مخالفت با سفر قالیباف به امریکا

نویسنده
نازنین کامدار

» با وجود هفت بار سفر احمدی نژاد به نیویورک

وزارت امور خارجه دیروز با سفر محمد باقر قالیباف به واشنگتن برای شرکت در مراسم جایزه “حمل و نقل  برتر شهری” مخالفت کرد. مخالفت وزارت خارجه با سفر قالیباف، شهردار  تهران، که به اعتقاد برخی از کارشناسان سیاسی یکی از گزینه های جریان محافظه کار برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری دوره آتی است، آنطور که خبرگزاری ایسنا گزارش داده بدون “ارائه دلیل” بوده است.

ایسنا، خبرگزاری دانشجویان، در گزارش خود با اعلام مخالفت وزارت خارجه با سفر محمد باقر قالیباف و هیات همراه وی به واشنگتن نوشته است: “در حالی که تنها  دو روز به انتخاب  جایزه «حمل و نقل پایدار 2011»  باقی مانده است و در حالی که تهران یکی از 5 کاندیدای دریافت این جایزه است وزارت امور خارجه با سفر محمدباقر قالیباف شهردار تهران و هیات همراهش به واشنگتن برای دریافت جایزه بین‌المللی حمل و نقل مخالفت کرد”.

ایسنا افزوده است: “اقدامات وزارت امور خارجه باعث شده است تا  شهرداری تهران لب به گلایه بگشاید اگرچه که این گلایه ها مستقیما از سوی شهردار تهران ابراز نمی شود اما به هر حال می توان واکنش  مدیرکل روابط عمومی و بین الملل شهرداری تهران را واکنش شهردار دانست او با بیان اینکه گلایه مندی‌هایی از سوی ما نیز وجود دارد اما الان زمان مناسبی برای طرح آن‌ها نیست می گوید: نباید با حاشیه‌سازی‌ها این دستاورد شیرین را در کام شهروندان تلخ کرد”.

 تمامی خبرگزاری هایی که خبر مخالفت وزارت خارجه با سفر قالیباف به آمریکا را منتشر کردند، علت این مخالفت را اعلام نشده خواندند.

در همین حال روز گذشته، محمد باقر قالیباف شهردار تهران و رقیب انتخاباتی محمود احمدی نژاد در سال 84، آنطور که خبرگزاری فارس گزارش داده در مراسم آغاز عملیات اجرایی تونل 3 متروی تهران، درباره این اتفاق به خبرنگاران حاضر در محل گفت “خواهش می کنم ماجرا را سیاسی نکنید”.

بنا به گزارش فارس قالیباف گفته است: “برخی از خبرنگاران از بنده سؤال کردند که چرا به مراسم دریافت جایزه حمل و نقل که در آمریکا برگزار می‌شود نرفتید. اصلا دنبال این نباشید که من بروم یا نروم. موافقت با این رفتن صورت بگیرد یا نگیرد؟ به این نکته توجه کنید و به مردم این موضوع را منتقل کنید که چه تحولی در سیستم حمل و نقل عمومی رخ داده‌ که ما توانسته‌ایم رتبه کسب کنیم. خواهش من این است که نگاه متفاوت داشته باشیم و با جنبه سیاسی به موضوعات نپردازیم”.

شهردار تهران افزوده است: “رفتن و نرفتن بنده موضوع ثانوی است موضوع مهم این است که شهرداری تهران این افتخار را به دست آورده است. روالش این گونه بوده که شهری که رتبه نخست را کسب می‌کرد شهردارش در آنجا حضور یافته و جایزه را دریافت می‌کند”.

او در پایان سخنان خود گفته است: “در تلاش هستیم تا احتمالا یک نماینده در مراسم اهدای جایزه حضور ‌یابد”.

شهردار تهران در حالی کوشیده است مخالفت دولت با سفرش به آمریکا را “غیر سیاسی” و مقوله ای بی اهمیت جلوه دهد که روزنامه تهران امروز، روزنامه نزدیک به او در مطلبی با اشاره به 7 بار سفر محمود احمدی نژاد به امریکا، از مخالفت وزارت خارجه با سفر قالیباف ابراز نارضایتی کرده و نوشته است: “محمدباقر قالیباف، شهردار تهران تمایلی برای حضور در این مراسم نداشته است و با توجه به دعوت مقامات برگزارکننده این مراسم، شهردار تهران با اشاره به احتمال موفقیت شهرداری تهران در کسب رتبه اول در بین کاندیداهای موجود و تعلق‌یافتن چنین دستاورد و موفقیت مهمی به مردم و نظام، تاکید داشته است که هیاتی به نمایندگی از شورای شهر و شهرداری تهران در این مراسم شرکت کند. در سال‌های اخیر، اگرچه رئیس‌جمهور هفت مرتبه راهی آمریکا شده است ولی عمده حضور وی محدود به شهر نیویورک، محل استقرار سازمان ملل متحد بوده است. از میان دیگر مقامات دولتی برجسته نیز یک‌بار، شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد برای شرکت در اجلاس جهانی اقتصادی و منوچهر متکی، وزیر سابق امور خارجه برای بازدید از دفتر حفاظت منافع ایران که در سفارت پاکستان واقع است، راهی واشنگتن شده‌اند. محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز از دیگر چهره‌های برجسته‌ای است که در سال‌های اخیر راهی واشنگتن شده است. تاکنون از دلایل مخالفت وزارت امورخارجه با سفر رسمی نمایندگان شهرداری تهران برای حضور در مراسم انتخاب برترین شهر جهان در واشنگتن خبری منتشر نشده است”.

گفتنی است تا کنون بخش هایی از اختلاف محمود احمدی نژاد با محمد باقر قالیباف بر سر مدیریت شهر تهران، مخالفت شهردار با پروژه مونوریل که پایان نامه محمود احمدی نژاد است و نیز عدم پرداخت 2 میلیارد دلار بدهی دولت به مترو، در رسانه ها مطرح شده است.
گفته می شود جریان حامی مشایی در دولت که احمدی نژاد نیز از آنان پشتیبانی می کند، از بیم احتمال بهره برداری تبلیغاتی قالیباف با این سفر مخالفت کرده اند. گفتنی اینکه بر اساس اخبار نفوذ مشایی در وزارت خارجه به حدیست که منجر به برکناری منوچهر متکی از سمت خود شد.