احمدی خواهان مذاکره مستقیم با بوش

نویسنده

bush456.jpg

روز دوشنبه احمدی نژاد از طریق کانال ماهواره ای العالم به جرج بوش پیشنهاد مذاکره داد. او گفت: “ سال گذشته برای یک مناظره تلویزیونی با آقای بوش اعلام آمادگی کردم. اما اکنون اعلام میکنم آماده مذاکره با او در باره مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی هستم.”

رییس جمهور ایران اعلام نکرد در باره چه موضوعهایی مایل به مذاکره است، اما گفت این مذاکرات “باید در حضور رسانه های گروهی” انجام شود. هنوز معلوم نیست آیا آیت الله خامنه ای از این پیشنهاد احمدی نژاد پشتیبانی میکند. خامنه ای بارها مذاکره مستقیم بین واشنگتن و تهران را رد کرده است.

اما گردون جاندرو، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا روز دوشنبه گفت: “بجای مناظره تلویزیونی یا هیاهوی رسانه ای، ایالات متحده اعلام کرده در صورتیکه ایران با خواسته های مکرر جامعه بین المللی در مورد توقف غنی سازی اورانیوم و فراوری آن موافقت نماید، حاضر است با آن کشور مذاکره نماید. ما هر موقع که آنها آماده باشند حاضر به مذاکره هستیم.”

این اولین پیشنهاد احمدی نژاد به جرج بوش نیست. سال گذشته نیز او پیشنهاد یک مناظره تلویزیونی به رئیس جمهور امریکا داد که کاخ سفید آنرا “انحرافی از نگرانی های مشروع” خواند.

احمدی نژاد همچنین سال گذشته نامه ای به رئیس جمهور آمریکا نوشت که واشنگتن آنرا نامربوط خواند. آمریکا ایران را متهم میکند که به شبه نظامیان شیعه در عراق کمک میکند و بطور پنهانی سعی در ساخت سلاح اتمی دارد.

احمدی نژاد به تلویزیون العالم گفت فکر نمیکند آمریکا برای متوقف کردن برنامه اتمی ایران از نیروی نظامی استفاده کند. مقامات آمریکائی گفته اند که واشنگتن برنامه ای برای حمله به ایران ندارد.

شبکه العالم به نقل از احمدی نژاد گفت: “به نظر نمیرسد چنین اراده ای در آمریکا وجود داشته باشد. من فکر میکنم در دولت آمریکا آنقدر مردمان فهمیده وجود دارد که جلوی چنین تصمیمی را بگیرند.” رئیس جمهور ایران گفت حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران رویکردی اشتباه برای حل مشکل است و: “اگر بعضی گمان میکنند که با توسل به تهدید میتوانند دنیا را به نفع خود تغییر دهند در اشتباه هستند.”

پیشتر در روز دوشنبه احمدی نژاد از مقاصد صلحجویانه اتمی خود دفاع کرده و از اتحادیه اروپا خواسته بود تا بطور مستقل در مذاکرات اتمی شرکت کند. احمدی نژاد به تلویزیون دولتی اسپانیا گفت: “اگر اتحادیه اروپا خواهان نقشی بین المللی است، لازم است بطور مستقل عمل نماید. اگر میخواهد حرفهای آمریکا را تکرار کند، به آنها نیازی نداریم چونکه خود آمریکا حاضر است.”

ایران و اتحادیه اروپا مذاکرات خود را بر سر برنامه اتمی ایران روز چهارشنبه در ترکیه از سر خواهند گرفت. خاویر سولانا با علی لاریجانی ملاقات می کند تا شاید تهران را به توقف غنی سازی اورانیوم در ازای مذاکره بر سر پیشنهاد اقتصادی ترغیب نماید.

منبع: اینترنشنال هرالد تریبیون، 23 آوریل