ایران و به کارگیری جاسوس اسراییلی

نویسنده


به گفته شین بت، سازمان امنیت داخلی اسراییل، جمهوری اسلامی از اسراییلی هایی که اصلیت ایرانی دارند به منظور انجام فعالیت های جاسوسی علیه دولت یهود ثبت نام به عمل می آورد.

به نقل از سازمان امنیت داخلی اسراییل، تهران با یهودیانی که اصلیت ایرانی دارند، درحال انعقاد قراردادهای جاسوسی است تا در مدتی که برای دیدار اقوام و آشنایان خود به ایران می آیند، اطلاعات محرمانه ای را به تهران منتقل کنند.

عوامل شین بت در تاریخ 18 آوریل به آژانس خبری آسوشیتدپرس اطلاع دادند که یک اسراییلی اخیراً از سفر به ایران بازگشته که اطلاعاتی در خصوص اسراییل به تهران منتقل کرده است. این شخص اعتراف کرده که عوامل ایرانی درازای اطلاعات به او پول پرداخت کرده اند. ازطرف دیگر، رسانه های محلی گزارش داده اند که این شخص بدون هیچ اتهامی آزاد شده است.

دولت ایران تاکنون نه این اطلاعات را تأیید و نه آنها را رد کرده. با این حال، در یکی از اسناد دریافت شده از شین بت آمده که این نوع عضویت پذیری یک اقدام گسترده است.

یکی از عوامل شین بت که نخواست نامش فاش شود در این ارتباط اظهار داشت: “سازمان اطلاعات ایران فعالیت های خود علیه اسراییل را در سال اخیر افزایش داده.” وی در ادامه افزود: “شین بت نیز اخیراً سرنخ های بسیاری از سوی سازمان اطلاعات ایران یافت کرده مبنی بر اینکه شهروندان اسراییلی را که اجداد ایرانی داشته اند و گاهی برای مسافرت و دیدار خویشاوندان خود به ایران مسافرت می کنند به عضویت گرفته است.”

براساس اطلاعات به دست آمده از دولت اسراییل، در حدود 135 هزار یهودی اسراییلی دارای اجداد ایرانی هستند و خویشاوندان بسیاری نیز در این کشور دارند. ازطرف دیگر، تهران با جمعیتی بیش از 11 میلیون نفر که اکثراً مسلمان شیعه هستند، 25 هزار یهودی را نیز در دل خود جای داده است.

در گزارش شین بت همچنین مشخص شده که بیشتر این ثبت نام ها از طریق کنسولگری ایران در استانبول انجام می شود. سادگی ارتباطات هوایی بین استانبول و اسراییل، این شهر بزرگ ترکیه را به محلی مناسب برای اسراییلی ها تبدیل کرده که در آنجا به راحتی می توانند گذرنامه ایرانی دریافت و بدین طریق آشنایان خود را در ایران ملاقات کنند.

قابل ذکر است که ایران از سال 1979 هیچ گونه رابطه دیپلماتیک با اسراییل ندارد و همچنین به هیچ شهروند ایرانی نیز اجازه نمی دهد که گذرنامه اسراییلی داشته باشد.

مترجم: علی جواهری