لبنان: سفری نامتعارف

نویسنده

» گزارش لوس آنجلس تایمز

رحیم مستقیم

حالا که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، به سفر دو روزه جنجال برانگیز خود به لبنان پایان داده است وبدون راه انداختن جنگ به کشور باز گشته است، سوالی که پیش می آید آن است که این سفر چه چیز را تغییر داد؟

هر دو متحد ایران در لبنان، چه شبه نظامیان شیعه حزب الله و چه دولت لبنان، هر دوطرف سعی کردند سفر او را به عنوان بازدید معمولی یکی از سران کشورهای همسایه  معرفی کنند؛ ادعایی که تا حدی  با استقبال حزب الله و حامیان آن از این رهبرقهرمان در تضاد است.

کامل وازن، بنیانگذارمرکز مطالعات استراتژیک آمریکا مستقر در بیروت گفت: « من به هیچ وجه فکر نمی کنم این یک دیدار متعارف بوده باشد.» وی افزود: «شیعیان و حزب الله  لبنان با تمام قوا عرضه اندام کردند تا کسانی را که هنوز در حمایت احمدی نژاد و استقبال از او تردید دارند، قانع شوند.»

وازن گفت ایران توانست این پیام قوی را به اسرائیل بفرستد که دوستان قدرتمندی در فاصله ای نزدیک و قابل دسترسی از اسرائیل دارد که در صورت حمله آن کشور به تاسیسات هسته ای ایران از آن دفاع خواهند کرد.

وازن تصور نمی کند که سفراحمدی نژاد به تغییری درتوازن قدرت بیانجامد؛ هرچند که این سفر باعث به رسمیت شناختن قدرت ایران در منطقه از سوی آمریکا می شود واحترام  ائتلاف 14 مارس را که مورد حمایت عربستان سعودی است و رهبری آنرا نخست وزیر سعد حریری بر عهده دارد، نیز به دنبال خواهد داشت.

وازن گفت:«من معتقدم او توانست تا حدی احترام ائتلاف 14 مارس را کسب کند، ولی نتوانست به دل های آنها رخنه کند. تضاد های واقعی که قبل از ورود احمدی نژاد وجود داشت پس از خروج وی نیز همچنان پا بر جاست.»

سفر احمدی نژاد در رسانه های رسمی ایران به عنوان یک رویداد تاریخی برای اثبات محبوبیت رئیس جمهور و نفوذ سیاسی او در خارج از کشورمعرفی شد.

به نقل ازآیت الله احمد جنتی، روحانی تندروی محافظه کارایران گفته شده که حضور احمدی نژاد در منطقه ای تا این حد نزدیک به مرز اسرائیل نشانه «شجاعت» اوست؛ وی استقبال مردمی از رئیس جمهور ایران را ستود و گفت: «این خوش آمد گویی نشانه وحدت مردم است.»

وی گفت: «احمدی نژاد نماد جمهوری اسلامی ایران است…. واضح است که آمریکا و اسرائیل از این سفر خشگین باشند.»

ولی سفر احمدی نژاد برای ایرانی ها آنقدرها تحسین برانگیز نبود که برای لبنانی ها. ایرانی ها ازبازی های شیطنت آمیزبین المللی رئیس جمهورشان خسته  و بی حوصله شده اند و بازگشت او به تهران هم تحت الشعاع مسابقه فوتبال تیم های رقیب قدیمی پرسپولیس و استقلال قرار گرفت.

احمدی نژاد درجریان سفر خود را به  لبنان  با مقامات لبنانی متعلق به هر دو سوی طیف سیاسی ملاقات کرد. وی پیشنهاد خود را برای عرضه سلاح به ارتش لبنان مجددا تکرار کرد.

وی در این سفر همچنین یک قرار داد 450 میلیون دلاری را امضاء کرد که در برگیرنده واردات و اکتشاف نفت وگاز، گردشگری، آموزش و پرورش، بهداشت وامور مالی است.

تمام این موارد می تواند متعارف فرض شود. اما بر خلاف سران دیگردولت ها که از لبنان بازدید می کنند، احمدی نژاد دو سخنرانی خطاب به حامیان حزب الله لبنان انجام داد؛ یکی درمیدان امنیت بیروت واقع در حومه جنوبی بیروت و دیگری درشهر بنت جبیل، در جنوب لبنان، که ایران  به بازسازی ویرانی های آن پس از جنگ ژوئیه 2006 بین حزب الله و اسرائیل  کمک کرد.

رفتاررقبای سیاسی حزب الله  لبنان به بهترین نحو توسط  آنتوان زهرا، افسرنیروهای رسمی لبنان بیان شده است که به شبکه خبری الجزایر گفت دیدار رئیس جمهور ایران از لبنان را «سفر رسمی یک رئیس دولت که به دعوت دولت جمهوری لبنان به این کشور سفر کرده است در نظر می گیرد.»

وی افزود: «با این حال دومین سفر رسمی احمدی نژاد  به دولت حزب الله، ارتباطی به ما ندارد.»

در نمایشی از پشتیبانی بسیار سازمان یافته، هزاران نفر از لبنانی های ساکن روستاها بازسازی شده در جنوب لبنان به استقبال رئیس جمهور ایران آمدند. او در مکانی با فاصله کمتر از یک مایل از مرز اسرائیل به سخنرانی پرداخت و گفت «صهیونیست ها رفتنی هستند.»

این سخنرانی بدون شک بسیار مورد استقبال طرفداران احمدی نژاد و حامیان حزب الله در لبنان، که نه یک اقلیت کوچک بلکه بخش قابل ملاحظه ای از یک کشور مسیحی است، قرار گرفت.

در چشم بسیاری از مردم لبنان، ایران در جنگ ژوئن 2006 اسرائیل علیه لبنان، که تنها پس از کشته شدن بیش از 1000 نفر متوقف شد، ایران در کنار مردم لبنان قرار داشته است.

گروهی دیگراس ناظران هدف های ایران را از این سفر با بدبینی بیشتری نگاه می کنند. مطبوعات عربی سفر احمدی نژاد را محکوم کردند و او را  به آتش افروزی فرقه ای در منطقه و تضعیف ثبات لبنان متهم کردند.

سرمقاله وب سایت 14 مارس به نام “ لبنان امروز” نوشت: «سفر او مثل سر زدن کسی به سرمایه گذاری هایش بود. سخنان وی چیزی جز تبلیغ مجدد برای مبارزه ای قدیمی علیه اسرائیل و اعلام پشتیبانی از متحد خود، حزب الله لبنان، نبود.»

این سایت نوشت: «سخنرانی احمدی نژاد به نوعی تائید  مسیر استراتژیک در پیش گرفته شده توسط حزب الله بود و در واقع  حرف های او در حمایت از دولت لبنان چیزی جز باد هوا نبود.»

 

منبع: لوس آنجلس تایمز- 15 اکتبر 2010