبر را بازتاب داد اما در همان خبر موضع گیری قبلی اژه ای درباره رحیمی را نیز چنین یادآور شد: “این در حالیست که دادستان کل کشور در دی ماه 1387 در یک نشست خبری با بیان اینکه اتهاماتی متوجه معاون اول رییس جمهور است، گفته بود که وی باید به این اتهامات پاسخ دهد، اما این اتهام باید مثل هر پرونده دیگری رسیدگی شده و نتیجه آن مشخص شود”.

رئیس قوه قضاییه هم که پیش از این از سوی برخی رسانه های مستقل به “معامله” بر سر نتیجه این دادگاه متهم شده، روز گذشته در همین ارتباط اظهار کرد: “امیدوارم نتیجه این دادگاه و دادگاه بیمه عبرتی ماندگار برای همه کسانی شود که فکر می‌کنند می‌توانند با سوءاستفاده از مناصب و قدرت‌های اجرایی و با رانت‌های مختلف به مال و ثروت برسند و ملت بزرگوار باید بدانند که تبعیضی در رسیدگی به اتهامات متهمان فساد اقتصادی در هر رده و مقامی که باشند نداریم”.

سخنان محسنی اژه ای مبنی بر اینکه “آقای رحیمی جزو متهمان این پرونده نیستند “، واکنش رسانه های محافظه کار منتقد دولت به ویژه سایت های “الف” و “جهان نیوز” را برانگیخت.جهان نیوز در گزارشی با عنوان “ نام رحیمی با چه توجیهی از فهرست متهمان حذف شد؟”، چنین نوشت: “حذف نام یک مقام ارشد دولتی که وکلای ملت از او به عنوان «رئیس حلقه خانه فاطمی» یاد کردند و تقریبا غالب مسئولان قضایی از او به عنوان متهم اصلی «اختلاس بیمه ایران» نام برده اند از این پرونده، مهم ترین سئوالی است که این روزها افکار عمومی را به خود مشغول کرده و نیازمند پاسخ قاطعی از سوی مسئولان پرونده است”.

جهان نیوز با ذکر سابقه طرح شکایت علیه رحیمی در پرونده فساد خانه فاطمی، در گزارش خود به بررسی سخنان و شکایت های نادران و توکلی از وی پرداخته و افزوده است: “محسنی اژه ای، نادران، توکلی، زاکانی و نکونام تنها چهره های قضایی و تقنینی و نظارتی نبودند که رحیمی را به عنوان عضوی از دولتی که با شعار عدالت و مبارزه با فساد و رانتخواری بر سر کار آمد، متهم به ارتباط با شبکه فساد اقتصادی کردند بلکه حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی به عنوان یکی از اصلی ترین نهادهای نظارتی کشور در سخنانی اعلام کرده است که پرونده محمدرضا رحیمی توسط دادگاه در حال پیگیری است و البته به کنایه و نقد این نکته تلخ را هم متذکر شد که «تاکنون هیچ اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است». اکنون این سئوال پیش می آید که بر اساس چه استدلال و رایی فردی که به عنوان متهم مطرح و گفته شده اسناد زیادی برای ارتباط وی با یک پرونده و حتی اثبات دخالت وی در تخلفی صورت گرفته وجود دارد، بدون بررسی آن در دادگاه صالحه، از فهرست متهمان پرونده حذف شده است؟”

پیش از این سایت امروز، در گزارشی اتهام محمدرضا رحیمی در این پرونده را “ریاست حلقه خانه فاطمی” دانسته و افزوده بود: “یکی از بخش های پرونده فساد اقتصادی که در بین نمایندگان مطرح است، نقش الیاس محمودی و محمد رضا رحیمی در درست کردن پرونده بیمه عمر برای متوفیان بی نام و نشان بوده است. از این طریق آنها توانسته اند میلیارد ها تومان پول بابت اخذ بیمه عمر برای اجساد بی نام و نشان به دست آورند”.

بر اساس گزارشی که سایت اصلاح طلب امروز در سال 89 منتشر کرده بود، ماجرای فساد خانه فاطمی و نقش رحیمی در آن به دلیل تهدید احمدی نژاد به افشاگری درباره پرونده زمین خواری برادران لاریجانی دچار کش و قوس شده است.

