نوبت زندان برای فائزه هاشمی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» پس از فیلترینگ سایت هاشمی رفسنجانی

چند روز پس از فیلترینگ سایت اکبر هاشمی رفسنجانی، شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران، دختر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به شش ماه زندان تعزیری و پنج سال محرومیت از فعالیت های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم کرد.

ریاست شعبه 15 دادگاه انقلاب بر عهده قاضی صلواتی است که پیش از این قضاوت دادگاه های دسته جمعی متهمان حوادث پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری را بر عهده داشت.

حکم دادگاه فائزه هاشمی، روز گذشته به وکیل او ابلاغ شد.

به گزارش منابع خبری، غلامعلی ریاحی وکیل فائزه هاشمی با تایید این مسئله گفته است: “بر اساس این حکم، موکلم به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام به شش ماه حبس و ۵ سال محرومیت از فعالیت‌ و عضویت در احزاب٬ گروه‌ها٬ انجمن‌ها٬ فضای مجازی و فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی محکوم شد.”

او به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته که ظرف مدت 20 روز، علیه حکم صادر شده به دادگاه تجدیدنظر اعتراض خواهد کرد.

ریاحی پیشتر گفته بود که پرونده فائزه هاشمی رفسنجانی با اعلام جرم دادستانی تهران و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به دلیل مصاحبه او با روزنامه اینترنتی “روزآنلاین” به جریان افتاده است.

جلسه دادگاه فائزه هاشمی روز سوم دی ماه برگزار شده بود.پیش از آن قرار بود نخستین جلسه‌ رسیدگی به اتهامات وی روز یک‌شنبه ۲۳ مردادماه برگزار شود که به‌دلیل درخواست مهلت برای تدارکات دفاع توسط وکیل پرونده و موافقت دادگاه با این درخواست، جلسه‌ محاکمه به تاخیر افتاد.

فائزه هاشمی در گفت و گویی که روز اول اردیبهشت سال جاری با “روز” انجام داد، از اینکه “مملکت به دست اراذل و اوباش و رجاله ها” افتاده، ابراز تاسف کرده بود.

او در آن مصاحبه گفته بود این افراد “آنقدر قدرتمند شده اند که دیگر نمی توانند با آنها برخورد کنند.”

 

یک فیلم و حاشیه هایش

سخنان فائزه هاشمی با روزآنلاین در واکنش به سخنان سعید تاجیک، از اعضای حزب الله و بسیج که همراه با دوستانش در حرم حضرت عبدالعظیم در شهر ری به او و پدرش فحاشی کرده بودند، بیان شده بود.

انتشار فیلم فحاشی ناموسی و مزاحمت تاجیک به فائزه هاشمی انعکاس زیادی در افکار عمومی و کاربران شبکه های اجتماعی داشت.

به دنبال این مسئله و اعتراض هایی که حتی در میان اصولگرایان و برخی مقامات حکومتی صورت گرفت، غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه گفته بود سعید تاجیک بازداشت شده و با قرار مجرمیت در زندان به سر می برد. اما تنها چند روز بعد سعید تاجیک از محل کارش با روزآنلاین مصاحبه کرد و خبر از آزادی خود داد.

او در آن مصاحبه فحاشی ها و اتهامات خود علیه فائزه هاشمی را تکرار کرد.

پیش از آن، آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوی اسلامی در اشاره ای تلویحی به انتشار فیلم فحاشی به دختر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود: “برخی جوانان با اخلاص، مومن و خوب، متأسفانه تصور می کنند که اینگونه اقدامات وظیفه است، اما این رفتارها دقیقا خلاف و عکس وظیفه است.”

فائزه هاشمی اما در واکنش به این سخنان رهبر جمهوری اسلامی به روز گفت: “این فیلم آنقدر زشت و غیرقابل دفاع بود که مجبور شدند در برابر افکار عمومی عکس العملی داشته باشند”.

او با این حال از اینکه در زمان محکوم کردن فحاشی این افراد، باز هم از آنها به عنوان “افراد مخلص و متعهد و جوانان دلسوز” یاد می شود گلایه کرد و گفت این توصیفات با آن محکومیت تناقض دارد.

به گفته فائزه هاشمی، “عاملان حملات و فحاشی هایی که در سال های اخیر علیه او و سایر اعضای خانواده هاشمی رفسنجانی انجام شده خودسر نیستند، این مسائل نه تنها در باره ما بلکه در باره همه، کاملا با برنامه ریزی انجام می شود و این تز را دنبال می کند که یا با ما باشید یا ساکت باشید یا نباشید”.

