افزایش ابهام ها درباره دستگیری ریگی

نویسنده
نازنین کامدار

» قرقیزستان هم حلقه تکذیب را تکمیل کرد

تنها یک هفته کافی بود تا  سه کشوری که وزیر اطلاعات از خاک آنها به عنوان مناطق تردد عبدالمالک ریگی، و نیز دو کشور بریتانیا و آمریکا که از آنها به عنوان حامیان او، نام برده بود، ادعاهای حیدر مصلحی را تکذیب کنند و “خلاف واقع” و “مضحک” بخوانند.این حلقه پس از آنکه وزارت خارجه قرقیزستان هم با انتشار بیانیه ای ادعای ایران مبنی بر “بازداشت دو مسافر پرواز روز سه شنبه گذشته از دبی به بیشکک” را تکذیب کرد، تکمیل شد.به این ترتیب این کشور همسایه نیز آخرین کشوری بود که ادعاهای مقامات اطلاعاتی ایران مبنی بر “اشراف اطلاعاتی فرامنطقه ای سربازان گمنام امام زمان”را زیر علامت سئوال برد.

بنا به گزارش خبرگزاری های بین المللی، وزارت امور خارجه قرقیزستان در بیانیه رسمی خود آورده است: “اخبار منتشره در رسانه‌ها مبنی بر دستگیری دو نفر در پرواز دبی به قرقیزستان «دور از واقعیت است» و وزارت خارجه جمهوری اسلامی بابت فرود اجباری این پرواز در بندرعباس رسما از این کشور عذرخواهی کرده است”.
قرقیزستان اگر چه در بیانیه وزارت خارجه خود بر تهدید هواپیمای خطوط هوایی این کشور از سوی دو جنگنده ایران و اجبار آن به فرود اضطراری در خاک ایران تصریح، اما هرگونه دستگیری مسافران این پرواز را تکذیب کرده است.
تکذیب بازداشت مسافران پرواز دبی-بیشکک در حالی صورت گرفته است که حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت دهم در کنفرانس خبری روز سه شنبه هفته گذشته خود مدعی شده بود ریگی و فردی به نام حمزه که دستیار او بوده است را “سربازان گمنام امام زمان” با یک “مدیریت اطلاعاتی پیچیده” در راه پروازی که به مقصد بیشکک در حرکت بوده بازداشت کرده اند. این در حالی بود که پیش از آن همتای وی در وزارت کشور با اعلام خبر بازداشت ریگی در خارج از خاک ایران، اولین نشانه های تناقض سخنان وزیر اطلاعات را بر ملا کرده بود.

 در هفته گذشته، رسانه های تبلیغاتی دولتی از جمله صدا و سیما، روزنامه ها و سایت های حامی احمدی نژاد در اقدامی هماهنگ به بزرگنمایی نحوه بازداشت عبدالمالک پرداختند.
همزمان نیز موج تبریک ها به آیت الله خامنه ای به خاطر قدرت اطلاعاتی و امنیتی ایران از سوی سران سه قوه، نمایندگان مجلس، چهره های سیاسی و احزاب حامی دولت بالا گرفت و در نهایت در قطعنامه پایانی اجلاس خبرگان رهبری به عنوان یکی از عوامل توانمندی آیت الله خامنه ای  مورد قدردانی قرار گرفت.

این در حالی بود که قبل از قرقیزستان، وزارت خارجه امارات متحده عربی ادعاهای وزیر اطلاعات مبنی بر حضور عبدالمالک ریگی در خاک دوبی را “بی اساس” خوانده بود.
بنا به گزارش خبرگزاری الجزیره، امارات متحده عربی، همچون قرقیزستان با انتشار بیانیه ای رسمی به ادعاهای مقامات اطلاعاتی ایران پاسخ داده و تصریح کرده بود که: “فردی به نام عبدالمالک ریگی، به هیچ وجه وارد دبی نشده و از سوی کسی با این نام درخواستی مبنی بر صدور ویزا وجود ندارد”.
سلطان العلی مدیر امور رسانه ای وزارت خارجه امارات هم روز جمعه گذشته گفت: “ما پیرو اصل عدم دخالت در امور داخلی دیگران هستیم و از همه رسانه ها و مسئولین می خواهیم با مسائل، دقیق، مسئولانه و حرفه ای برخورد کنند”.
دیگر ادعای وزیر اطلاعات ایران مبنی بر بازداشت عبدالمالک ریگی، بدون کمک سرویس های اطلاعاتی دیگر کشورها نیز با واکنش پاکستان مواجه شد و محمد بخش عباسی، سفیر اسلام آباد در تهران،  دو روز پس از سخنان وزیر اطلاعات در یک کنفرانس خبری در مقر سفارت پاکستان در تهران گفت: “اگر همکاری پاکستان نبود، ریگی بازداشت نمی شد”.

وزیر اطلاعات همچنین ایالات متحده و بریتانیا را به عنوان کشورهای حامی عبدالمالک ریگی بر ضد ایران معرفی کرد اما  سخنگویان وزارت خارجه این کشورها نیز هر گونه ارتباط با  جندالله و پشتیبانی از این گروه را تکذیب کردند. تا حدی که بنا به نوشته  سایت رادیو اروپای آزاد،  یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا درباره این ادعای مصلحی گفت: “این ادعا نیز همچون هزاران ادعای مضحک دیگر ایران تکذیب می شود”.