این سایت با انتشار بخشی از سخنان محمود احمدی نژاد در سفر استانی اش به کرمانشاه مبنی بر وجود “فردی که در اطراف تهران 300 هکتار زمین خورده”،چنین نتیجه گرفته بود: “احمدی نژاد برخلاف همه بارهای گذشته در خصوص زمین خواری با نشانه دقیق صحبت می کند و از کسی می گوید که در اطراف تهران 300 هکتار از زمین های دولتی را تصرف کرده است، البته پیش از این نیز وی با ایما و اشاره در این مورد نکاتی را گفته بود.این شخص که احمدی نژاد همانند همیشه نامی از او نمی‎برد، محمد جواد اردشیرلاریجانی است و سئوال اینجاست که چرا احمدی نژاد نسبت به این قضیه که به گفته وی سالها پیش صورت گرفته امروز اعتراض کرده است؟ جواد لاریجانی همانگونه که احمدی نژاد می گوید سالها پیش اقدام به تصرف غیرقانونی زمین های عمومی نموده است. وی در روستای مبارکیه در بخش جواد آباد، شهرستان ورامین حدود 2500 هکتار از زمین های محلی که «زمین های روستا و زمین های منابع طبیعی» هستند را به تصرف خود در آورده و در این زمین ها 12 حلقه چاه غیر مجاز عمیق هم حفاری کرده است و با اعمال نفوذ اجازه نداده است که دولت های هشتم و نهم و دهم این زمین ها را به صاحبان واقعی آن که بیت المال است بازگردانند”.

این سایت افزوده بود: “سئوال اساسی که پیش می آید اینست که دلیل اعلام این ماجرا از سوی احمدی نژاد در مقطع فعلی چیست؟ واقعیت این است که احمدی نژاد با این عمل خود رسما با برادران لاریجانی وارد جنگ شده و به این ترتیب سعی دارد با دادن نشانه هایی آنان را وادار کند که از رسیدگی به پرونده معاون اول فاسد خود دست بردارند و علی لاریجانی در مجلس جلوی افشاگری بیشتر در این خصوص را گرفته و صادق لاریجانی جلوی قضایی شدن مسئله را بگیرد. در پرونده فساد رحیمی که اولین بار توسط الیاس نادران در مجلس فاش شد، احمدی نژاد تا امروز در دو مرحله سعی کرده است که جلوی رسیدگی به آن را بگیرد، وی بعد از افشاگری نادران در دیداری با رهبری به وی گفته است که تمامی این پول ها در ستاد انتخاباتی وی هزینه شده است تا بدین ترتیب رهبری را متقاعد کند که پرونده رحیمی پیگیری نشود. وی همچنین در یکی از جلسات هیات دولت نیز به این موضوع اشاره کرده و گفته است که: «اگر رئیس قوه قضاییه می خواهد با فساد مبارزه کند اول باید از برادر خود باید شروع کند» و سخنرانی کرمانشاه نیز ادامه مرحله دوم تلاش احمدی نژاد برای مسکوت گذاشتن پرونده فساد رحیمی است”.

سایت امروز گزارش خود را اینچنین به پایان برده بود: “باید دید ابعاد فساد رحیمی در چه اندازه است که رئیس دولت کودتا از فاش شدن بیشتر و رسیدگی به جزئیات آن بیم دارد و در جمع مردم رئیس قوه قضاییه و مجلس را مورد خطاب قرار می‎دهد و در لفافه تهدید می کند؟! در سال اول ریاست جمهوری احمدی نژاد در میدان فاطمی دو شرکت به ثبت رسید، یکی از این شرکت ها که موسسه فرهنگی، ورزشی، هنری و جهانگردی بود با نام «آرمان گستران میهن» و دیگری «ستون استوار جهان» و به مدیریت برادران ابدالی آغاز به کار کرد.فساد مالی این شرکت ها به این صورت بود که جعفر و علی ابدالی برای گرفتن وام های کلان از بانک مرکزی اقدام می کردند و محمدرضا رحیمی با نفوذی که در دولت داشت اجازه پرداخت این وام ها را برای این دو شرکت می گرفت و در مقابل این عمل 10 تا 15 درصد از مبلغ وام را بعنوان پورسانت دریافت می کرده است. گفته می شود که بزرگترین رقمی که رحیمی از این طریق برای برادران عبدالی توانسته بود از بانک مرکزی وام دریافت کند، وامی بوده به مبلغ بیش از هفتصد میلیون دلار که وی از این رقم حدود 5 درصد را دریافت کرده بود و در مجموع رحیمی برای خانه فاطمی بیش از یک میلیارد دلار وام گرفته بوده است”.

گفتنی است نام رحیمی در کیفرخواست ابتدایی دادگاه متهمان پرونده فساد خانه فاطمی که در 8 اسفند 1389 در اختیار روزنامه ها قرار گرفت نیز حذف شده بود؛ امری که منجر به افشاگری الیاس نادران در اینباره و در پی آن شکایت رحیمی از وی و سخنان حمایت آمیز احمدی نژاد از رحیمی شد.