او که در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، دو بار بازداشت شده همچنین با تأکید بر اینکه “همان افرادی که دستور سرکوب مردم را می‌دهند چنین هتاکی‌هایی را سازماندهی می‌کنند” گفت: “اداره مملکت الان با همین رجاله‌ها و اراذل و اوباش است.”

پس از انتشار مصاحبه فائزه هاشمی با روز، دادستان کل کشور بدون آنکه توضیحی درباره ادعای ناصحیح خود درباره زندانی بودن سعید تاجیک بدهد، گفت شخصا گفت و گوی دختر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با روز را دیده و برخی مطالب آن حقیقتا مجرمانه هستند و دستور برخورد با آن را به مدعی العموم داده است.

 

محکومیت پس از فیلترینگ

فائزه هاشمی که دختر یکی از مقامات اصلی نظام جمهوری اسلامی است، پیش از این نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی و مدیر مسئول نشریه “زن” بود که در آن به صراحت احکام اسلام مانند برابری دیه زن و مرد و تعدد زوجات نقد می شد.

نظرات فائزه هاشمی درباره مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی همواره با خشم محافل و جریانات مذهبی و رادیکال در داخل حکومت روبرو بوده است.

ابراز تاسف از ارزش شدن چادر مشکی در سال های پس از انقلاب در یک مصاحبه تلویزیونی، چاپ عکس تبلیغاتی فرح پهلوی در نشریه زن، مصاحبه و نظرخواهی از ابوالحسن بنی صدر، آزاد بودن اختیار حجاب توسط زنان مسلمان و دوچرخه سواری علنی خود او، از جمله این دیدگاه ها و اقدامات بوده است.

حمایت فائزه هاشمی از میرحسین موسوی در دوران پیش از انتخابات ریاست جمهوری و حضور چند باره او در تظاهرات طرفداران جنبش اعتراضی پس از انتخابات، بر حجم حملات به او افزود.

وی همچنین در مصاحبه هایی به صراحت پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات را ناشی از تقلب و کودتا عنوان کرد.

فائزه هاشمی از سال ۱۳۸۸ تاکنون چندین بار بازداشت شد اما به سرعت آزاد گردید.

وی آخرین بار یکم اسفندماه ۱۳۸۹ و در روزی که گردهمایی‌های اعتراضی از سوی مخالفان در تهران برپا شده بود، بازداشت شد.

فائزه هاشمی ۳۱ خردادماه ۱۳۸۸ به همراه چهار نفر دیگر از بستگانش در جریان یک تجمع اعتراضی نیز دستگیر شده بود.

هواداران حکومت جمهوری اسلامی و بخصوص اعضای تشکل هایی مانند بسیج در این مدت به شدت برای محاکمه و محکومیت او انتظار می کشیدند.

اعلام خبر محکومیت فائزه هاشمی همزمان با آن صورت گرفت که مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی ازابراز نارضایتی آیت الله سیستانی، بزرگترین مرجع تقلید کنونی شیعه که در عراق مستقر است از توهین های انجام شده به فائزه هاشمی خبر داد.

به نوشته مسیح مهاجری منظور آیت الله سیستانی، الفاظ رکیکی بود که نسبت به فائزه هاشمی در مراسمی بیان شد و فیلم آن نیز دست به دست چرخید.

به گزارش تابناک، مسیح مهاجری در تعطیلات نوروزی سال جاری گفت وگویی با آیت الله سیستانی داشته که بخشی از سخنان رد و بدل شده دراین دیدار را گزارش کرده است.

مسیح مهاجری دربخشی ازمطلب خود نوشته است: “از آیت الله پرسیدم: برای آقای هاشمی رفسنجانی پیغامی ندارید؟ گفتند: نه، البته رفتاری که با دخترشان کردند بسیار بد بود و آن نسبت‌هایی که دادند حد دارد.”

مهاجری درمطلب خود نوشته است: “آیت الله سیستانی، جملات مربوط به دختر هاشمی رفسنجانی را با تاسف به زبان آوردند به طوری که ناراحتی کاملا در چهره ایشان آشکار بود.”

محکومیت فائزه هاشمی به زندان در شرایطی صورت می گیرد که چند روز پیش سایت رسمی اکبر هاشمی رفسنجانی به دلیل آنچه از سوی دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه “محتوای مجرمانه” عنوان شد، فیلتر شد.