پس از تکذیب آمریکا بود که تلویزیون انگلیسی زبان وابسته به حکومت ایران، فیلمی را پخش کرد که طی آن ریگی بارها خود را عامل “سی.آی.ای” معرفی می کند.
این فیلم از سوی محافل سیاسی غرب “فاقد ارزش” تلقی شده است.

مجموعه تکذیب های کشورهای قرقیزستان، امارات متحده عربی و بریتانیا و آمریکا و نیز ادعای پاکستان مبنی بر کمک به ایران در بازداشت ریگی، موجب شد تا روزگذشته سایت های حامی دولت سخنان “یک مقام ارشد” را درباره “جزئیات بیشتر نحوه بازداشت ریگی”  منتشر کنند.

بنا به نوشته سایت روزنامه جوان، ارگان سپاه پاسداران، این مقام ارشد امنیتی که پس از اعتراض قرقیزستان به فرود اجباری  هواپیمای مسافربری خطوط این کشور سخن گفته است، در باره نحوه بازداشت ریگی می گوید: “هنگامی که خلبان هواپیما از دستور فرود اضطراری استنکاف می کند، دو هواپیما جنگی نیروی هوایی با شلیک موشک وی را مجبور می کنند در فرودگاه فرود بیاید.در فرودگاه بندرعباس دو نفر از کسانی که قبلاً ریگی را دیده بودند با ورود به هواپیما از حضور وی اطمینان حاصل می کنند و سپس برای اینکه به مسافران آسیبی نرسد اعلام می شود به دلیل احتمال فعالیت تروریستی (یا بمب گذاری) باید هواپیما را ترک نمایند.در هنگام پیاده شدن ریگی و همراهش «ملا محمد جان» معروف به حمزه که معاون ریگی بوده است، ماموران ایران این دو فرد را بازداشت می کنند”.

این مقام امنیتی ارشد در ادامه در مورد “استخاره” و “گریه کردن” رهبر گروه جندالله سخن گفته و افزوده است: “ریگی در اعترافات خود ادعا می کند که هنگام شلیک موشک توسط هواپیمای جنگی ایران، به احتمال بازداشت شدنش شک کرده بود و بنا داشته که از هواپیما بیرون بپرد و خود کشی نماید که بعداً استخاره نموده و با توجه به بد آمدن استخاره اش از این کار منصرف شده است. همچنین گفته می شود در هنگام بازداشت ریگی وی پیشنهاد معامله و پرداخت رشوه برای آزادی خود را به ماموران می دهد و حتی شنیده شده وی در ابتدای بازداشت خود به شدت گریسته است”.

این سخنان در حالی مطرح شده که رسانه های وابسته به دولت از جمله سایت خبری فارس، روز شنبه به نقل از مصطفی محمد نجار نوشته بودند: “ریگی در خارج از خاک ایران بازداشت و به داخل کشور منتقل شده است”.

 سخنی که در تناقض کامل با ادعاهای وزیر اطلاعات و مقام ارشد امنیتی ای است که دیروز درباره بازداشت ریگی سخن گفت.

اما این مقام امنیتی بدون توجه به سخنان دیگر همکاران خود، در واکنش به ادعای همکاری پاکستان در بازداشت ریگی نیز می گوید: “ریگی به ارتباط گسترده با سرویس امنیتی پاکستان و افغانستان اعتراف کرده و اعلام می کند پس از ترور شوشتری پاکستان اقدامات وی را محدود کرده و به وی توصیه می کند که از کویته خارج شده و در کوه ها مستقر شوند. البته چندی بعد نیز با هماهنگی دوباره به شهر باز می گردد”.

به این ترتیب تکذیبیه های رسمی کشورهایی که وزیر اطلاعات در کنفرانس خبری خود از آنها نام برده و نیز گفته های مصطفی نجار، وزیر کشور دولت احمدی نژاد که از بازداشت ریگی در خارج از خاک ایران سخن گفته، مجموعه ای از تناقض ها و ابهامات را درباره چگونگی بازداشت ریگی و نقش سرویس های اطلاعاتی دیگر کشورها و نیز معادلات پشت پرده این بازداشت در محافل سیاسی مطرح کرده است.در همین باره سایت اصلاح طلب “دیپلماسی ایرانی” در تحلیلی که روز گذشته منتشر کرد، به موشکافی برخی از این تناقض ها پرداخته ودر گفت و گو با یک مقام آگاه دراینباره نوشته است: “دستگیری ریگی با همکاری دستگاه اطلاعاتی پاکستان صورت گرفته است. پاکستانی ها برای خود راهبردی را تعریف کرده اند که بر اساس آن تعاملی را با امریکاییان آغاز کرده اند و در حقیقت به دنبال کاستن از هزینه های شان هستند. مشابه این اقدام را امریکاییان با ایران کرده اند.”

این مقام آگاه افزوده است: “در اخبار آمده است که ریگی به هنگام دستگیری در بیمارستانی بوده و این نشان می دهد که با اطلاع پاکستانی ها شرایط دستگیری ریگی برای ایران فراهم شده است.معنی این وقایع این است که اتفاقاتی در جریان است که هنوز مابه ازای آن مشخص نیست؛ در واقع نوعی همکاری میان دستگاه های اطلاعاتی ایران و پاکستان در سایه حمایت امریکا برای دستگیری ریگی در جریان بوده است. اما هنوز مشخص نیست که در قبال این همکاری چه انتظاراتی برای طرفهای مقابل از ایران وجود دارد”.